Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Jag har skrivit det innan men jag skriver det igen. Vad gäller Italiens siffror under den tidpunkten så kom väl åtminstone 90% av dödstalen från Lombardiet med samma antal invånare som hela Sverige? Känns skevt att räkna på hela Italiens antal invånare då.
Jag har svarat det innan, och svarar det igen. Koncentrationen av fall till Stockholm+Sörmland är påfallande i Sverige. De två länen hade tre fjärdedelar av fallen senast jag kollade. Precis som i Italien så startade det svenska utbrottet ganska lokalt och spred sig sedan utåt.
Sedan är det ju så att Lombardiet tidigt sattes i karantän, följt av karantänregler i hela Italien ett par dagar senare. I Sverige har man ju knappt tänkt den tanken ens. Så i skrivande stund sprids smittan till varenda vrå av Sverige. Jag noterade för ett par dagar sedan att vi inte haft ett enda dödsfall norr om Dalälven. Det tog inte många timmar innan den observationen var inaktuell.
Man kan jämföra på fler sätt och justera på allehanda sätt, men slutsatsen blir ändå att det går åt helvete. Italien har återigen över 800 döda idag. Sveriges inferno kommer att bli långvarigt.