Citat:
Ursprungligen postat av
TheFortress
Absolut enig.
Att börja med 50 personer och möjligen gå ner till 5 som maximalt hade haft en väldigt stor effekt. Vi får se om detta blir nästa steg. Och huruvida detta kommer att få någon påverkan på smittspridningen.
Jag tror vidare på att saker faktiskt måste göras i rätt tid, annars förlorar de sin effekt. Precis som du skriver. Så har det blivit i Italien, Spanien och Balkan-länderna vad jag har kunnat notera. Förbud trotsas och leder till andra långtgående problem som vi ännu inte vet vidden av.
Vi två är nog helt överens här när det kommer till detta.
Grejen är att jag tror att just de här som skriker efter de mest extrema åtgärder hade varit först och spytt galla ifall läget hade varit det omvända. "Nu inskränks vår frihet, låt oss göra vad vi vill, vi är inte barn, pappa staten behöver inte inskränka..." så hade det låtit istället.
Jag tror även att den här lösningen är bättre rent psykologiskt utan att ha några studier att backa upp det med, visst nedstängningar på den här nivån är jättebra ifall du håller tidsschemat då går välmåendet upp på topp men vad händer om man fortsätter skjuta fram begränsningarna, ge oss två veckor till sedan efter det så säger man vi behöver två veckor till. Förr eller senare knäcker man även de mest friskaste människorna.