2020-03-31, 20:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
"Illness due to COVID-19 infection is generally mild, especially for children and young adults. However, it can cause serious illness: about 1 in every 5 people who catch it need hospital care. It is therefore quite normal for people to worry about how the COVID-19 outbreak will affect them and their loved ones."

Hmm.. aldrig hört förr men skriver who så är det väl så..

Ursäkta men vart har WHO skrivet detta?
Citera
Medlem
shevitas avatar
Är det bara jag som är otroligt trött och irriterad på Lena Melin och hennes korkade artiklar jämt och ständigt?

Se vad idioten skriver:

Var stolt – du bor i Sverige
Här litar vi på förnuftet – och slipper militärer och böter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rARgpA/var-stolt--du-bor-i-sverige

Hon verkar inte förstå att det är just det vi behöver, en stat som tar ansvar och tar i med hårdhandskarna mot just de som ständigt skiter i social distansering.

Hon är ju helt borta den här kvinnan
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalf
Hej alla, jag har läst typ hela tråden men inte pallat skriva förrän nu.

Jag har räknat lite och kommit fram till något som oroar mig. Jag hoppas någon av er vettiga i tråden kan slå hål på detta och lugna mig något.

Sen vi började få dödsfall i Sverige har jag hållit koll på utvecklingen genom att jämföra aktuella dödstal mot takten dubblering var tredje dag. Vi följer den takten ganska bra (ibland lite före och ibland lite efter). Idag har vi på Wordometer antalet döda på 180, som säkert hunnit stiga något mer.

Ett ganska vedertaget antagande är att de som idag dör blev smittade för tre veckor sen.

Säg att vi från och med idag magiskt skulle stoppa all spridning i Sverige och samtidigt förutsätter att vården fortsatt kan leverera som idag (trots att vi egentligen är nära gränsen för IVA mm).

Detta skulle innebära att antalet döda fortsätter öka i ungefär 21 dagar innan tvärstopp. Med en dubblering var 3e dag skulle våra 180 döda alltså ändå hinna bli 23.040 döda till 21/4.

Tänker jag fel eller är inte detta ganska rimligt. Med tanke på vårdkapaciteten som snabbt närmar sig gränsen känns detta t.o.m ganska snällt räknat.

Snälla visa mig att jag tänkt fel och är en idiot. Jag skulle bara bli glad.

P.S Jag förstår såklart att kurvan kan påverkas En del av allt möjligt åt båda håll och att en dubblering på 3 dagar såklart inte fortsätter för evigt.

Jag orkar inte räkna på det men om vi gör en snabb jämförelse med Italien (som har varit värst utsatt över en längre period även om Spanien kommer tuffa förbi).

Om vi går tillbaka 21 dagar då ser vi i denna graf att Italien hade 631 döda.
http://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html?fbclid=IwAR1wKg5qfeBV66Ar1I6wa86rO3Prjb zUnwV2XbymivBDydWnNmoQmRcKfYk#/dae18c330e8e4093bb090ab0aa2b4892

Mer än 3 gånger så många döda som vi i Sverige har idag. 21 dagar senare har Italien totalt 12428 döda.

Så att vi som 21 dagar innan ditt scenario ligger på en tredjedel så många döda som Italien skulle ha en utveckling där vi går till att ha dubbelt så många som Italien låter inte sannolikt.
Citera
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lena Mellin är så slut, så nedalkad, så korkat så tiden står stilla:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rARgpA/var-stolt--du-bor-i-sverige

Hon är stolt över att vara svensk. Och glad för att hon inte är Dansk eller Spanjor. För allt är ju så mycket bättre i Sverige. Skriver den gamla haggan.

Hon förstår inte att Sveriges ökning är bland de högsta i världen, räknat i procent. Hon tror på Folkhälsomyndigheten då de varje dag mörkar och trixar med siffror och uttalanden för att förvilla svensken. Lena Mellin är tillräckligt dum för att gå på detta.

Hon förstår inte att sjukvården i Stockholm är dagar från att kollapsa. Att antalet intensivvårdspatienter ökar med 20% per dag. I dagsläget 50 nya IVA-patienter per dag.

