2020-03-31, 20:30
Medlem
Rejs avatar
Grym skillnad (såklart) på plan i luften mot i mars förra året.
Bra visualiserat
https://video.repubblica.it/dossier/coronavirus-wuhan-2020/coronavirus-cielo-d-europa-senza-aerei-il-videoconfronto-con-il-2019-e-impressionante/357125/357687
Citera
2020-03-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Vad kommer hända med Sverige när Corona-krisen är över?
Det jag syftar på är:

1 - Hur utlandet kommer att betrakta Sverige
2 - Hur medborgarna kommer betrakta landet de är födda (eller bor) i

Avgörande kommer vara slutstatistiken.
Det finns typ 3 nivåer:
A - Sverige kommer att ha sämst eller bland sämsta statistik i världen (typ andra plats i död per capita)
B - Sverige kommer hamna nånstans i mitten, kanske ligga där man är nu
C - Sverige kommer klara sig bättre än de flesta drabbade länder (detta är dock, min kära medborgare, helt uteslutet)

Om B inträffar så kan Sverige smyga ut lite kanske. Men blir det väldigt illa kommer inte gå att gömma sig.
Om A inträffar kommer bilden på Sverige vara ganska så förstörd.
Länder runtom i världen som fått lida i månader och gjort enorma uppoffringar kommer att se Sverige som en väldigt dålig förebild. Bilden av Sverige riskera att förstöras rejält.
När det gäller medborgarna, antar jag att väldigt många kommer känna sig förbannade och svikna av staten. Tyvärr kommer det nog inte hjälpa mycket att satsa på annan politisk inriktning då det är inte det som har varit centralt i Corona-frågan. Oavsett parti så har man agerat mordiskt. Åtminstone har jag inte hört nån opposition skrika om folkmord.

Hoppas att smarta och etiska människor lämnar detta land när allt detta är över. Och tror många kommer göra det. Sverige bli synonym för oetiska skitstövlar.
Ingenting ska bli förut. Hoppas på goda krafter vinner.
Citera
2020-03-31, 20:32
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lena Hallengren om de 5 läkarna och sjuksköterskorna som ligger i respirator:

Jag tänker att vi inte vill ha de rubrikerna, vi vill inte ha de nyheterna. Vi vill inte att vår sjukvårdspersonal ska känna oro när de går till jobbet. Det är klart att vi inte vill ha de rubrikerna.

Den inställnibgen borde vara kriminell. Lena Hallengren kommer förhoppningsvis ställas inför riksrätt p.g.a det uttalandet!
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lena Hallengren om de 5 läkarna och sjuksköterskorna som ligger i respirator:

Jag tänker att vi inte vill ha de rubrikerna, vi vill inte ha de nyheterna. Vi vill inte att vår sjukvårdspersonal ska känna oro när de går till jobbet. Det är klart att vi inte vill ha de rubrikerna.
Precis så resonerar totalitära stater som Kina och Nordkorea, och somliga Svenskar förstås.
I demokratiska länder däremot behöver inte makteliten vara rädda för hjältemartyrer; staten har redan folkets stöd, de som offrat sig får hjältestatus och inspirerar till mod och nya krafttag. I Sverige känner sig makten hotad av enskilda som är exceptionella. Mycket tråk.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
KOreas boss, när det gäller epidemsikaproblem, påstod att det beror på att vi inte hade ansiktsmask.

Han påstod också att WHO hade sagt att ansiktsmask inte hjälpte så mycket, men det analysera han så som att de ville att den medicinska personalen skulle ha ansiktsmaskerna.

Han var säker på att Korea fick bukt med det hela genom att använda masker.

Intressant synvinkel. Hur förklarar man dock dödsfall hos de människor som har burit ansiktsmask och annan skyddsutrustning? Bristande skydd? Skulle vara intressant att få se en studie kring det som Koreas epidemiolog hävdar. Jag kan tycka att Korea har agerat vettigt i övrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Yep. Om det är 35 idag är det så klart en ökning. Men inte i närheten av 200 per dag som många här inne förutspådde en vecka bakåt. Vi har lyckats platta kurvan rätt bra hittills. Men ännu kan det spåra åt helvete så klart.

Dödstalen har väl mer än 4-dubblats varje vecka i Sverige de senaste veckorna, vi lär ligga på 700-800 döda totalt om en vecka, runt 1500-1800 totalt om 2 veckor osv om inget görs åt saken. "experterna" i tv räknar ju med att skiten träffar fläkten ordentligt i mitten på april och sedan är det kaoznivåer i minst 6 veckor efter det. Grattis Sverige!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag vill påminna dig om att ministerstyre är förbjudet enligt Sveriges grundlag.

Det betyder att politiker inte får inte komma och lägga sig i och detaljstyra saker hursomhelst.

I Sverige så är myndigheterna väldigt självständiga.

Regeringen kan fatta sina beslut utan att ministerstyre. Ministerstyre är att politiken går till FHM och styr FHM.

Men att Regeringen lyssnar på FHM och sen fattar egna beslut är inte ministerstyre.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
C19.se skriver att det är 197 personer som dött i Sverige. Expressen och worldometer 180 personer.
Vad är det som gör att det visas olika siffror.
Worldometer uppgraderades nyligen och har 180 personer och expressen 180 personer.
C19.se vem håller i den ?
Till er som nu kommer att yla hånfullt "Tycker du att det är viktigt med siffror" svarar jag nu direkt. JA det är det. Lika viktigt för mig som för WHO, media, samt folkhälsomyndigheten samt övriga knäppjökar. Nu har jag besparat er frågan.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det vore jättebra om du kunde resa runt till sjukhusen med personal som gråter efter arbetspassen och peppade dom med insikten att det här bara är som en vanlig influensa, det skulle nog hjälpa dem genom dagarna.

Inga problem där jag bor inte ett enda fall vad jag vet.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Ja eftersom ingen vet. Planera för det värsta, hoppas på det bästa?

Vad händer då om man stänger ner helt i tre veckor. Men smittan är kvar i landet. Jo förlängning. Folk kommer strunta i det.

Frivillighet först, tvång när det verkligen gör nytta. Vi kommer få se när länders lockdowns går åt skogen.
Citera
2020-03-31, 20:33
Avslutad
Hur länge orkar folk hålla sig isolerade innan de säger vi måste ut? Tror det blir stor smittspridning under påsken. Sommaren ska vi bara inte tala om. Anyone, hur många är hemma i bostaden juni, juli och augusti? Svenskarna skulle bli helt tokiga!
Isolering en längre tid orkar ingen befolkning med. Möjligen förutom Nordkorea. Även om en o annan blir skjuten för brutit karantän.
Citera
2020-03-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
inte ens i närheten.

Om 70% krävs för flockimmunitet, och det i "best case" beräknas vara 0,66% döda, enligt ny forskning, då måste minst 70 000 dö för att uppnå flockimmunitet, med de mest positiva siffrorna.
Det är för tidigt att yttra sig om dödligheten, med någon säkerhet.

Det behövs inte 70% av Sveriges befolkning. Kanske 70% av storstäderna, men inte landsbygden. Säg att fem miljoner svenskar måste smittas.

Dödligheten beror då även på ifall ”flocken” består av mestadels yngre, eller ett tvärsnitt av befolkningen. Om man kunde skapa en flock bara av folk under 50 år, genom att isolera äldre, så skulle 40 gånger färre människor dö. Så det är ett ganska stort spann av osäkerhet här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in