2020-03-30, 21:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Faran med coronaviruset har från dag ett tagits på mycket större allvar i Ryssland (oavsett vad SVTs Bert Sundström står och ljuger för dig i TV-rutan). Redan i januari stängdes gränsen till Kina, man slutade utfärda turist- och studentvisum till kineser, man satte folk i karantän och testade, och man upptäckte två smittade långt innan Sverige hade sina första fall.

- Vet myndigheterna vilken väg dessa smittfall kom in i Ryssland?

Citat:
När smittan började hittas i Italien så införde man direkt reserestriktioner, karantänregler och provtagning vid gränskontrollen, medan Sverige bara lät resenärerna promenera in i landet helt utan kontroll. Nu drar man upp åtgärderna så långt som till utegångsförbud när man är i ett mycket tidigt skede av smittspridningen, för att INTE hamna i samma scnario som ni nu ser utspelas i Italien och Spanien, därefter Holland, Frankrike, Belgien, snart även Danmark och Sverige.

- Den smittspridning som nu sker i Ryssland, kommer den spridningen från dom första fallen som upptäcktes i Ryssland? Eller har det fyllts på med smittbärare utifrån? I så fall, vet myndigheterna varifrån smittbärarna har rest?

Har Europeiska Unionen fungerat som mellanvärd för smittans spridning till Ryssland? (Ur rent geografisk synvinkel borde det ha varit tvärtom. Ifall flygtrafiken hade stoppats mellan Kina och Europa, så hade Ryssland fungerat som en barriär.)

Citat:
Ryssarna observerar, studerar, drar slutsatser och agerar proaktivt.

- Det arbetet trodde jag att Anders Tegnell hade i Sverige. Men Anders Tegnell har bara ägnat sig åt att läxa upp alla som har försökt hejda smittspridningen.

Citat:
Frågor på det?

- Vad skulle hända med Rysslands statsepidemiolog, ifall han skötte sitt arbete på samma sätt som Anders Tegnell har gjort?
Citera
2020-03-30, 21:03
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Okej, jag försöker igen, för döva öron.
FHM existerar i andra länder, samtliga smittskyddsexperter har i princip gett samma råd.
Sverige Är det enda landet som verkligen Lyssnat och agerat utifrån experternas råd.
Rådet har i princip varit "ta det lugnt, detta är ett coronavirus som ger influensa, det härjar varje år, osv"
Politiker däremot är en annan art, de har förutom i Sverige, valt att Inte följa experternas råd och istället hoppat på paniktåget.
Om du kikar lite djupare på nätet och tuben så inser du ganska snabbt att läkare och sjuksköterskor i hela Europa är ganska eniga om att detta är ett uppblåst hot utan substans. Sjukhusen är faktiskt folktommare än vanligt just för att folk följer rådet att stanna hemma. 1177 och motsvarigheter i Europa upplever dock ett övertryck.
Enigheten ligger i Testkiten, det är just dessa testkit som skapat denna pandemi.
Testkit som signalerar positivt på allt från feber till snuva och t.o.m symptomfria människor.
Antalet döda är inte högre än vanligt, att SVT och aftonblodet skriver "800 döda i Italien idag" betyder ingenting. Det dör mellan 1500 till 2000 dagligen i Italien i dessa influensa månader, år efter år.
Medeltalet för antalet döda av influensa i Italien är 70.000 årligen!
Och när dessutom siffrorna för det totala antalet döda i Europa under perioden Jan-mars 2020 Understiger samma period 2019 så uppstår såklart frågetecken i en frisk tänkande hjärna.
För femtielfte gången: Coronavirus ger inte influensa. Ditt släktträd måste fan vara en cirkel.
Citera
2020-03-30, 21:04
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hur har du kommit fram till den siffran? Låter otroligt lågt. Jag tror flera hundra tusen har varit eller är smittade.

Flera hundratusen!? Ca 488 personer har behövt sjukvård hittils (sthlm) . Jävlar vilka vikingar vi är! 20 gånger starkare immunförsvar än tyskarna!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nedan. Vänster kurva predikterad enligt exponentialfunktionen, stämmer mycket bra i början. Höger kolumn, det verkliga utfallet.

9 10
12 11
16 16
20 20
27 25
35 36
45 42
59 62
77 77
101 105
132 105
172 110
225 146
295
385
504
658
860

Exakt min känsla. Såg ut som italien i början, men något hände i slutet av förra veckan. Dagens tal tar igen lite, men inte tillräckligt. Möjligt vi har ännu lite helg-eftersläp som kommer imorgon. Fler fall och större verksamhet ger oöversikt och eftersläp. Men ändå så är det en liten ljusning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
? Behöver ingen revidering, annat än att följa hur kurvan följer eller avviker den initiala ökningen.

