2020-03-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Imorrn ska vår älskade son gå till skolan. I en stad där allmän smittspridning råder. I ett land där FHM litar på att barn stannar hemma om de har symptom. I ett land där vuxna ges rådet att jobba hemifrån. Där folksamlingar på mer än 50 personer ger böter/fängelse. Ett land där FHM säger sig veta att viruset inte sprids hos asymptomatiska bärare, att barn inte blir svårt sjuka. I ett land vars grannländer för länge sedan stängt skolorna pga smittspridning. I ett Sverige, som kritiseras internationellt för det "slappa" smittskyddet av denna svåra sjukdom. Vår älskade son ska imorgon gå till skolan. Hur tror FHM att det känns? Vem bär ansvaret om han smittas? Blir svårt sjuk? Är det FHM som jag ska kontakta då?

FHM Måste Tänka efter vad det är för högt spel de spelar. De riskerar att spela bort våra barns liv. FHMär inte ens konsekventa i sina beslut. Jag tror att det ligger en hund begraven i ledningsgruppen på FHM (ekonomi vs hälsa), varför annars så epidemiologiskt dåligt underbyggd bedömning om att skolorna ska vara öppna. FHM exkluderar Barnen från smittskyddet, vem tänker på barnen? Barnens smittskydd?
De socialt utsatta barnen kan få skolundervisning i skola iallafall liksom barn till föräldrar med samhällsviktiga arbeten.

Är jag bara en överdrivet orolig förälder, döm mig inte nu, döm mig efter att allt har lagt sig så kan vi se om jag bara är ännu en i raden oroliga förälder som ska avfärdas som just "överdrivet orolig".

Hur tänker ni andra med barn i skolan?

Vad är du ute efter en ekonomisk vinning om ditt barn blir sjuk?

Ditt barn kan bli påkörd av en bil, då är det föraren som blir skyldig, smittspridning är över ditt och FHM huvud. Tycker du ska skicka ditt barn till skolan och sluta vara så bajsnödig, du och ditt barn kommer tyvärr lida av ekonomiska problem som kommer vara värre än att bli smittan.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Distansundervisning är jättebra, för vuxna. Det är inte bra för barn. Barn måste lära sig att inte bli Flashbackare.

Vad är det som är så hemskt med lugn distansundervisning i en pågående pandemi?

Nojjorna Shizobeteendet har du ju right there när 7 åringar ska implementera "lekallvarliga krisåtgärder" ala FHM.

Inte röra ansiktet hålla avstånd tvätta händerna.

Det går emot allt vad heter vara barn på en rast.

Barnen kunde vara hemma tills kurvan saktar ner. Skona pedagoger.
Citera
Medlem
Menarduatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där är intressant. Är det blodtrycksmedicinen i sig som ökar risken? Hur många äter inte ACE blodtrycksmedicin?

https://sverigesradio.se/avsnitt/1478810
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
För tio år sen lamslog en massiv pandemi storstadsregion Malmö. Skolor och arbetsplatser stängdes. Allt resande stoppades. Hundratusentals människor smittades och ett tusental dog

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-30/pandemin-lamslog-malmo-redan-for-tio-ar-sen
Ja i en datorsimulering, men inte i verkligheten.
Citera
2020-03-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmest365
Kan ju inte vara någon höjdare att vara singel i dessa tider ? Lär vara omöjligt att hitta något att stoppa kuken i ?

Tvärtom det är ovanligt lätt. Kvinnorna är socialt svältfödda.
Citera
Medlem
madchances avatar
Stockholm har 89 döda idag 30/3.
Tid till symptom är 5 dagar i median.
Tid från symptom till död är 14 dagar i median.
Dessa 89 blev alltså smittade senast för c:a 19 dagar sedan.
Över hela populationen dör c:a 1% av de smittade.
Alltså var minst c:a 8900 smittade i Stockholm för 19 dagar sedan.
Antalet smittade ökar med 33% varje dag eller 22452% på 19 dagar.
Alltså blir det 2007110 smittade idag.
Flockimmunitet trots sätta stopp vid cirka 60%.
Stockholms befolkning är 2308000 personer.
60% av Stockholms befolkning är 1384800 personer.

1% av 1384800 är 13848 personer, var av hälften dör inom 19 dagar.

Kom ihåg att tvätta händerna..

Edit: en siffra fel
Senast redigerad av madchance 2020-03-30 kl. 23:14.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Inside info från SUS Malmö, nu är inte tiden att behöva akut sjukvård av något slag, det är nedstängt, allt går till Covid-19 fallen.

EUropa har mer än hälften av Covid-19 fallen globalt. I Europa bor ca 9 % av jordens befolkning.
EUropa som ska vara den modernaste, mest utvecklade och utbildade delen av den här planeten. Det bästa informationsflödet.
Trots detta har Covid-19 hanteringen varit en total katastrof.

Har de utrustning, och tillräckligt av det ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Bolsonaros dagar är räknade. Han kommer snart behöva fly landet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bolsonaro-kan-bli-coronakrisens-forsta-politiska-skalp
Du får gärna länka till inhemsk media i Brasilien som säger att presidenten snart flyr sitt land, sitter han på flygplatsen? Jag har suttit på balkongen hela dagen och sett nyheter där presidenten pratat och har inte hört några kastruller alls och då bor jag i ett 30-våningshus mitt i centrum. Svensk sossemedia som hatar Trump och då automatiskt även Bolsonaro.
Citera
2020-03-30, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det kostar ingenting att gå i privata skolor. Att fattiga föräldrar ofta skiter i sina barn är tråkigt men ingen tvingar dem att ha sina barn i kommunala skolor och ingen tvingar dem att gå till skolan nu. Skolplikten är satt ur spel allt annat än officiellt.

Källa på att grundskolan inte har skolplikt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Vet någon hur det ser ut med död sjukhuspersonal i andra hårt drabbade länder? Spanien, Frankrike eller USA? Verkar skrivas mest om de i Italien.
Nej vet inte, jag noterade att de flesta av de läkarna i Italien var över pensionsåldern. Några riktigt gamala (den äldsta typ 95år). Nu gissar jag fritt, men troligen pensionerade läkare som extraknäcker som husläkare ute i byarna och på ålderdomshem. En hel del av de döda läkarna var troligen inte verksamma alls längre (ex 95-åringen),och har kanske inte smittats i tjänsten.
Senast redigerad av jerka11 2020-03-30 kl. 23:11.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ha !

Vet själv om ett kvinnligt våp till läkare i Norge som var i karantän, och sket i det. Blev sedan konstaterad "positiv", tack och lov ingen vidare smittspridning för det kunde ha slutat illa..

Här är en artikel om en indier som bröt sin karantän för att gå på ett bröllop.

https://m.timesofindia.com/videos/city/mumbai/corona-infected-patient-attended-wedding-in-maharashtra/videoshow/74870365.cms
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Vad är det som är så hemskt med lugn distansundervisning i en pågående pandemi?

Nojjorna Shizobeteendet har du ju right there när 7 åringar ska implementera "lekallvarliga krisåtgärder" ala FHM.

Inte röra ansiktet hålla avstånd tvätta händerna.

Det går emot allt vad heter vara barn på en rast.

Barnen kunde vara hemma tills kurvan saktar ner. Skona pedagoger.

Barn ska vara i skolan det är viktigt för barns sociala och intellektuella utveckling.
Om man inte har mycket starka skäl för att plocka bort barn från skolan ska man inte göra det, det har man alltså inte här.

Smittan är ofarlig om inte pedagogerna tillhör riskgrupper, om så är fallet ska man skicka hem pedagogne, inte alla ungarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in