2020-03-30, 21:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Vi ser stadigt hur kurvan håller på och går upp. Anders hade fel, vänstertroll här hade fel. Man ser tydligt i den stora skillnaden på dödligheten med Norge att Sverige är på fel kurs. Heja Anders och hans ignorans av hatstormen. Anders förespråkar ogenomtänkta beslut framför sunt förnuft, då är det ju inte så konstigt att Flashback flippar ur. Vi andra klarar med logik av eftertänksamhet, strategi och konsekvenstänk.

Du ser, man kan få till det omvänt också.

Håller med. Men i Sverige är det nu som om ingen har tagit beslut, ingen är ansvarig för vare sig de beslut som tas eller inte tas.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Av det där är det bara fattigdom som möjligen kan vara aktuellt, och även det är relativt.
Normala människor klarar arbetslöshet utan att knarka, råna eller hänga sig.
Övrigt är snarare relaterat till svagsinne och dessa personer köres med fördel ut i havet snarast.
Har du sett videor från Italien? Majoriteten av människor är svaga. Eller snarare instinktivt känslostyrda.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nu får du ge dig
https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(19)30328-5/fulltext

68.000 döda av influensa säsongen 17/18 i Italien

Haha herregud, har inte du gjort bort dig tillräckligt här redan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Knappt 1% är ju 3000. Sen lär det finns minst lika många med symptom.

Samma siffror för Sverige skulle innebära nära hundratusen hittils asymptomatiska och ytterligare med symptom.

6000 random test bland folk som kände sig friska gav 52 possitiva svar. Ponera att 1% är smittade här, vi ska till 60%, vi har knappt börjat och IV platserna är fyllda till 80% redan. Hur ser det ut när 5% är smittade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Aha, just det.
Jag är normalviktig, men har nog lite högre bmi. Jag är om man skall vara ärlig nog kanske lite under normaltränad. Blir andfådd om jag måste börja springa osv. Jobbar bra, men har nog 5 kg rent flabb som jag inte borde ha. Inget som syns när jag har kläder på dock.

Det borde ha lite effekt om man ligger i underkant på "normal" i relation till överkant på normal?
Lite på var sida i klockan på klockkurvan.

Tror ni inte?
Från vad jag har sett verkar det inte vara övervikten i sig som påverkar så mycket (om det inte är extrem fetma) utan snarare de följdsjukdomar som riskerar komma av fetma (diabetes, högt blodtryck, o.s.v.).

Men visst, med en lungsjukdom som detta är så lär det allt som oftast vara bättre att ha en bra lungkapacitet än en dålig lungkapacitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Aha, så pandemin har inget att göra med att det är ett nytt oerhört smittsamt virus som mänskligheten saknar immunitet eller vaccin mot, pandemin beror bara på att de flesta av jordens länder råkar vara lite klantiga?
Ja, det var väl en bra sammanfattning.

Jag trodde ju personligen att de här myndigheterna, FHM, MSB, Socialstyrelsen, och allt vad de heter, hade någon form av beredskap för sådana här extraordinära händelser. Men nu har jag förstått. Skattepengarna som finansierar FHM går till att försörja 500 personer som arbetar med att samla in statistik, stå och klia sig i huvudet när det dyker upp nya virus, och hålla presskonferenser där de informerar om att vi skall tvätta händerna och att "kulmen snart är nådd".

Och tydligen är det lika illa i de flesta länder i EU. Jag tycker det är pinsamt, om inte kriminellt. Uppenbarligen har du en annan uppfattning. Du tror liksom lite mer på "shit happens" och att det inte så mycket att göra åt. Trots att många länder i Östasien handgripligen bevisar att man KAN göra mycket åt det.
Citera
2020-03-30, 21:40
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faelorg
Vad gör det Irak klarar sig bättre än Iran? Är väl rätt lika länder?

https://www.aljazeera.com/news/2020/01/countries-confirmed-cases-coronavirus-200125070959786.html

Irak har inte heliga platser som man slickar på, jag skulle gissa på att alla länder med heliga platser där man ska fysiskt röra vid den platsen har en högre spridning än länder med samma religion men utan en helig plats
Citera
2020-03-30, 21:40
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faelorg
Vad gör det Irak klarar sig bättre än Iran? Är väl rätt lika länder?

https://www.aljazeera.com/news/2020/01/countries-confirmed-cases-coronavirus-200125070959786.html

Skulle tro att det kan bero på att Iran fick in smittan tidigt, innan man var beredda. När länderna runt om i världen insåg att denna smitta spreds så stängde ju många. De kloka. Därav skillnaden mellan vissa länder. Sedan påverkar också rena tillfälligheter.
Citera
2020-03-30, 21:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nu får du ge dig
https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(19)30328-5/fulltext

68.000 döda av influensa säsongen 17/18 i Italien
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ja. Och man kan anta att ungefär samma antal kommer att dö i vanlig influensa i år också..Sedan får du lägga till corona döda till detta och kombinera dessa..en del skulle dött i vanlig influensa andra inte men som dör i corona istället. Så att ensidigt mena att corona ersätter den vanliga influensan är fel.
Båda orsakerna till död skall adderas och sedan får man estimera andel corona döda och döda av vanlig influensa från de totala antalet döda

Ni diskuterar en helt felaktig siffra. 68.000 för år 17/18 är fel. Stämmer inte alls.
Citera
2020-03-30, 21:41
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
17 000 är för övrigt mer än dubbelt så mycket som Sverige, justerat för invånarantalet. Vet inte varför det är så, men man kan ju hoppas att siffrorna skulle kunna appliceras på något vis också vad gäller Corona.

Ja, och frågan är om det gjorts någon lika noggrann studie i Sverige som den där italienska. För även den har rätt mycket högre nuffror än än annan "officiell" statistik vad gäller influensaoffer i Italien. Om man verkligen gått på djupet eller vad det beror på.
En del beror nog på att de flesta gamla bor i industrialiserade norra Italien där luften är typ sämst i Europa, äldre befolkning än här osv. Men som sagt, har funderat en hel del över det utan att hitat något riktigt facit ännu.
Citera
2020-03-30, 21:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Blodgrupp 0 är inte på något sätt imun. Folk med blodgrupp 0 smittas också i stor utsträckning, var några % bättre statestik för blodgrupp 0 jämfört med tex A.

Iofs. Blodgrupp 0 är också vanligast i Kina.
Citera
2020-03-30, 21:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, det var väl en bra sammanfattning.

Jag trodde ju personligen att de här myndigheterna, FHM, MSB, Socialstyrelsen, och allt vad de heter, hade någon form av beredskap för sådana här extraordinära händelser. Men nu har jag förstått. Skattepengarna som finansierar FHM går till att försörja 500 personer som arbetar med att samla in statistik, stå och klia sig i huvudet när det dyker upp nya virus, och hålla presskonferenser där de informerar om att vi skall tvätta händerna och att "kulmen snart är nådd".

Och tydligen är det lika illa i de flesta länder i EU. Jag tycker det är pinsamt, om inte kriminellt. Uppenbarligen har du en annan uppfattning. Du tror liksom lite mer på "shit happens" och att det inte så mycket att göra åt. Trots att många länder i Östasien handgripligen bevisar att man KAN göra mycket åt det.

Personligen så lägger jag en enorm skuld på regeringen/riksdagen som vi hade under/efter spanska sjukan, hur kommer det sig att Sverige aldrig har haft någon som helst praxis kring hur man ska agera som stat och statlig myndighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in