2020-03-31, 21:18
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Är du ironisk?
Varför skulle svensken vilja ha fler vandrande coronatält när ekonomin är körd i botten och analfabeterna måste plundra för att få föda? Va ska vi med fler 20 åriga analfabeter från u-länder när vi kommer sitta på 30% arbetslöshet och kraschad välfärd?
Nu vet jag visserligen hur sinnessjukt efterbliven svensken är men där går nog gränsen hoppas jag.
SD kommer inte behövas, de flesta förstår att framtiden är integration. Tanken på att flytta stora folkmassor permanent kanske inte är hållbart på längre sikt. Det kommet krisen föra med sig och endast ren asylinvandring nödvändig.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Innan presskonf igår...sa det att AT skulle lämna tidigare, men ha stannade under hela..ja han verkar vara ur rutan idag, skönt

Kan vara nyttigt för honom, och även oss.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Smittan har kommit in på äldreboenden i Boden.

6-7 är smittade. Men det är munkavle på när media ställer frågor.

"Uppgifterna kommer från flera av varandra oberoende källor. Provsvar har bekräftats under dagen. Det ska handla om två eller tre olika boenden med sammanlagt sex till sju olika fall, något som indikerar att coronaviruset spridits inne på boendena.

Det har också införts restriktioner på minst ett av boendena, exempelvis vikariestopp.

– Jag har munkavle. Du får prata med cheferna, säger en undersköterska vid ett av boendena."

"– Det är en allmän smittspridning i samhället i dag men jag kan inte kommentera hur det ser ut hos oss. Jag måste hänvisa till sekretess, säger en verksamhetschef."

Källa kuriren.nu

Jag varnade för detta. Mycket ungdomar eller invandrare som jobbar med äldre.
Citera
2020-03-31, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ryssland har inga problem, Moskva är i lockdown nu. Koncentrera dig på Sverige du, ni håller ju på att bli ett U-land på nolltid.

Hahahah exakt vad svenne behöver höra!
Trump hit och Putin dit. Lillebror Norge hit och diktatur-Kina dit.
NEWS FLASH DET GÅR SÄMST FÖR SVERIGE FOKUSERA PÅ DITT EGET SKITLAND NU
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NetworkRambo
Såg det.. man blir fan mörkrädd, Fy fan vilken kris vi står inför...

Krisen ligger väl för fan inte i att dom köper regnrockar? Det är ett miljövänligare alternativ till de engångsskit dom använder annars.

Om de inte vore så lata så har dom det bästa skyddet man kan få liggandes i skyddsmask 90, men ja den måste man ju rengöra ibland och kan inte bara kasta i närmsta papperskorg stup i kvarten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Återigen fungerar det inte riktigt så.

Om jag är 30 år och blir smittad, så kan jag smitta 3 andra (om R0 = 3).
Jag träffar förmodligen mest andra som är ungefär 30 år, och smittar 3 andra.

Om det finns flockimmunitet på 70%, är över 2 av de människor jag träffar immun, så jag smittar mindre än 1 person.

Om varje smittat, igen smittar under 1 person, kommer smittan reduseras, och sjukdomen att dö av sig själv så småningom, det är flockimmunitet, rätt enkelt förklarat.

Om jag derimot är 70 år och smittas, då träffar jag antagligen många andra som är ungefär 70 år, till exempel i butiken eller på äldre-senteret.

Om ingen av dessa är immuna, så hjälper det inte att alla som är 30 år är immuna.

Jag kommer då att kunna smitta 3 personer, som smittar 3 nya personer, som smittar ...

och sedan sprids det bland den äldre befolkningen, eftersom de inte har tillräckligt med immunitet för att få flockimmunitet.

Man ska nog inte tro att nära noll smittspridning bland riskgrupperna är realistiskt. Men om man kommer ner till 50%, istället för 70% så har man ju ändå en tredjedel mindre som blir svårt sjuka, vilket är jättebra. Men mycket lägre än så känns ganska otroligt.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Schweiz tycks ju gå bananz, vad har hänt där?
Gräns mot Ialien plus italienska gästarbetare.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Fast råd om att tvätta händerna och stanna hemma om du är förkyld räcker inte för att stoppa ett extremt smittsamt virus. Ibland är hårda tag absolut nödvändigt, och vi skulle kört på hårda tag för en månad sedan. Nu är det försent, bara att genomlida blodbadet nu och hoppas man klarar sig.

Nej det behövdes hårdare regleringar i ett mycket tidigare skede, tyvärr.

