2020-03-31, 13:25
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfraGul
Jag jobbar som US i hemtjänsten, vi har endast handskar och förkläde som skydd just nu.
Kommunen har beställt ett antal munskydd och visir som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Problemet är att vi får springa mellan de olika grupperna.
Från 7-12 i sin egen grupp och 12-16 i någon annan grupp för att det saknas folk.

Man har ingen aning vilka man har varit hos tillslut, man sprider eventuella sjukdomar i de andra distrikten.
Detta låter som standard föräldreboende och hemtjänst.
Vilka direktiv har ni fått tidigare för att förhindra spridning av exempelvis magsjuka och säsongsinfluensa?
Citera
2020-03-31, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Förmodligen kommer det handla om att regeringen ger folkhälsomyndigheten i uppdrag att testa fler.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-far-i-uppdrag-att-testa-bredare

Troligen. Försvarsmakten är redan involverad i testning:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/undersokning-for-att-mata-forekomsten-av-covid-19-i-samhallet/

Är brist på logistik och personal för testning i sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Källa på vad? Att det är stabilt i Skåne?

Nej att många på flashback sagt att skåne skulle få en dramatisk utveckling?
Citera
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det här är SÅ JÄVLA ILLA

Minst två coronasmittade läkare intensivvårdas nu i Stockholm, enligt uppgifter till Svenska Dagbladet.
Samtidigt har tre andra läkare på ett annat sjukhus i Sverige smittats efter att kravet på skyddsutrustning sänkts. (Expresen)
Skyddsutrustning är ju onödigt enligt FHM och Anders "det här är lugna pungen" Tegnell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Först och främst skulle regeringen ha satt alla från Italien i karantän efter sportlovet samt stoppat flygen därifrån samt Iran. Det är det grövsta misstaget i detta. Eftersom regeringen är senfärdig i det mesta så kommer de givetvis att sätta städer i karantän när det redan är försent. Det är dock inte säkert att vi behöver hamna i det om de lyckas med att börja testa. Viktigt nu är att fort som in i helvete få fram ett test som kan mäta antikroppar mot viruset och om man därmed är immun.
Första fallet i Lombardiet upptäcktes 21a februari. Någon vecka senare insåg man att det var rejält spritt där. Så först i månadsskiftet hade det varit någorlunda rimligt att sätta resenärer i karantän (eftersom man inte där och då hade möjlighet att vara efterklok när man vet all fakta såhär i efterhand).

Nu dags för baklängesräkning. Det tar i snitt 20 dagar från smittillfället till att dö av Corona. 20 mars hade Sverige 12 döda. Med 1 % dödlighet innebär det att vi redan hade 1200 smittade i Sverige i månadsskiftet februari/mars. Säg att vi agerat ännu snabbare och karantänat redan 25e februari; 7 döda 16 mars ger 700 smittade 25e februari.

Vad vill jag ha sagt med detta? Att även om vi stängt från Italien orimligt snabbt efter man upptäckte fallen där så lär det med största sannolikhet redan funnits massor av människor i Sverige med smittan. På sin höjd hade vi fördröjt förloppet några dagar, inte mer än så. Visst, bättre än inget, men det hade inte gjort sådan skillnad att det förtjänar kallas för någon form av grovt misstag.
Citera
2020-03-31, 13:27
Medlem
Positiv nyhet idag om Corona och Covid-19:

Svenskar kan sitta på ett läkemedel som botar lungsjukdomen och de har webbpresskonferens klockan 14:

https://www.healthcap.eu/vicore-pharma-submits-letter-of-intent-for-a-clinical-trial-application-for-a-phase-ii-study-in-pati ents-with-covid-19-sars-cov-2-infection/

Text:

VICORE PHARMA SUBMITS LETTER OF INTENT FOR A CLINICAL TRIAL APPLICATION FOR A PHASE II STUDY IN PATIENTS WITH COVID-19, SARS COV-2 INFECTION

Gothenburg, March 31, 2020 – Vicore Pharma, a pharmaceutical company dedicated to developing innovative medicines for rare lung disorders, today announces the submission of a Letter of Intent to file a clinical trial application (CTA) to the UK regulatory agency (MHRA[1]) for a phase II study with its proprietary compound C21 in patients with COVID-19, SARS CoV-2 infection.

Together with the Letter of Intent, Vicore Pharma has submitted the first regulatory documents for initial review in a rolling submission, as recently agreed with the MHRA. The formal application will be submitted as soon as all necessary documents are available, with a decision by the MHRA expected to follow shortly thereafter.

C21, a first in class low molecular weight angiotensin II receptor type 2 (AT2R) agonist, belongs to the “protective arm” of the renin angiotensin system (RAS), and is under development for idiopathic pulmonary fibrosis (IPF) and is also being studied in systemic sclerosis. Internal preclinical findings with C21 and the fact that the RAS plays a key role in the development of COVID-19 suggested that C21 could have a role in the treatment of the disease. This prompted Vicore Pharma to initiate a dialogue with the MHRA who invite initiatives to explore treatments for COVID-19.

