2020-03-31, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Som jag svarat dina poster tidigare att den 27Mars börjar isen knaka och 7-10 dagar senare sköljer isen. Man behöver inte vara expert eller matematiker. Räcker med sunt bondförnuft. Stoppar du ner hundra potatisar får du åttahundra. Stoppar du tillbaka de åttahundra får du sextusenfyrahundra.

Så runt 3-6 april brakar helvetet lös alltså?
Det är vad du säger?
Det är 1 april imorgon.

OK. Inte helgen som var nu då. Inte helgen innan det heller.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ja, det är det som enligt mig är dag noll. Oavsett vad Mördell säger.
Det finns en dag när kaos inträffar och blir ostoppbar.
Den dagen kom till Italien och alla blev rädda. Det verkade aldrig ta slut, bara växte enormt.
I Spanien likaså.
Men observera att dessa länder hade redan tagit till mest restriktiva åtgärder. Och ändå fick dem genomgå nåt hemskt. Det är för att viruset struntar i när du började stänga in dej. Exponentiella tillväxten beror på hur man betett sig fram till dag 0.
Om det inte sker ett mirakel talar alltid om att den dag 0 kommer inträffa i Sverige också. Som då är totalt oförberedd. Väldigt mycket mindre förberedd än vad Italien och Spanien var.

Du förklarade det bra, allt du ser stämmer.
Det ser riktigt illa ut för Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Igen, vi vet ju inte om han var frisk. Hans släkt kommer kunna säga att han var en pigg tjockis.... eller vadan som helst. Det där runt 360 barn per år i Sverige, olyckor inte räknat.
Oavsett vad. Tragiskt, men återigen ett undantag som bekräftar regeln.

Pojken var frisk enligt läkarna i England. 12-åring även i Belgien och 12-åring i Georgia USA. Vi vet för lite om viruset och det kan mutera och gå på yngre. Var inte så tvärsäker.
Citera
Avslutad
Enligt sky News ska en 13 årig pojke, utan hälsoproblem, dött av Corona i London
Citera
2020-03-31, 21:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Coronavirus: 'Healthy' boy, 13, is youngest UK (sky News)

Ytterligare barn som drabbas. Kan viruset ha muterat eller har man underskattat risken för barn och smitta

Vi har sett videos från både kina och iran tidigare i tråden på döda och sjuka barn.
Sett på alla döda i UK så utgör de en väldigt liten del.
Citera
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag lider mer med de som dör och deras anhöriga.

Jag förstår hur du tänker, såklart har du rätt.
Men många blir drabbade hårt ekonomiskt också, vilket jag tycker är tragiskt.

Själv väntar jag bara på att min arbetsgivare säger "hej och lycka till", du har blivit permitterad/sparkad.
Senast redigerad av hash 2020-03-31 kl. 21:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ok- Sveriges taktik är alltså att uppnå flockimmunitet?
För det krävs att 60-80% av befolkningen smittas.
Detta skall alltså ske i en takt så att sjukvården hinner med- det låter ju fint på pappret men i praktiken då?
Vi måste ju hålla på och smitta varandra i flera år med den taktiken?
Känns det hållbart? Känns dagens ekonomiska situation hållbar i ytterligare åratal?

Eller är det något jag gravt missförstår??

Nej men det kommer ju inte att ta flera år. Högst 1 år. Det Tegnell inte nämner är dödssiffran. Den kommer att bli mycket hög.
Jag tippar 100.000 övervägande 70-plusare som vårdas på sjukhus av någon anledning och vårdpersonal. Men ekonomiskt är det bättre att få ut smittan snabbt och få ut många friska snabbt än att dra ut på det och förlama samhället genom en lockdown i väntan på vaccin.
Tegnell är bara inte så bra på att förklara det pedagogiskt. Framförallt inte för vårdpersonalen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag citerar trådstarten,
"Dödligt virus från Kina orsakar panik"

Det dör INTE fler människor totalt i år än tidigare år.

Vad är det för löjligt påstående - bara tre månader in på året.. (men om du är ett bekräftat orakel, så fram med siffrorna)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag kan erkänna när jag har fel till skillnad från din gud Tegnell.

Då får vi ett erkännande att du hade monumentalt fel senast på torsdag alltså?
Löfte?
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just nu visas på Stockholms lokalnyheter hur personalen vid Södersjukhuset tillverkar egna skyddskläder av plast som de har hittat i sjukhusets källarkorridorer.

Sedan tidigare har de tillverkat skyddsvisir av gammal OH-plast som de hittat.

Prototyp verkar det som, men det är fan inte deras jobb att klippa och klistra skyddsmaterial.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sodersjukhuset-tar-fram-skyddsforkladen-med-langa-armar-efter-kritik
Citera
2020-03-31, 21:48
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Blir inte förvånad om så är fallet, vi gör egentligen ingenting för att faktiskt förhindra smittan. Uppmaningar och andra "saft och bullar" metoder är noll värt om folk skiter i dom, vilket många gör.

Men många jobbar hemma och minskar sociala kontakter och det fördröjer smittspridningen.

Det är det FHM är ute efter fördröjning inte utplåning.
Citera
2020-03-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just nu visas på Stockholms lokalnyheter hur personalen vid Södersjukhuset tillverkar egna skyddskläder av plast som de har hittat i sjukhusets källarkorridorer.

Sedan tidigare har de tillverkat skyddsvisir av gammal OH-plast som de hittat.

Så ser det ut i hela världen. Ingen var förberedd på detta. Världens mäktigaste land USA står utan materiel, EUs möktigaste land ör utan material.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in