Men mitt uppe i detta finns också den enskilde individens eget agerande och ansvar.
Men med vaga signaler från regeringen kanske man inte kan förvänta sig annat än att folk fortsätter vardagen som de gör?
Uppenbarligen är det otroligt många som inte förstår vad det här handlar om, utan fortsätter mumla om den vanliga influensans dödlighet, milda symptom och minimal smittrisk och osv.
Åt helvete med er allihop.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
31 mars Uppdatering Antal döda/1 miljon invånare: (Inkluderar nu enbart länder med över 1 miljon invånare)

1. Italien 206
2. Spanien 177
3. Holland 61
4. Belgien 61
5. Frankrike 54
6. Schweiz 46
7. Iran 35
8. Storbritannien 26
9. Sverige 18
10. Portugal/Danmark 16

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Folkmängd är rätt ointressant innan hela länder är smittade

Då är hela den här tråden ointressant i så fall. Detta sätt att jämföra varje dag som jag gör per capita tycker jag är det bästa sättet att se hur läget förändrats i världen. Kanske kommer Brasilien och Indonesien och Nigeria och USA komma upp på listan senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dags för avstämning. Kl 21:00 hade platz.se 196 döda vilket innebar en ökning med 31 personer från samma tidpunkt igår.

C19.se har 198 döda, vilket också innebär en ökning med 31 personer.

Det är kanske ändå inte det allra värsta scenariot. För varje dag som går får Tegnell mer och mer rätt eller? Vi ligger dock sämst till i Norden vad gäller bekämpningen.

Ärligt talat- takten är ok.
MEN- betänk- hur länge ska vi hålla på så?
Citera
Medlem
Skogswalds avatar
Oj oj, jösses, jag säger då bara det, vilket helvete som tycks ha drabbat vår planet!

Till råga på allt tycks den rådande situationen ha delat upp oss människor i två läger, var den ena klungan ser framemot ett fungerande vaccin och tycker att var och en av oss gott kan försöka ducka den här kulan fram till dess, även om man inte anses vara i en statistisk riskgrupp.

Den andra klungan resonerar ungefär "C'mon, face it, ALLA kommer att åka på covid-19 förr eller senare, det är bara en tidsfråga, so just get it over with, så vi kan uppnå flockimmunitet (och återgå till våra liv) snabbast möjligt!".

Sen i ytterkanten har vi väl då "foliehattarna" som spekulerar i att det kan vara en testkörning av 5G som gått snett, kemisk krigföring från ryssen, eller annan extrem idé, och låter idéerna flöda fritt på sina forum.

Jag låter vara osagt till vilken skara jag lägger mig själv. Däremot råkade jag läsa en rätt obehaglig artikel som fick hjärtat att slå ett extra hårt slag, nu bara häromdagen. Länk nedan, varning för lite halvt obehagliga detaljbeskrivningar om någon är jättekänslig.

https://www.propublica.org/article/a-medical-worker-describes--terrifying-lung-failure-from-covid19-even-in-his-young-patients

Den andra obehagliga läsningen länkar jag här nedan; enligt skribentens egen utsago beskrivet av någon med inblick i Stockholms sjukvård. Obehaglig läsning även detta. Det kan såklart vara trolleri och påhitt, men ändå. Ruskigt om det nu skulle vara så.

https://shared.jodel.com/bpXlegjK84

Avslutningsvis vill jag berätta nåt som min partner föll över av en slump medan hon satt och pluggade historia. Rätt vad det är kom hon in på en sida som berättade om spanska sjukan. Jag citerar ur faktarutan:

Citat:
"Våren 1918 spred sig en svår influensa över Västeuropa. Minst tre dagar låg de drabbade utslagna under hög feber. Ansiktet blev rött, vartenda ben i kroppen värkte och det kändes som att huvudet höll på att gå i bitar. Mot slutet av sommaren 1918 började influensautbrottet ebba ut. De flesta trodde nu att det var över för den här gången. Men just då, i slutet av augusti, kom spanska sjukan tillbaka och svepte under de närmsta månaderna i en ny våg över jorden. Och nu hade det något hänt med viruset: det hade blivit dödligt. En del blev nästan direkt dödssjuka och avled inom några dagar genom kvävning när deras lungor fylldes med vätska. För andra började det som en vanlig influensa men övergick efterhand i lunginflammation som ofta ledde till döden."

Sen sista stycket i samma faktaruta:

Citat:
"Forskningen har visat att det var ett virus från fåglar som muterat så att det kunde smitta mellan människor. Genom en andra mutation uppkom en ny variant som många människor saknade immunitet mot. Kunskapen är viktig inför framtiden. När som helst kan nämligen en ny dödlig influensa uppstå."

Vi blev helt paffa av läsningen. Boken ("Perspektiv på historien", ISBN #978-91-40-69111-8) är tryckt så sent som 2019, men ändå innan detta helvete hade presenterat sig självt.

Ja, vad mer finns det att säga egentligen?
Jag går och kryper ner under täcket, väck mig när det här är över!
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag använder Flashback men jag är inte del av era konspirationsteorier om att Anders Tegnell är Hitler. Tegnell borde fan få Nobelpris för att va först ute med den enda fungerande strategin. Flashback borde blockeras totalt.
Kan inte tänka mig att myndigheterna låter någon social plattform vara öppen efter helgen, då det troligtvis blir över hundra döda om dagen och Regeringen pekar med hela handen på folket att det är deras fel som struntade i restriktionerna om att vara hemma under påsken.
Stefan Löfvens popularitet är endast en död katt som studsar just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in