2020-03-31, 21:08
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, det betyder att de inte tror nedstängningar skulle göra så mycket mer nytta. Mer skada än nytta.

Glöm inte att gamla och sjuka dör i ekonomisk krascher också. Mindre skattepengar, mindre sjukvård. Man måste göra en avvägning för att rädda så många liv man kan totalt. Tufft men sant.

Självmord steg mycket kraftigt i Grekland under finanskrisen hos den äldre delen av befolkningen.

https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12888-018-1931-4
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8171675/China-daily-reports-number-silent-coronavirus-carriers.html

China will give daily reports on coronavirus patients with NO symptoms amid fears 'silent carriers' could trigger a second wave.

Kina är oroliga för de asymptomatiska. Om de sprider smittan är det nästan hopplöst att försöka stoppa den.

Undrar hur många smittade det finns i Kina utanför Wuhan. De har definitivt inte uppnått flockimmunitet.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag citerar trådstarten,
"Dödligt virus från Kina orsakar panik"

Fakta 1.
Majoriteten av världens befolkning har redan någon form av coronavirus i kroppen.

Fakta 2.
Testkiten och testen som görs kan INTE isolera specifikt Covid19 i kroppen. Inget test kan.

Fakta 3.
Det dör INTE fler människor totalt i år än tidigare år.

Slutsats.
Zimzalabim så har vi en "pandemi" som sätter skräck i en hel värld. Medans allt är precis som vanligt. Fler människor dör inte och all oro är helt obefogad.

Använd hjärnan och öppna ögonen.

Jag öppnar ögonen och ser överfulla sjukhus, läkare som gråter av utmattning, militär lastbilar som fraktar döda kroppar i italien, familjer som förlorar sina nära och kära, ungdomar som dör för tidigt, ekonomisk krash, stängda huvudstäder, jag ser en pandemi som vi aldrig tidigare skådat i modern tid.....

Vad ser du?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Inte om de har begränsade rörelsemönster, typ till och från jobbet. Det är så Kina försökte lösa detta i ett första skede och det är kanske är modellen som fungerar.

Man kan bli smittad på jobbet eller på väg till och från jobbet om man stöter på smittade människor eller kontaminerade ytor.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sverige kommer aldrig bli av med skiten som det ser ut just nu ..
Men herregud.. Du kan inte på fullt allvar tro att något endaste land kommer kunna döda smittan genom karantän? Det funkar inte så.
Enda sättet är att låta den gå igenom befolkningen. Långsamt, eller snabbt. Men likförbannat måste alla ta sig igenom det. Inte ens Kina med sitt enorma förtryckarkapital lyckas hejda det. Eller Ryssland för den delen. Kanske kan de hejda det ett tag men ingen kommer komma undan i längden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Ja regeringen/FHM har gett oss mer fria tyglar än andra länder. Denna tanke var god, men fungerar uppenbart inte i praktiken. Folk SKITER i vad som är bäst att göra gentemot sina medmänniskor.

Intellektet och medmänskligheten räcker uppenbart inte till.

Fast råd om att tvätta händerna och stanna hemma om du är förkyld räcker inte för att stoppa ett extremt smittsamt virus. Ibland är hårda tag absolut nödvändigt, och vi skulle kört på hårda tag för en månad sedan. Nu är det försent, bara att genomlida blodbadet nu och hoppas man klarar sig.
Citera
2020-03-31, 21:09
Medlem
Skandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Wow, bra jobbat att läsa typ hela den här tråden!
Att gå på antalet fall blir lite knepigt då vi ändrat testmetoder under denna period (jag tror det är bättre att gå på inskrivningar på iva) men min killgissning (överslagsräkning)
Runt den 11/12 mars hade vi typ drygt 100 fall per dag. Nu drygt 300 fall. Så om man gissar att det är en faktor 3 som skiljer. Kollar man inskrivningar på Iva ser det ut som att vi har plattat till den där jävla kurvan. Och att vi kanske hamnat i nått jämnviktsläge (finns iaf tendenser till d). I så fall kan vi räkna med ca 100 dödsfall om dagen när det börjar plana ut. I så fall 180+(21*100)=2280 döda den 21/4. Men mkt avgörs ju om vi är i jämvikt eller fortfarande i uppåtgående trend i spridningsderivatan. Samt om vi lyckats isolera riskgrupper eller inte. Det tror jag.

Hej. Tack för svaret men du missförstod mitt inlägg. Antalet smittade har jag struntat i av de skäl du anger. Det är dödsfall jag följer där vi håller takten dubblering var tredje dag. Svara gärna igen utifrån det då du säkert kan komma med ett relevant svar. Vi dubblar alltså antal döda var tredje dag hittills och döda smittades för tre veckor sen. Även med fortsatt vård som nu och stoppad spridning idag, vad gör att vi inte ökar i samma takt tre veckor?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är din rysstrolldröm. Europa har alltid och kommer alltid att vara närmare USA och ryssen kommer aldrig bli en vän. USA meddelade just att de sänder utrustning for 100 miljoner dollar till Italien. Sen kommer även Spanien och Frankrike få hjälp.

En rätt stor del av Europa är ryskt.
Citera
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
På vilket sätt bevisas Tegnells metoder fungera i Danmark?

Man ser ju tydligt vändningen i Danmark nu, klev du just ur sängen eller?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast åker man kollektivt kanske detta argument inte är så starkt? Åker man bil och bara träffar familjen kan jag hålla med.

Njae alltså, det är som så att de som har ett certifikat på att de är friska (just nu) kan åka kollektivt, de andra får gott stanna hemma.
Citera
2020-03-31, 21:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Självmord steg mycket kraftigt i Grekland under finanskrisen hos den äldre delen av befolkningen.

https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12888-018-1931-4

Enligt viss forskning dog upp till 500 000 extra i cancer pga finanskrisen 2008.
Citera
2020-03-31, 21:10
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
1 promille=0,1%, max, är mitt estimat för Sverige, förmodligen under det, och det vet vi på ett ungefär, när/om vi får tillförlitlig statistik på ALLA smittade!!! Tänk att så många inte begriper detta enkla faktumet, att nämnaren måste vara alla smittade, för att få rätt total.....allt ger sig kanske någon gång i augusti, eller så, prognoser blir förmodligen ganska rimliga i juni/juli...

Jag hoppas du har rätt. Och som sagt, jag tror inte heller att de estimerade siffrorna kommer att vara så höga för svenskt vidkommande. I augusti har vi definitivt en mer realistisk förevisning om hur det faktiskt ligger till. Jag är mer oroad över de övriga ländernas (Europa) politiska beslut som kommer att ha oerhört negativa och långsiktiga konsekvenser för hela Europas befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in