2020-03-30, 21:21
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Styrka på USA-börsen ikväll igen. 2,5-3% upp rakt över.

Falsk köpsignal eller har vi sett botten?
Konstigt. USA har värsta smittracet i hela världen. 13 000 nya konstaterade fall på en dag. Måste vara tillfälligt.
Senast redigerad av TaxenSixten 2020-03-30 kl. 21:24.
Citera
2020-03-30, 21:23
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:

Bull trap. Jag tycker de negativa ekonomiska signalerna är ovanligt tydliga just nu och personligen förstår jag inte vad man ser för värde i att köpa in sig nu. Det är enligt mig bara en fråga om när nergången tar fart igen.
Citera
2020-03-30, 21:25
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Helt riktigt
Har en vän med bra insyn i bilbranschen - el sidan
Om detta fortgår länge så det blir dåliga tider
Då kommer inte efterfrågan på elbilar bli stor
Då kommer man vilja ha mindre bensin och dieselbilar
Utav den enkla anledningen :
Elbilar blir för dyra
Inte svårare än så
Tiden är en avgörande faktor
Hela el-bilsgrejen har varit IT-bubblan 2.0. För det första de faktiska resultaten som vi har sett. Man har gått från 1,5% till 2,7% av nya sålda bilar de senaste 5 åren. Det är ingenting. För det andra så har prognoserna haft två fel.

1. löjligt optimistiska även om allt går som det ska. Hur ska man exempelvis kunna bygga ut infrastrukturen så som det krävs på bara några år? Löjligt.

2. Ingenting får gå fel. Jag har länge flaggat för att nummer 2 inte är rimlig. Det går alltid fel. Med saker man kan förutse och saker man inte kan förutse. Och ju nyare och mer oprövat, desto fler fel.Många fler fel
Citera
2020-03-30, 21:28
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Både och kanske. En nedgång på 10-12% kommande veckorna men vi når aldrig botten igen.
Citera
2020-03-30, 21:35
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tror tvärt om. Miljörörelsen kommer bara öka. Men det lär ta ett tag.
Jag tror inte att miljörörelsen kommer att öka. Den har förmodligen peakat och de "goda" hoppar över till något annat efter det här. Kanske välfärd och vården?

Samtidigt så tror jag att miljövänliga alternativ kommer att öka. De kommer dock att göra det i en långsammare och mer sansad takt. Om 15 år så är säkert en stor del av nya bilar elbilar. Men inte om 5 år som vissa "experter" skriker sig hesa om.

Sen så kommer flygandet att dubblas om ca 25 år från idag. Där finns bara små värdelösa prototyper av elplan. Hur det ser ut på båtsidan vet jag inte, men det lär vara samma sak. Oljan kommer behövas för båda delarna lång tid framöver.
Citera
2020-03-30, 22:38
Medlem
Nederlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Jag köpte olja idag. Inte mycket, men startskottet har gått för mig idag. Oljepriset styrs under kartellartade former så priset lär dra uppåt i framtiden. 20 dollar idag är 60 om tre år av den enkla anledningen att araber och ryssar vill kunna fortsätta vältra sig i lyx.

Tänker precis som du. Vad köpte du?
Jag funderar på Mini futures med liten hävstång.

Någon som har en bra strategi för Mini futures? Ska man köpa pö om pö eller gå all in?
Long tänker jag då och oljan kan ju gå ned mer innan racet börjar.
Citera
2020-03-31, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Jag köpte olja idag. Inte mycket, men startskottet har gått för mig idag. Oljepriset styrs under kartellartade former så priset lär dra uppåt i framtiden. 20 dollar idag är 60 om tre år av den enkla anledningen att araber och ryssar vill kunna fortsätta vältra sig i lyx.

De flesta certifikat brukar ha avgifter som gör det poänglöst att vara långsiktigt, så vad för certifikat köpte du? Eller köpte du en aktie i ett oljebolag av någon form?

Men jag håller med om att på lite sikt, så lär oljan gå upp.
Citera
2020-03-31, 09:04
Medlem
brutefishs avatar
även om det är för tidigt att ropa hej så har rasen avtagit. kapitalet som for ut vill tydligen in igen.
Citera
2020-03-31, 09:54
Medlem
Sitter ni kvar i Björn positionerna ?
Känns osäkert eller hur går tankarna ??

Dela gärna
Citera
2020-03-31, 10:44
Medlem
Grönt idag igen på S30. Känns lite prematurt, utan egentlig info om magnituden av vad det här kommer bli. T-bonds som ger 0.67% ingjuter knappast mod. Inväntar fler estimat och besked om utdelningars vara eller icke-vara innan det här kommer kännas tryggt. Men ligger, som alltid, nettolång.
Citera
2020-03-31, 11:02
Medlem
Fest i Indien oxå
Undrar vad dom firar ??
Citera
2020-03-31, 13:55
Medlem
Cincinnatis avatar
Läget är avvaktande med väldigt försiktiga uppgångar. Känslan jag får är att det är uppgångar som kommer av att folk tar mindre positioner för att på så sätt minska risken om vi redan nått botten och en längre uppgång väntar. Det är knappast "in med allt nu är det bara uppåt som gäller"-pengar som åker in på börsen. Som vi fått erfara tidigare skulle en enda större nergång på en dag kunna sudda ut alla små uppgångar som varit på sistone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in