2020-03-31, 12:23
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
det är väl ingen människa som har sagt att det är en influensa?

däremot är den lika dödlig som en influensa om det är det du syftar på.

A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Brukar influensa döda 20% vid stora utbrott?
Citera
2020-03-31, 12:23
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ulf Kristersson skulle tala med statsministern idag om masstestning. Förmodligen handlar det om tester?

Aha ok. Det låter även det troligt. Masstester och en extra, EXTRA stark rekommendation att inte resa över påsk!
Citera
2020-03-31, 12:24
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Förstår ni förnekare vad jag varnade för nu.

Jag ville inte ha rätt., men detta är på er. Säg aldrig att ni inte blev varnade.
Idag kl. 14.00 hamnar sverige i chock.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Tog en promenad förbi en skola idag, full rulle som vanligt knökat med barn utomhus.

Här kommer smittan spridas och därefter från barn till förälder osvosv..

Galet.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Brukar influensa döda 20% vid stora utbrott?
Knappast, de smittar väldigt många men ytterst få dör, ca 0,01 - 0,5%
Citera
Medlem
petnomis avatar
Tegnell sa vid presskonferensen 30 mars 2020 att det inte var någon större brist på sjukvårdsmaterial och vi skulle klara oss bra sålänge inte antalet smittade ökade i snabb takt. Allt var under kontroll så att säga.
Men vi visste redan när han sa det att det var en ren och skär lögn, han verkar säga vad som helst i hopp om att det ska lugna folket. Men effekten blir motsatsen när det gång på gång visat sig att han ljuger, undanhåller eller helt mörkar information. Se bara denna artikel från idag 31 mars 2020, det är mindre än ett dygn sedan han stod och ljög svenska folket i ansiktet!

Kommunerna larmar: Akut brist på skyddsmaterial!

Bristen på skyddsmaterial i kommunerna är ”akut”, visar en sammanställning från Sveriges länsstyrelser som SVT Nyheter tagit del av.
I vissa kommuner har man redan brist på exempelvis visir. På andra håll uppges att skyddsmaterialet skulle ta slut om man hamnar i en situation där man behöver vårda fler coronasmittade patienter än i dagsläget.

Samordningen av skyddsmaterial på kommunal nivå sköts av länsstyrelserna medan Socialstyrelsen har ansvar för regionernas samordning.

KÄLLA.Omni.(Se länk)
https://omni.se/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Min gissning är att statsminister Löfven skall trycka extra hårt på rekommendationen att inte resa över påsk. Kanske t om förbjuda detta? Kan jag aldrig tro men vem vet.

Sverige har från första början alltid agerat på samma sätt med att successivt införa striktare åtgärder. I dagsläget är lockdown långt infrån, med tanke på modus operandi.
Gissar att innan man kommer till lockdown-läge ska man i tur och ordning gå igenom:

Stänga alla umgås-lokaler (barer, restauranger, pubar)
Stänga alla skolor
Stänga alla icke-nödvändiga näringsverksamheter (frisörer, klädaffär etc)
Begränsa sammankomster till max 2 personer.
Stäng av gränser på riskområden (Stockholms regions tex)
Lockdown
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Desinformatörerna måste ha julafton i dessa tider. Är du så dum att du inte fattar vad de sagt eller förvrider du det medvetet?

Ingen har sagt att det »bara drabbar äldre«. Det som sagts är att äldre + 80 är den primära riskgruppen (vilket också undersökningen i Italien bevisar). Det har också sagts att det finns ytterligare riskgrupper och att den som tillhör fler än en riskgrupp har en ökad risk. Det är vad som sagts, inte din lögn.

Riskgrupperna är:

- Äldre över 80
- Sjukdomar
- Osund övervikt

Har du full koll på den 12-åriga flickans hälsotillstånd?

Ska vi inte skydda alla åldrar oavsett hälsotillstånd? Vad spelar det för roll vad hon hade för hälsotillstånd?

Det är så här man spelar rysk roulett med befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Såklart inte och det kommer att vara undantag som sticker ut, bland annat barn och unga som tillskrivs som helt friska mm.

Faktum kvarstår ändå att det är främst äldre och multisjuka som drabbas absolut hårdast.
Och det kanske klarar (överlevnad)kortare tid jämnfört med en yngre som kanske får en extra vecka i jämnförelse.(Min tanke)
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Min gissning är att statsminister Löfven skall trycka extra hårt på rekommendationen att inte resa över påsk. Kanske t om förbjuda detta? Kan jag aldrig tro men vem vet.

Hur ska de kunna förbjuda resor till fritidshus med bil? Tror inte det går att styra upp på några få dagar. Det är inte bara att stänga av vägar eftersom transporter, räddningstjänst OCH alla vanliga som ska till jobbet måste fram.

De sa ju i går EXTREMT tydligt att man inte ska resa någonstans i påsk om man inte måste. Den som inte förstår detta meddelande skiter nog i ”förbud” också.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Presskonferens med Löven 13.30
Citera
2020-03-31, 12:25
Medlem
Jag gisssar att det är kraftigt höjd bensinskatt som är dagens nyhet, typ 2 kr litern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in