2020-03-31, 20:58
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Handhavandefel, slarv och bristande rutiner, samt undermåliga kinesiska masker tillverkade i Colombia är troliga förklaringar.

Så kan det absolut vara. Jag har läst om undermåligt kvalitet avseende kinesiska skyddsprodukter liksom test-kitt. Både Tjeckien och Nederländerna har åkt på en smäll tack vare beställningar från Kina. Varför är jag inte förvånad avseende kinesisk kvalitet, eller... snarare brist på sådan.
Citera
2020-03-31, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Flockimmunitet fungerar inte riktigt så, det är baserat på det faktum att en smittat person inte kommer i kontakt med andra som kan smittas eftersom de är immuna.

Om bara yngre är immuna, och inga äldre, kommer sjukdomen fortfarande att kunna spridas som eld i torrt gräs bland äldre.

Flockimmunitet fungerar inte så bra om den är demografiskt avgränsad.
Jag håller inte med, i det här fallet. Jag tror inte att 70+ är avgörande smittspridare.

Jag tror helt klart att ett samhälle kan bygga flockimmunitet, där den större andelen av flocken är i arbetsförålder eller förskole-/skolålder, eftersom det är där de stora sociala kontakterna sker.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Problemet med tester är att det bara ger en ögonblicksbild. De som testats negativa kan vara positiva nästa dag.

Inte om de har begränsade rörelsemönster, typ till och från jobbet. Det är så Kina försökte lösa detta i ett första skede och det är kanske är modellen som fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Lol Tegnell reign supreme, hans metoder bevisas nu fungera i Danmark. Cry me a river högertroll och Tegnell-hatare. Aja det är iaf nyktrande när man kommer ihåg att den här konspirationstråden utgör 0.00000000000000002% av Sveriges befolkning

Myndiheterna briljerar för närvarande med fakta och framtidsäkra strategier medans Flashback skiter på sig.

Huvudsaken är att det fungerar.
Citera
2020-03-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Donald Trump sa för någon dag sedan att dör 100-200.000 är det en bra siffra, hade man inte gjort någonting alls hade 2.2miljoner amerikaner dött enligt en av världens bästa forskare Dr. Fauci.

Folk är faktaresistenta och psykotiskt konspiratoriska- de borde stängas av från flashback och hängas ut som Förintelseförnekare. Står snart inte ut med vissa av idioterna här. Kan de inte åtminstone kolla ETT nyhetsinslag på TV innan de yttrar sig så horribelt.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Isolera riskgrupper? Men det har ju inte hänt i praktiken. Pensionärerna är inte rädda och springer runt på stan. Viruset sprids på äldreboenden där personalen saknar skydd. Dessutom har Sverige mycket högre dödlighet än andra jämförbara länder vilket visar att denna strategi är ett totalt fiasko.
Skulle inte vilja påstå att det skiljer något nämnvärt, men tiden får utvisa.
Nu har vi lite otur att pollensäsongen slår till då det troligen främjar virusets spridning.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Vi stannar hemma. Ingenting fel med det. Snarare tvärtom.
Fruktansvärt trångt i parkerna bara numera när man ska ut och jogga... inte en människa tycks heller bry sig om avståndet till andra, utan alla vimsar omkring på gångvägarna helt obekymrade.

Det kom ju en lag för inte så länge sedan att man ska gå på vänster sida på gång och cykelvägar. Varför kan inte folk hålla sig till det? Extra viktigt så här i pandemitider. Som det är nu får man kryssa från den ena sidan till den andra...
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ny-lag-den-har-sidan-ska-du-ga-pa/reprjo!6p7zsd9OdN4u38e7FZKA/
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, även Trump räknar med det som värsta alternativ (om jag minns rätt). Men han hoppas det ”bara” blir 1-200 000 döda om folk håller sig hemma.
Deras kvinnliga chefsvirolog sa igår eller idag absolut best case 200k....men det är ett stort land
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Det här gillar jag. Hoppas Sverige följer efter, det är ingen mänsklig rättighet att tjäna pengar som vanligt under en världskris som nuvarande pandemi. Kapitalistjävlar, det finns lyktstolpar åt er alla ifall det kliar i fakturafingrarna...
Citat:
Vräkningar förbjuds i Spanien under pandemin
”Att vräka hyresgäster under coronapandemin förbjuds i Spanien. Det blir även otillåtet att stänga av el och vatten till följd av obetalda räkningar, skriver El País.”

https://omni.se/vrakningar-forbjuds-i-spanien-under-pandemin/a/xPk8mp
Citera
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag är dessutom ytterst tveksam till att Kina någonsin fick bukt med smittan. Utan insyn är det svårt att veta vad som faktiskt har försiggått och fortfarande försiggår där.

Efter en viss tid finns helt enkelt inga fler som viruset kan bryta ner, men dödssiffrorna lär ju vara mångdubbelt fler än de officiella, precis som i Iran.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Oj oj oj, var ska alla Stockholmare åka nu?

Kvar i 08-området. Det är ganska fullt i barerna och folk verkar strunta i FMHs "rekommendationer" för det har varit ganska mycket barhäng också, det ser man när man tittar in. T o m mer folk ute eftersom det är mindre jobb, om ens något jobb att gå till.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lena Hallengren om de 5 läkarna och sjuksköterskorna som ligger i respirator:

Jag tänker att vi inte vill ha de rubrikerna, vi vill inte ha de nyheterna. Vi vill inte att vår sjukvårdspersonal ska känna oro när de går till jobbet. Det är klart att vi inte vill ha de rubrikerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Sparka rubriksättaren? Uppenbarligen en väldigt dålig rubrik. Känns bra att Hallengren bryr sig om de drabbade och att arbetsgivaren har gjort sig skyldiga till arbetsskada (allvarlig!)

Sparka de ansvariga för obefintlig beredskap, epidemiologer som tror sig veta bättre än WHO och politiker som satt oss i en sits där våra grannländer i Norden stänger gränserna mot Sverige?

Eller vänta nu -det blir ingen kvar alls då va?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-03-31 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in