Melin försvarar sossarna, inte FHM. Varje gång kritiken haglar över sossarna skriver hon en krönika och svamlar om hur fantastiskt allt är. Egentligen!
Citera
2020-03-31, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
🤣🤣🤣 antar iaf att det va ett skämt i mening att muntra upp?

Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Inget av det du räknar upp räknas som sjukdomar.

Edit. Haha att jag gick på den här Snyggt trollat

Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Fan! Jag visste det, jag tillhör en riskgrupp, långvuxenhet...i'm doomd 😳

Jag varken trollar eller skämtar.
Räknas tex övervikt som en sjukdom?

Långvuxenhet kan bero på en sjukdom som beror på tumör i hypofysen. Och det är en sån sak som förnekarna kan hävda om någon lång människa dör av Coronaviruset, och ingen kan säga emot eftersom kroppen troligen redan är kremerad eller iallafall begravd. Eller gör man obduktion när någon har dött av Coronaviruset?
Senast redigerad av vemsa 2020-03-31 kl. 20:40.
Citera
2020-03-31, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
FHM har hela tiden sagt att hårdare åtgärder kommer. Lyssnar inte folk?

Det är FHM som har räddat vår ekonomi

Hahaha. Nej FHM är vilse i pannkakan.

Siffrorna stämmer inte med deras plan.

Ekonomin är det de fyras gäng som "räddat". Ekonomin är inte räddad, men ett okej försök görs.
Citera
2020-03-31, 20:23
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Flunsan härjar ju knappast ett år så visst jämförbart. Men fortsätt du predika domedagen för all del.
Det vore jättebra om du kunde resa runt till sjukhusen med personal som gråter efter arbetspassen och peppade dom med insikten att det här bara är som en vanlig influensa, det skulle nog hjälpa dem genom dagarna.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Signfikativa ökningar av nya fall i Ryssland, Frankrike, UK, utomeuropeiska länder Fillipinerna, Chile, Canada, Turkiet. I norden Danmark och Sverige.

Vad beror det på att Sverige idag växlar upp till en helt annan nivå än tidigare (nya fall och döda)? Ökningarna är signifikativa i tvärt kontrast mot AT:s uttalanden senaste dagarna
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Sverige ska svensken vara hemma och inte söka vård.
Alla invånare behöver inte testas bara misstänkta.

Du skrev, som svar på varför Sverige inte testar de som tillfrisknat:

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Om Sverige inte vet vilka som är smittade eller friska vet inte ingenting om spridningen.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Att testa alla misstänkta fall är något annat. Men jag håller med dig om att Sverige bör testa mer.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
FHM har hela tiden sagt att hårdare åtgärder kommer. Lyssnar inte folk?

Det är FHM som har räddat vår ekonomi

Exakt! Och när detta är slut kommer alla andra länder med strikta karantänsregler som totalt sabbat ekonomin för lång tid framöver alla stå i kör och säga att vi skulle gjort som Sverige.

Igen har vi satt oss på världskartan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige skulle sannolikt hinna nå flockimmunitet långt innan dess.

inte ens i närheten.

Om 70% krävs för flockimmunitet, och det i "best case" beräknas vara 0,66% döda, enligt ny forskning, då måste minst 70 000 dö för att uppnå flockimmunitet, med de mest positiva siffrorna.
Citera
2020-03-31, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalf
Vad fan snackar du om? Läs mitt inlägg igen. Jag pratar om 21 dagar från idag? Hur fan ska vi nå immunitet tills dess?
Jag förstår varför du mest läser, med det humöret. Det var ett fullständigt neutralt svar från min sida.

Poängen var att det kommer inte dubblas var tredje dag så länge som 21 dagar.

Det motsvarar att 5,600 personer dör per dag, i lilla Sverige. Det kommer inte hända. Vi har inte tillräckligt med människor i vårt land.

Italien verkar stabiliseras runt 800 döda per dag, och de har sex gånger större befolkning än vi. Att vi skulle ha 5,600 döda per dag, dvs. 42 gånger värre än Italiens nuvarande dödlighet, är orimligt även i värsta tänkbara scenario.

Vi är på samma nivå som Italien vid 133 döda/dag. Förhoppningsvis stabiliseras det tidigare än så. Har vi otur blir det värre. Men inte 42 gånger värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in