2020-03-31, 12:52
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det kommer inte bli lockdown. Som någon redan myntat har vi inte tillräcklig militär i Sverige för att upprätthålla en lockdown snyggt och prydligt. De kommer tala om på PK idag att de kommer att börja testa brett. Vilket är bra men de borde redan börjat med det för länge sedan. De kommer också säga att folk bör stanna hemma i påsk.

Copy ---- > Paste till regeringen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
"Glöm inte att sprita dom också"

"Med vodka". För handspriten är väl slut i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av janHels
I Finland tycker man att det är viktigare att man bekämpar virusen så ja, man orkar stå i trafikköer om det behövs. Enligt en gallup ville nästan ingen ha lättare restriktioner men 44% ville ha ännu hårdare åtgärder. Jag vet att i Sverige har man lite annorlunda tankesätt men det gäller inte i många andra länder.

Tror många i Sverige vill det också.

Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Helt ärligt är det nu försent. Extremt många som redan är smittade, dessa kommer man inte kunna hålla koll på. Vi testar inte.

Enda som kommer resultera i, om vi nu får hårda restriktioner, är att Löfven och Co vinner på det.

De kommer vinna på att låsa in alla som redan är smittade (och det är många) så slipper de ta vårdkostnaden. Det är just det de har haft som strategi.

Samtidigt kommer han bli hyllad för "sin handlingskraft"

Du får se. Detta kommer vara löfvens politiska seger.
Att fler inte inser detta är för mig helt ofattbart. Vad har vi för IQ nivå i Sverige egentligen? 80?

Jo, jag tror tyvärr du har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
I Finland behövs det 800 poliser och militärer för att spärra av Nyland inklusive Helsingfors.

Jag kan inte tro att polisen och militären i Sverige kan avvara de antalet för att tex spärra av Stockholm.
Gängskjutningar och sprängningar pågår mitt under en av de större kriserna som vi har haft så varje
patrull behövs till annat.

Det här vet folkhälsomyndigheten, så därför kommer de inte att begära en sådan åtgärd även om det
är motiverat för att minska smittspridningen.

Det går om man vill. Fast då kan man inte dalta.
Skicka upp övervakande helikoptrar, polis och militär på gatorna m.m. Med befogenhet att göra något. Gripa, använda eldkraft o.s.v.
Om man vill så går det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Såg ett stort antal militärfordon med tre timmars färd kvar om de ska till Stockholm passera för en timme sedan. Om de ska ända dit vet jag inte.

Någon annan som sett liknande?
Det kan vara tälten Försvarsmakten sätter upp runt vissa sjukhus.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Tvätta händerna, uppför er som vuxna ..... vi såg det inte komma - Löfven
Det studsar lite, men går exakt som planerat, kurvan är flack - Tegnell
"...det är RIKTIGT allvar nu..."
Citera
2020-03-31, 12:53
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Det skulle vara väldigt intressant att se lite IP-addresser på de värsta panikspridarna och Sverigehatarna i tråden.

Känns verkligen som om vi blir utsatta för utländsk propaganda här. Allt är hela tiden så dåligt som möjligt, myndigheterna ljuger konstant, antalet döda är egentligen mycket högre än vad som sägs.

Ja, liksom, det är bra om vi tar smittan allvarligt och följer FHMs rekommendationer. Men Flashbackpaniken känns väldigt, väldigt fejk.
Vad skulle vara intressant med IP-adresser? Vad skulle dom säga?
Om du visste vem jag var, om ja tex skrev öppet på din Facebook, vad skulle de göra för skillnad?

Jag är säkert en av de du påstår vara påverkad av utländsk propaganda då ja tar del av videos från läkare osv världen över för att få se hur det är.
Jag tycker att vår regering är ett skämt (redan innan Corona) som inte gör tillräckligt och för sent.
Jag tycker också att de finns anledning att ifrågasätta varför man fifflar med siffror (även innan Corona) istället för att vara helt öppen och ärlig.
Ja jag är en sån som DU säkert anser ha kopplingar till ryssland eller nåt.

