Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Om nu AB trodde bankomaten låg längre norrut än den gjorde. Är inte det då tecken på att AB var längre norrut än tio meter norr om bankomaten?
Jag tror att han under själva situationen hade bättre koll på var den låg, och framför allt sin egen position i förhållande till den.
Sedan tror jag att han höftade till i förhöret eftersom han inte hade riktig koll på exakt var den var belägen.
Han kan ha haft för sig att den låg mera på mitten av kvarteret.
Lite av samma orsak som NF ger en felaktig positionsangivelse i det första förhöret, eller SE:s sekunduppskattningar.
Man ska nog inte dra för hårda växlar på vittnens egna bedömningar, utan det viktiga här tror jag är att han rört sig i en radie av ca 5 kanske 10 meter från banken, och inte 60 meter, för då måste han ha varit i koma fullständigt, och det tror jag inte. Dessutom borde kompisarna ha börjat fundera på var han tagit vägen.
Dock tror jag att felaktiga positionsuppgifter som blir gällande som sanningar inte är bra när händelser av den komplexiteten ska analyseras. Det leder lätt till missförstånd och felaktiga slutsatser.