2020-03-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag tror inte Danmark och Norge är 1 månad bakom Sverige utan ligger faktiskt ganska likt i tid.

Att Danmark nu vill börja lätta på restriktionerna beror nog mycket på att de tittar på Sverige som knappt har några restriktioner alls, och märker att "det ju går rätt ok" för Sverige.

Men skenet bedrar. Vi kommer få smällen om någon eller några veckor. Det kommer inte Danmark.

Dock kommer Danmark att få det ännu längre fram om de nu lättar för mycket på sina restriktioner.

Hahaha, tyvärr kan man inte lura viruset! Så är det

Dom fick sitt första inhemska bekräftade fall en månad efter oss. Så sanningen är att deras utveckling gått mycket fortare än vår. Att dom fått det efter oss är inte så konstigt eftersom deras befolkning är mycket mindre.
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag tror inte Danmark och Norge är 1 månad bakom Sverige utan ligger faktiskt ganska likt i tid.

Att Danmark nu vill börja lätta på restriktionerna beror nog mycket på att de tittar på Sverige som knappt har några restriktioner alls, och märker att "det ju går rätt ok" för Sverige.

Men skenet bedrar. Vi kommer få smällen om någon eller några veckor. Det kommer inte Danmark.

Dock kommer Danmark att få det ännu längre fram om de nu lättar för mycket på sina restriktioner.

Hahaha, tyvärr kan man inte lura viruset! Så är det

De är jävligt korkade om de lättar på sina restriktioner.
Jag känner att vi är precis nära en storm, vi befinner oss i en lugn innan stormen.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vi kommer se en väldigt liknande kurva i Danmark, Norge och Sverige i efterhand. Det är jag helt övertygad om. Man ser redan nu att Danmark med hälften så många invånare som vi även har hälften av våra dödstal, även fast dom fick in smittan senare än oss.

FHM har varit inne på det i Agenda förra veckan någon dag. Att kurvorna kommer eventuellt inte skilja sig speciellt mycket bland länderna här uppe i Norden, oavsett vilka åtgärder man satt in.
Vi kom igång ungefär samtidigt. Det var samma våg av skidresenärer som skapade detta i norden. Ändå drar vi ifrån.
Ännu så länge ligger vi ganska jämt med Danmark, vi har lite fler döda per miljon invånare. Men vi ökar mer en dom. De är också mer tätbefolkade och är granne med mer drabbade länder.

11mars fick Sverige sitt första dödsfall.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdxgM/forsta-svenska-dodsfallet-i-nya-coronaviruset
12 mars fick Norge sitt första dödsfallen
https://www.svd.se/forsta-dodsfallet-i-corona-i-norge
14 mars fick Danmark sitt första dödsfall
https://www.svd.se/forsta-danska-dodsfallet-i-corona
Citera
Medlem
Norge fick redan 13 mars den första nya maskinen för att kunna höja sin testkapacitet. Att inte Sverige skulle ha haft möjlighet till fler tester är naturligtvis skitsnack. Det som skiljer är att Sverige aldrig har velat testa.
https://www.aftenposten.no/norge/i/BR1njE/ny-koronatest-til-norge-aapner-for-massetesting-av-2800-personer-hver-dag

Mer norska framgångar vad gäller testande. Dom fixade det på en vecka!
Citat:
Norske forskere utviklet coronatest i rekordfart
Forskere ved NTNU og St. Olavs hospital har på under én uke utviklet en test som raskt og sikkert kan påvise coronasmitte.
https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-forskere-utviklet-coronatest-i-rekordfart/72313366
Citera
2020-03-31, 16:51
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi har klättrat upp till en imponerande 14:e plats av 200 länder i hög dödlighet. Sverige borde egentligen ligga i botten sett till våra förutsättningar, utbildning, geografi, glesbefolkat osociala, världsmästare i ensamhet och ensamhushåll.
Sverige ligger 12a bland alla länder i listan över flest döda. https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-03-31, 16:51
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Och jag tror definitivt inte på att 800- 900 människor som dör om dagen i största del tillhör så kallade riskrupper. Vi alla är nog mer eller mindre riskgrupper.
Man har börjat kalla allt för "fall"
I Sveriges media skriver man endast om " fall" som endera är kändisar eller riktigt unga. Eller 80 - 90 åringar. Resterande " fall" kan vara vilken ålder som helst.
Sanningen går inte att dölja hur länge som helst.
Dom borde skriva att antalet smittade uppgår till nästan 25,000 i Sverige 31 mars 2020!
Citera
2020-03-31, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men förstår du inte fakta?

Att det dör fler idag är ett resultat av att antalet nya bekräftade fall ökade enormt för 2 veckor sedan. Det tar ju flera veckor att dö från det att man smittats.

Idag har vi lika många nya bekräftade fall som vi hade för en vecka sedan.

Och där svarade du helt själv på varför Danmark(än så länge) inte har lägre dödstal än Sverige per capita. Vänta ett par veckor
Citera
2020-03-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Nya fall idag (so far): 408. Upp från 396 igår.

Döda idag (so far): 31.

Detta enligt https://platz.se/coronavirus/

Känns som att vi är på väg att kliva upp ett snäpp eller så med siffrorna nu tyvärr.

Helvete, även när jag försöker vara realistisk så blir jag alltid överoptimistisk i dessa Corona-sammanhang.

Trodde vi nu hade cirka 20 avlidna/dag och skulle komma upp i 30-40 först till helgen. Men nu känns 40 nästan som ett minimum för helgen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Absolut inte, är du inte läskunnig? Läs min post igen annars. Sen brukar sidor referera varandra, så man behöver inte ljuga för att man återupprepar fake news iofs. Fox news däremot, är kända just för att ljuga i sin "nyhetsrapportering".

Men för den läskunnige: Det verkar finnas fog för att inte avfärda uppgifterna om det höga antalet urnor i Wuhan.

Sorry. Mitt fokus fastnade nog lite på att du klagade på källan.
Sen missade jag nog resten av ditt inlägg.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
En kollega har fått hem ett brev från kommunen där man frågar om de har Wi-Fi och en dator/surfplatta hemma så de kan undervisas hemifrån. Verkar som de förbereder att stänga skolorna.

Om det bara är kommunen eller hela Sverige är en annan femma.

Mycket intressant information och det låter onekligen som att det går den vägen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Varför skulle vi stanna på 180 pers i maj? Jag tror snarare på 1800 pers i maj. Minst.

Der har stor betydelse.
Att hålla en tätbefolkad area i schack är mycket svårare än i ett avlångt sverige. Den har flera dimensioner.

Allt går mycket långsammare i Sverige i jämförelse med Danmark, förutom spridningen och dödligheten då

Men grejen är ju att Danmark ligger 4 veckor efter oss i fas. Dom fick sitt första inhemska fall 4 veckor efter oss. Så när om får sitt första så har vi redan massvis med smittade.
Citera
2020-03-31, 16:54
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Dom fick sitt första inhemska bekräftade fall en månad efter oss. Så sanningen är att deras utveckling gått mycket fortare än vår. Att dom fått det efter oss är inte så konstigt eftersom deras befolkning är mycket mindre.

Återigen.
Deras utveckling har gått mycket snabbare för att:

1. De har en mycket högre befolkningstäthet
2. De ligger mitt i skiten mellan norden och tyskland. Mycket trafik, mycket människor, många direktflyg.

De lyckades således att stabilisera läget MYCKET SNABBT.

Tänk om Sverige hade haft exakt samma förutsättningar? Hur tror du det hade gått? 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in