2020-03-31, 12:12
Medlem
Är det värt att försöka slå marknaden när apor slår professionella hedge fund managers? https://www.businessinsider.com.au/monkeys-are-better-stock-pickers-than-fund-managers-experiment-2013-4
Det finns knappt några exempel på aktörer som lyckats slå index långsiktigt. Endast Warren Buffet och andra av liknande rang troligtvis eftersom dessa har så stor andel ägande att de kan vara med och styra upp företaget och fatta beslut. Är det inte mycket smartare att endast investera i index? Vad tror ni? Någon som lyckats under många år här?
Citera
2020-03-31, 12:23
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Är det värt att försöka slå marknaden när apor slår professionella hedge fund managers? https://www.businessinsider.com.au/monkeys-are-better-stock-pickers-than-fund-managers-experiment-2013-4
Det finns knappt några exempel på aktörer som lyckats slå index långsiktigt. Endast Warren Buffet och andra av liknande rang troligtvis eftersom dessa har så stor andel ägande att de kan vara med och styra upp företaget och fatta beslut. Är det inte mycket smartare att endast investera i index? Vad tror ni? Någon som lyckats under många år här?

Så länge man är påläst är det inte omöjligt att slå index direkt. Skulle säga att det är förvånansvärt mycket lättare än man tror om man hänger med mycket i svängarna och lägger mycket tid på att läsa om börsen, lära sig på FA och TA och följa utvecklingen varje dag.

Det krävs commitment och kunskap, men det kan man anskaffa sig hyfsat snabbt.
Citera
2020-03-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Så länge man är påläst är det inte omöjligt att slå index direkt. Skulle säga att det är förvånansvärt mycket lättare än man tror om man hänger med mycket i svängarna och lägger mycket tid på att läsa om börsen, lära sig på FA och TA och följa utvecklingen varje dag.

Det krävs commitment och kunskap, men det kan man anskaffa sig hyfsat snabbt.
Har du några erfarenheter eller exempel på när detta faktiskt fungerat. Visst att en del slår marknaden nån gång, men långsiktigt under 10-20 år plus?
Citera
2020-03-31, 12:32
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Har du några erfarenheter eller exempel på när detta faktiskt fungerat. Visst att en del slår marknaden nån gång, men långsiktigt under 10-20 år plus?

Jag tror ärligt talat att de flesta som handlar på börsen och gör det seriöst, slår index. Annars skulle man ju bara behöva köpa indexfonder och sen chilla.
Citera
2020-03-31, 12:37
Medlem
Citat:
Jag tror ärligt talat att de flesta som handlar på börsen och gör det seriöst, slår index. Annars skulle man ju bara behöva köpa indexfonder och sen chilla.
Det är just det som är grejen. Ingen slår index långsiktigt. ge mig något exempel. folk tror sig kunna slå index men lägger man även därpå avgifter så nej.
Citera
2020-03-31, 12:42
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Det är just det som är grejen. Ingen slår index långsiktigt. ge mig något exempel. folk tror sig kunna slå index men lägger man även därpå avgifter så nej.

"Om du säger det så".
Det går ju inte ens diskutera med dig. Hur långt är "långsiktigt" enligt dig? Har du nån måttstock för det?

Klart att folk som balanserar sina aktier dynamiskt slår index. Det förstår du väl själv? OMXS till exempel består av de 30 mest omsatta aktierna. Det är inget magiskt med det.

Det är klart att om du har koll på uppgångar inom olika branscher, eller till exempel som nu under coronatider köper de aktier som inte påverkas negativt av det, slår indexet som innehåller mycket fler aktier som påverkas negativt av ett börsras.
Citera
2020-03-31, 12:44
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Övervägande majoritet av Avanzas småsparare underpresterar mot Avanza Zero.

En majoritet av fondförvaltare underpresterar mot sitt jämförelseindex.

Genomsnittsinvesteraren suger: https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/the-average-investor-is-an-awful-investor-2014-11%3famp
Citera
2020-03-31, 12:48
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII

Genomsnittsinvesteraren suger: https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/the-average-investor-is-an-awful-investor-2014-11%3famp

Jag pratar inte om småsparare. Utan jag pratar om folk som lägger minst 6 timmar av sin vakna tid till att analysera börsen, folk som kan börsen, folk som kan TA och kan FA. De som har koll på insynsköp i real tid osv. osv.
Citera
2020-03-31, 12:54
Medlem
Citat:

5-års data finns ju på fonder:
Bästa index 63% (avgift 0,68%)
Bästa fond 172% (avgift 1,34%)
Citera
2020-03-31, 12:54
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om småsparare. Utan jag pratar om folk som lägger minst 6 timmar av sin vakna tid till att analysera börsen, folk som kan börsen, folk som kan TA och kan FA. De som har koll på insynsköp i real tid osv. osv.
även hedge fond förvaltarna förlorar
Citera
2020-03-31, 12:57
Medlem
Citat:

Han du citerade skrev fondförvaltare. Är de småsparare eller vad menar du?

Du har ännu inte kommit med några exempel på personer som ständigt slår index.
Citera
2020-03-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
5-års data finns ju på fonder:
Bästa index 63% (avgift 0,68%)
Bästa fond 172% (avgift 1,34%)

5 av 6 professionella investerare lyckas INTE slå index. Och de som inte gör de förlorar i snitt med -1
hel procent under index vilket är JÄTTEMYCKET. https://www.thesimpledollar.com/investing/stocks/even-the-experts-cant-beat-the-market-why-would-you/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in