Men förklara gärna vad tex Putin & co skulle ha för intresse av att försöka påverka mig?
Jag ser ju liksom med egna ögon.
Jag såg hur regeringen förstört allt i vårt land innan Corona och hur slappa dom är nu. De behöver ju knappast någon berätta för mig genom "Fake news".
Det är väl snarare så att allt för många står med huvudet i sanden och inte ser längre än till sig själv allt för ofta, som inte kan tänka själva utan bara köper de som sägs på våra nyheter rakt av.

Och när det gäller Corona.
Hur kan man inte se hur illa det är och vad som kan hända, även i Sverige?
De är ju bara att stänga av ljuden på Tegnell och själv titta på siffrorna som är offentliga (mörkertalen vet vi ju inget om).
Kolla på siffrorna här https://c19.se/ och förklara hur dom går ner. Hur kurvan planar ut. Hur IVA-patienter minskar. Att dödligheten går ner. Osv osv. Det är inte Putin som kommit med dessa siffror!

Vad gör du själv här?
Flashback är de enda ställe där man kan få säga vad man vill utan att någon (som dig) ska tala om att man är sverigevän, sd-älskare eller Putin konspiratör.
Vad är fel med att få ha egna åsikter om de man själv ser och upplever? Varför måste man vara påverkad av nåt som är fake bara för att man inte följer PK-media och vänsterkören?

Klicka vidare du för här blir du bara ett troll.
Ha en bra dag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Är det 26% tidigare som du inte litar på eller är det 44% nu?
Procenten är inte min poäng huruvida det ändrar sig. Det enda jag framförde är att man inte ska alltid lita på undersökningar, speciellt i dessa tider då Stefan Löfven är i pressat läge. Det var samma sak med anders Tegnell, man skulle helt plötsligt göra en offerkofta av honom genom att sätta in en rubrik, "Anders Tegnell kärlekbombas".
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu besvarar du min fråga med en omvänd fråga. Jag tycker inte att man ska spekulera i hur det ser ut om tre-fyra veckor om man inte har en sådan funktion i samhället att man behöver mönstra upp för det.

Den enda fakta vi har är hur det har sett ut.
Svaret på din fråga besvaras ju av min fråga.

En sak är säker:
Om vi ska smitta ned 60% av befolkningen i en takt sjukvården hinner med tar det minst 6 år, och takten måste sänkas betydligt från dagens nivå.
Citera
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Tegnell sa vid presskonferensen 30 mars 2020 att det inte var någon större brist på sjukvårdsmaterial och vi skulle klara oss bra sålänge inte antalet smittade ökade i snabb takt. Allt var under kontroll så att säga.
Men vi visste redan när han sa det att det var en ren och skär lögn, han verkar säga vad som helst i hopp om att det ska lugna folket. Men effekten blir motsatsen när det gång på gång visat sig att han ljuger, undanhåller eller helt mörkar information. Se bara denna artikel från idag 31 mars 2020, det är mindre än ett dygn sedan han stod och ljög svenska folket i ansiktet!

Kommunerna larmar: Akut brist på skyddsmaterial!

Bristen på skyddsmaterial i kommunerna är ”akut”, visar en sammanställning från Sveriges länsstyrelser som SVT Nyheter tagit del av.
I vissa kommuner har man redan brist på exempelvis visir. På andra håll uppges att skyddsmaterialet skulle ta slut om man hamnar i en situation där man behöver vårda fler coronasmittade patienter än i dagsläget.

Samordningen av skyddsmaterial på kommunal nivå sköts av länsstyrelserna medan Socialstyrelsen har ansvar för regionernas samordning.

KÄLLA.Omni.(Se länk)
https://omni.se/

Du använder ord som "ljuger". Men det här verkar snarare vara nyheter, dvs man har inte haft koll på kommunerna, vilket jag gissar är äldreboenden och dylikt.

Det tror jag snarare beror på "många kockar". Kommuner, landsting, socialstyrelser, länsstyrelser, ja kanske har jag missat något mer.

Någon borde ha ett övergripande ansvar, MSB kanske? Men jag tror inte att det handlar om lögner, jag tror det handlar om att man helt enkelt inte haft informationen.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Låt dig inte luras

De gör det ENDAST för att få ner ratio mellan smittade/döda.

