Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag håller inte med, i det här fallet. Jag tror inte att 70+ är avgörande smittspridare.
Jag tror helt klart att ett samhälle kan bygga flockimmunitet, där den större andelen av flocken är i arbetsförålder eller förskole-/skolålder, eftersom det är där de stora sociala kontakterna sker.
Återigen fungerar det inte riktigt så.
Om jag är 30 år och blir smittad, så kan jag smitta 3 andra (om R0 = 3).
Jag träffar förmodligen mest andra som är ungefär 30 år, och smittar 3 andra.
Om det finns flockimmunitet på 70%, är över 2 av de människor jag träffar immun, så jag smittar mindre än 1 person.
Om varje smittat, igen smittar under 1 person, kommer smittan reduseras, och sjukdomen att dö av sig själv så småningom, det är flockimmunitet, rätt enkelt förklarat.
Om jag derimot är 70 år och smittas, då träffar jag antagligen många andra som är ungefär 70 år, till exempel i butiken eller på äldre-senteret.
Om ingen av dessa är immuna, så hjälper det inte att alla som är 30 år är immuna.
Jag kommer då att kunna smitta 3 personer, som smittar 3 nya personer, som smittar ...
och sedan sprids det bland den äldre befolkningen, eftersom de inte har tillräckligt med immunitet för att få flockimmunitet.