Citat:
Ursprungligen postat av
svensknorrman
Den här tråden gör mig mörkrädd. Nej det är inte corona eller c19 som gör mig mörkrädd och rädd. Det är att det finns så många idioter på samma ställe. Avsaknaden av eget tänkande och analyser är obefintlig hos väldigt många. Det spelar ingen roll vad FoHM ja det är så det förkortas (lär er för fan den korrekta förkortningen) säger. Vad FoHM än säger finns det alltid folk här inne som väljer att medvetet misstolka vad som sägs. Folk blandar ihop vad Socialstyrelsen och vad regionerna har för ansvar. Folk är så korkade att dom tror att det är Tegnell som bestämmer allt själv, vilket är så otroligt korkat, Tegnell är ansiktet utåt han sitter inte som en allena rådande person och bestämmer allt. Folk tror att Tegnell medvetet försöker lura sjukvårdspersonal.
Situationen som uppstått med c19 är exceptionell och det finns inget land och inga experter som har facit i sin hand. Alla experter och myndigheter i världen sysslar egentligen med avancerade gissningar som oftast bygger på olika modeller och statistik. Ingen vet vad som är rätt eller fel. Men somliga här inne påstår att Tegnell påstått att inga människor skulle dö i Sverige detta är absolut inte sant. Folk analyserar vad som sägs på presskonferenserna och blandar ihop olika fakta till höger och vänster. Det blandas mellan dödsfall och bekräftade insjuknade.
Många här inne tror i sin vildaste fantasi att situationen i Italien och Spanien är direkt jämförbar med situationen i Sverige vilket är helt galet.
Situationen är jobbig, det är ansträngt, folk kommer att dö, folk kommer att bli jättesjuka, folk kommer att bli lindrigt sjuka, folk kommer att bli friska.
Men framför allt situationen i Sverige är inte i närheten av en katastrof och dit kommer vi nog aldrig att hamna heller.
Så snälla ni, sansa er i kritiken, analysera den fakta som finns, var källkritisk, andas ut och lev livet men håll avståndet till varandra och använd sunt förnuft.
Så ja, en till som förstår, och dessutom orkar metodiskt lära alla ignoranter i tråden, mycket bra!!! Det flesta har tyvärr ingen analysförmåga, inte ens förmåga att se vad som händer idag, eller dagen som kommer, och naturligtvis, noll förmåga att analysera och förställa sig situationen om 6 månader i detta pandemifall.
Covid19 är långt mycket lindrigare än t.ex. mässlingen, men det lömska är att viruset drabbar de svaga, mycket mycket hårdare än de starka. Kan det vara en effekt av att det finns alldeles för många människor på jorden, arten har nästan exploderat under de senaste ( minst) 40-50 åren)?????
Det är frågor för framtiden, anser jag, blir inte överraskad om Covid19 tar bort en 500 miljoner + i denna första vända, sedan blir det sannolikt avtagande, men dock en rejäl rensare för varje "säsong", kanske en gång per år.....men frekvensen kan vara en annan...
Var sker denna stora rensning? Jag vet svaret, är det någon som kan säga det, var händer det?