De börjar se en trend kring dödstalen, att dessa börjar nu öka som effekt av det de har gjort hittills. Dvs slappa åtgärder.

Så genom att testa så många som möjligt kommer de då kunna ändra hur de mäter dödligheten.

Idag inriktar vi oss på antalet döda, totalt samt per dag. Så är det alltid i början. Då räknas varje liv.

Men efter ett tag så ökar siffrorna och folk börjar ställa mer och mer frågor. Då ändrar man måtten för mätningen istället.

Detta mått kommer då ändras till % istället för antal, för att det inte låter så dramatiskt.

Istället för att säga "idag dog det 100 personer, bara på ett dygn. 100 människoliv släcktes. 100 drömmar"

Så säger man "vi har en stadig kruva på 3% dödlighet, vilket inte är alls så mycket"
.

Man gömmer sig alltså bakom procentsatser och andra mätningar.

Du har 100% rätt. Det här är skrämmande. Och de klagar på Kina
Citera
Medlem
JPMorgandonators avatar
En 12årig flicka har strukit med i Belgien

Vi får dock inte låta oss ryckas med i panik av detta utan hålla en stram kurs med ögonen på viktiga ekonomiska indikatorer som måste följas.

Men mina tankar går givetvis till familjen.
Citat:
En 12-årig pige i Belgien, der var ramt af coronavirus, er død, oplyser myndighederne ifølge avisen Le Soir.

https://ekstrabladet.dk/112/12-aarig-pige-i-belgien-doer-efter-at-vaere-ramt-af-coronavirus/8073244

https://www.lesoir.be/291234/article/2020-03-31/une-jeune-fille-de-12-ans-est-decedee-en-belgique-plus-jeune-victime-du
Citera
2020-03-31, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Tvätta händerna, uppför er som vuxna ..... vi såg det inte komma - Löfven
Det studsar lite, men går exakt som planerat, kurvan är flack - Tegnell
Precis. Säkert nån moralkaka från Löfven om att stanna hemma under påsk också. "Tänk på de äldre". I övrigt inget nytt. Tegnell väger på hälarna och killgissar att vi nu har peakat.
Citera
2020-03-31, 12:54
Medlem
aina08s avatar
Sammanfattning för Sverige

Antal Totalt - Nya - IVA Totalt - Nya Döda - Döda Totalt.
14/3, 967 - 155 - 0 - 2 - 2
15/3, 1032 - 65 - 0 - 1 - 3
16/3, 1124 - 89 - 0 - 4 - 7
17/3, 1196 - 75 - 0 - 1 - 8
18/3, 1295 - 99 - 1 - 2 - 10
19/3, 1443 - 148 - 2 - 1 - 11
20/3, 1650 - 207 - 2 - 5 - 16
Antal Totalt - Nya - IVA Totalt - Nya IVA - Nya Döda - Döda Totalt.
21/3, 1784 - 134 - 77 - 75 - 4 - 20
22/3, 1929 - 145 - 91 - 14 - 3 - 23
23/3, 2059 - 130 - 135 - 44 - 10 - 33
24/3, 2299 - 240 - 177 - 42 - 7 - 40
25/3, 2527 - 228 - 219 - 42 - 25 - 65
26/3, 2855 - 328 - 255 - 36 - 15 - 78
27/3, 3069 - 214 - 287 - 32 - 27 - 105
28/3, 3460 - 391 - 312 - 25 - 7 - 112
29/3, 3719 - 259 - 342 - 29 - 11 - 123
30/3, 4113 - 394 - 306? - 51 - 44 - 167

(IVA från den 18/3, osäker på ökningen fram till 21/3)
Info hämtat från
https://c19.se/

Siffrorna kan variera något mellan olika sidor beroende på när de uppdateras!

Totalt smittade i världen enligt
https://www.bing.com/covid
25/3, 472.030
26/3, 509.427
27/3, 549.474
28/3, 662.541
29/3, 714.153
30/3, 777.286
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto