2020-03-31, 12:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vilken lättirriterad och dryg jävel han är JG

Precis som jag rapporterat om att han betett sig mot andra, både tidigare och nu nyligen. Ingen stor snäll nallebjörn som semestrande viruset försökte intala tråden.

Han har ju enligt mina kontakter betett sig drygt, påstridigt och smått aggressivt.
De har känt sig just påhoppade.

I mina ögon beror hans beteende i rättsalen inte på nervositet utan det är precis sådan han.

”Det får du fråga NN, säger vittnet som då och då har en lite mästrande ton mot åklagaren”.

”- Du fattar inte, säger vittnet bryskt till åklagaren som ställer flera fråga om Telegram.”

”Domaren ger nu vittnet en uppsträckning och säger åt honom att svara på frågorna”
.

Nej, man får en liten annan uppfattning av honom nu, än från hans ängsliga förhållningssätt mot SD i avlyssningarna och på förhören.

Jag tycker att det är olyckligt att SD får sitta och skratta och flina när JG vittnar. Det kan uppfattas som att de två, SD och JG är tillsammans mot åklagaren. Jag tycker att domaren borde sagt till SD. De kan tolkas som att att SD skickar signaler till JG att det han säger är bra.

Hur som helst är det bra att JG berättar att han upplevt SD som manipulativ och att han

"– Det har visat sig att han har varit så pass manipulativ och jag har tagit del av chatten och sådant med Lena. Det spelar ingen roll vem det är. Så ska man inte behandla en annan människa. Det kan jag inte stå för. Det är tungt att erkänna det."
//
"Jag tror han förstår mycket väl hur jag tänker kring den vänskapen. Jag har varit en vän men en vän gör inte som han gjort mot mig och Lena."
//
"Men är han din vän?
- Han har visat sig vara så manipulativ...
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-nara-van-till-45-aringen-ska-horas-i-domstolen-nu-pa-morgonen-folj-direktrapporten-fran-ratt egangen-om-hjarstamordet

Jag tror ändå att vittnesbörden avslöjar att det är märkligt att JG inte kan förklara varför han är i SDs hus med bara mobilen som lampa. Han är ju där dagen innan storstädningen, och tycker att allt ser ganska normalt ut, trots husrannsakan. Så varför behövs storstädning och varför smyger han omkring i mörkret som en råtta utan att kunna förklara det. Talande...

Och varför de kommunicerar via Telegram (för att konversationen inte skulle dyka upp under en rättegång), att JG trots att det är SD som är gift blockar L*ena och inte SD (vilket kan uppfattas som att JG är styrd, hoppas jag).

Det är viktigt att det kommit fram att han anser att SD behandlat L*ena (och honom) illa när han har läst deras konversationer.

JG säger inte längre att SD är en vän. Han undviker svara på det, men det han säger är talande.

Att SD är manipulativ.
Citera
2020-03-31, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det här från rätten idag, JG:
”Vittnet har fått rita en karta över hur han gick runt i 45-åringens hus strax efter mordet. Den kartan visas just nu upp för rätten.”

Vad åsyftas? JG fick reda på mordet 15/5 e.m. Är han och går runt SD:s hus innan det? Eller är det del av ett sök efter Lena?
Det var väl strax efter att avspärrningen hävts tror jag. Samma kväll? Eller minns jag fel?
Citera
2020-03-31, 13:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag måste erkänna att jag trodde JG skulle räta upp sig inför den här dagen, men där bedrog jag mig. På sikt kommer han att inse att hans feghet blev till ett stort misstag, för jag tror att hans arbetsgivare inte gillar skenheliga opålitliga anställda och människor i hans sociala nätverk kommer sannolikt hålla ett avstånd - utom ett par tre personer i det s k Järngänget, kanske.

NA: Advokaten har en lång utläggning samtidigt som vittnet (JG) pratar. Domaren Björn Lindén bryter in.
– Har du någon fråga att ställa till vittnet eller? Det börjar bli lite tvärsom här, säger Björn Lindén.
Ett skratt bryter ut på åhörarplats.
Lokaltidningen ger alltså en bild av att den misstänkte på ett psykopatliknande sätt skrattar sig igenom rättegången, och att domaren nu till åhörarnas förtjusning dessutom läxar upp försvarsadvokaten. Det skulle vara kul att höra ljudupptagningarna från den här rättegången, men enligt ett inlägg tidigare i tråden kommer inte tingsrätten att lämna ut några ljudupptagningar. I stället kommer man den här gången att skriva ner allt som sägs, och dessa skriftliga handlingar kommer sedan att lämnas ut på begäran.

Bara en tråduppgift alltså, men det låter ju inte alls otroligt att det kommer att bli så. Det går helt i linje med t.ex. det olagliga inspelningsförbudet som infördes här, och lagmannens uppläxning av en åhörare som hade haft fräckheten att själv skriva ned vad som sades i förhandlingarna.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-31 kl. 13:11.
Citera
2020-03-31, 13:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Undrar när han fattade att han blivit manipulerad, har han gått hos en hjärnskrynklare som fått honom att förstå innebörden vad SD har gjort mot honom?

Kanske när han läste FUP?
Citera
2020-03-31, 13:02
Medlem
Lonnrots avatar
De där ”andra moddplanerna” som kommer upp i förhör med jg, nån som vet mer om dem?
Kan inte ha varit så konkreta, om jg inte tar upp dem sen när han nämner vad som utgjort MGM:s svek mot honom, nämligen otroheten och missaktningen av LW, och mordet kan man väl tänka.
Är det LW:s barn det handlar om elelr nån stackars konkurrent i geocaching-branschen ?

Hoppas inte jg övervägt mörda nån, o ssk inte barnen...
Citera
2020-03-31, 13:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var väl strax efter att avspärrningen hävts tror jag. Samma kväll? Eller minns jag fel?

Innan han känner till mordet?
Och letandes efter SD?

Har ett vittne sett honom från ett fönster kanske?
Citera
2020-03-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Strategi, nyckelordet är strategi. Om Hiding inte har valt att kalla JG som vittne så kan jag garantera dej att Backman har kallat honom. Och det beror på den enkla anledningen att JG har sin tunga långt upp i röven på SD. Och på det sättet skulle Hiding ha sista förhöret med JG istället för som idag ha det första, Och det kan ha en stor betydelse för utfallet i detta mål.

Nej. Nyckelorden är Lag & Ordning. Åklagaren arbetar under ett objektivitetskrav och måste kalla relevanta vittnen.
Och en person som JG som varit så intimt lierad med MGM, smugit runt hemma hos honom etc etc, måste ju då höras. Allt annat hade varit tjänstefel.

Tror inte att JG:s vittnesmål på något vis hjälpte SD. Tvärt om.
Citera
2020-03-31, 13:07
Medlem
Lonnrots avatar
Hörandet av JG:
”Domaren ger nu vittnet en uppsträckning och säger åt honom att svara på frågorna.”

Sen inget mer från åklagrsidan...

Fast från målsögarbiträdet...

Förklaring kom i flödet efter läsarfråga: vittnet hade börjat tala efter paus utan anmodan.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-03-31 kl. 13:09.
Citera
2020-03-31, 13:08
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De där ”andra moddplanerna” som kommer upp i förhör med jg, nån som vet mer om dem?
Kan inte ha varit så konkreta, om jg inte tar upp dem sen när han nämner vad som utgjort MGM:s svek mot honom, nämligen otroheten och missaktningen av LW, och mordet kan man väl tänka.
Är det LW:s barn det handlar om elelr nån stackars konkurrent i geocaching-branschen ?

Hoppas inte jg övervägt mörda nån, o ssk inte barnen...

Det finns en "hemlig" konversation från augusti -19 mellan SD och JG där sistnämnda har ångest och mår dåligt för att SD har visat vrede när hunden Bella sprang utan koppel och för att han har hållit SD om ryggen och inte berättat för polisen om SD:s tidigare snack om att döda TG (HD) o s v. Väldigt synd att inte NA refererade ordentligt vid förhöret med JG.
Citera
2020-03-31, 13:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det finns en "hemlig" konversation från augusti -19 mellan SD och JG där sistnämnda har ångest och mår dåligt för att SD har visat vrede när hunden Bella sprang utan koppel och för att han har hållit SD om ryggen och inte berättat för polisen om SD:s tidigare snack om att döda TG (HD) o s v. Väldigt synd att inte NA refererade ordentligt vid förhöret med JG.

Vem är den hemliga konversationen med? Polisen? SD?

Vem eller vad är TG (HD)?
Citera
2020-03-31, 13:13
Medlem
Rastades avatar
SD kanske har mördat fler, vem vet.
Citera
2020-03-31, 13:14
Medlem
Rastades avatar
Nu borde väl han sitta utan restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in