There is a good scientific rationale for studying C21 as a potential treatment of COVID-19. It has recently been shown that the SARS CoV-2 virus utilizes the enzyme ACE2, which is part of RAS, for entry into the cell. This inactivates the ACE2 enzyme, creating an imbalance in the local RAS, leading to acute lung injury. Given that ACE2 generates the natural ligands for AT2R, Vicore Pharma believes that, by acting directly on the AT2R, C21 may suppress inflammatory mediators and bypass the way by which the virus incapacitates the system.

“To test the concept of an AT2R agonist in COVID-19 is innovative and represents a completely new approach to the disease” says Professor Joanna Porter, London University College, Chief Investigator of the trial.

The proposed study will be a randomized, double blind, placebo controlled study in approximately 50 COVID-19 patients with a moderately severe disease, requiring oxygen support, but not mechanical ventilation. The study will investigate the efficacy on respiratory failure as measured by capacity to oxygenize the blood circulation.

“In these critical times, it is important to explore new opportunities to combat one of the worst pandemics in modern history,” says Carl-Johan Dalsgaard, CEO of Vicore Pharma, “and we are pleased to collaborate with the clinical research organization, Orphan Reach, who has taken on this mission with very short notice”.

1 MHRA stands for “The Medicines and Healthcare products Regulatory Agency”

Vicore will host a webcast to present more about the study and the background at 14.00 (CET) today that can be accessed via the link:

https://financialhearings.com/event/12848

The presentation will be available before the webcast at:

https://vicorepharma.com/investors/events-presentations/

For further information, please contact:

Carl-Johan Dalsgaard, CEO, tel: +46 70 975 98 63, carl-johan.dalsgaard@vicorepharma.com
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Det skulle vara väldigt intressant att se lite IP-addresser på de värsta panikspridarna och Sverigehatarna i tråden.

Känns verkligen som om vi blir utsatta för utländsk propaganda här. Allt är hela tiden så dåligt som möjligt, myndigheterna ljuger konstant, antalet döda är egentligen mycket högre än vad som sägs.

Ja, liksom, det är bra om vi tar smittan allvarligt och följer FHMs rekommendationer. Men Flashbackpaniken känns väldigt, väldigt fejk.
Ja är ju från utlandet men att jag utför propaganda för att jag skulle vilja se ett, enligt mig, ett vettigare och kraftfullare tag mot spridandet, det tycker jag inte. Det finns folk i utlandet som tycker att de borde göra som Sverige och skita i att massor av människor blir sjuka och dör. Men jag skriver min personliga åsikt här, precis som hemma.
Citera
Medlem
Jag tror i första hand att man kommer testa personal i sjukvård. Sedan är frågan om hur testning kommer ske av övriga. Ska vara försiktig med i vilken form testningen kommer utföras så det inte blir ytterligare en källa till smittspridning ’a la Melodifesrivalen med.27 000 åskådare på plats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Jag bor nära ett regemente i södra Sverige, och det är otroligt mycket aktivitet sen i slutet av förra veckan. Något är helt klart på gång.

Det pågår övningar på bla Björka skjutfält igår och idag.

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/skjutfalt-avlysningar/bjorka/tilltradesforbud-bjorka-mars.pdf
Citera
Moderator
v50s avatar
Stefan Löfvens presskonferens som börjar om några minuter går att se på SVT Play, SVT:s politiske kommentator tror att det kommer handla om att man avser att öka mängder tester för corona.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Tyskland har haft flest yngre sjuka, det kan tyvärr vara på väg att ändras: https://www.thelocal.de/20200330/explained-why-is-the-coronavirus-mortality-rate-in-germany-rising

Det handlar om ett långt förlopp, vi får se om några månader vad facit blir...
För att bli registrerad som död i corona i tysk statistik får du inte ha annan bidragande sjukdom, om jag förstått det rätt (någon bättre insatt får gärna korrigera mig!).
Man behöver därför jämföra tysk statistik på ett annat sätt.
Citera
2020-03-31, 13:28
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfraGul
Jag jobbar som US i hemtjänsten, vi har endast handskar och förkläde som skydd just nu.
Kommunen har beställt ett antal munskydd och visir som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Problemet är att vi får springa mellan de olika grupperna.
Från 7-12 i sin egen grupp och 12-16 i någon annan grupp för att det saknas folk.

Man har ingen aning vilka man har varit hos tillslut, man sprider eventuella sjukdomar i de andra distrikten.

Hoppas verkligen någon journalist tar upp denna fråga till Folkhälsomyndigheten idag. Detta är ju recept på att sprida smittan och helt kontraproduktivt.
Var rädd om dig! Kan du göra eget visir för att skydda dig själv och de du jobbar med? Ni kanske har så dåligt med tid? Kan du maila Konstfack, eller vill du jag ska göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in