Ja det är väl en gnutta positivt att vi inte följer den initiala ökningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
En läkare som själv är smittad och som jobbar med Covid-19 patienter säger i Malous von S:s program att de patienterna hon har skickat till IVA är mellan 40 - 60 år, "inte särkilt gamla"...
https://www.youtube.com/watch?v=o8PjXycrbc0

Hon säger också att hon knaprat Ipren och Alvedon i 6 dagar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hur förklarar du att smittan har lyckats sprida sig till alla länder i hela världen när det är så lätt att förhindra?
Ja, det framstår ju som oerhört klantigt. Massor av länder som ligger långt bort från Kina är fullkomligt nedlusade av viruset, medan massor av länder i Kinas närhet klarat sig undan mycket bättre. Min teori är att det beror på att länder i Kina närhet har hög beredskap för detta och reagerar snabbt och resolut. Här har du läget i ett antal länder som har gräns mot Kina eller ligger i dess omedelbara närhet:

Vietnam 203 smittade, 0 döda
Laos 8 smittade, 0 döda
Hong Kong 642 smittade, 4 döda
Taiwan 306 smittade, 5 döda
Japan 1886 smittade, 56 döda
Malaysia 2686 smittade, 37 döda
Ryssland 1836 smittade, 9 döda
Mongoliet 12 smittade, 0 döda
Kazakstan 302 smittade, 1 död

Alla de länderna tillsammans har ungefär hälften så många dödsfall som Sverige. Min slutsats är att Sverige betett sig oerhört klantigt i detta. Att de flesta andra europeiska länder också gjort det känns inte som någon hållbar ursäkt.
Citera
2020-03-30, 21:05
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det är väl inget konstigt att vilja ha starka ledare i ett nödläge? Sverige har inget ledarskap alls, folk har fria tyglar och det kommer straffa sig. När detta har lagt sig, så har vi inget land kvar. I alla fall inte under de kritierium som råder nu.

Utifrån Tegnells agerande, så drar jag slutsatsen att han är kulturmarxist.
Nej det är inte konstigt. Om man bor i Libyen eller annat ostabilt u-land vill säga.
Jag citerar mig själv:
Citat:
I demokratier försöker vi ha starka system istället. Så vi inte ska behöva oket av "starkt" ledarskap.
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
När detta har lagt sig, så har vi inget land kvar. I alla fall inte under de kritierium som råder nu.
Ok. Hoppas du hunnit sagt hejdå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
Läkaren Björn Olsen har varnat om detta på Expresen, kolla det... och en annan läkare Erik Salaneck larmade om att personal inom vården kommer att dö om man inte jobbar med tillräcklig skydd. kolla på Aktuellt den dagen Björn Eriksson sade att "Stormen är här"...den 26 mars ...
Man ändrar direktiven hela tiden, p g a att man inte har utrustning, men man vill inte erkänna det.
Erik Salaneck sade också att Sverige hade förberett sig för en säsongsinfluensa, inte för en pandemi. Väldigt starka ord som ingen uppmärksammade senare, konstigt nog.

Tragiskt, det är redan massjukskrivningar på min ort. De som jobbar i vården är livrädda, och viruset är inte ens här i full skala än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
+44 döda just nu (167 totalt döda).
https://c19.se/

Ja c19.se brukar uppdatera fortare, det är säkert korrekta siffror.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
.... Det är inte skit, fåne, det är kinesiska och italienska forskare som är helt eniga.
Stick du huvudet i sanden och dröm vidare att det finns en immunitet att få från covid-19.
Det är ett förbannat biologiskt stridsvapen, när ska ni haja det!?!?!!?!?

Inympat påssjuka tillsammans med mässlingen, det händer inte i naturen. Det är påssjukans påverkan som gör männen sterila efter att covid-19 gått ner i deras testiklar.

Dessutom, det stannar för fan kvar latent i kroppen? (se artikeln jag länkade som du citerade) Vilket annat jävla virus stannar kvar i kroppen förutom herpes?!?!?!

Det är dags att vi börjar betrakta covid-19 som ett militärt stridsmedel.
Jag har hela tiden sagt att det så kallade viruset som ger sjukdomen liknar mest ett gift och hur ett gift bryter ner organen. Det sätter sig tydligen både på nervsystemet och andningsorganen.
Tycker också att det från första början var katastrofvarning som om man visste att det här kommer att smitta( förgifta) många.
Aldrig någonsin varit med om sådan hysteri vid vanliga influensor utav coronavirus. I och för sig är det en helt ny sjukdom som tydligen är mycket dödlig. Dessutom ser det ut som att man räknar med minst 600- 700 IVA platser. Bygger om Älvsjömässan till ett i stort sett liknande militärsjukhus där man skall ta hand om krigsoffren.
Vettefan vad jag skall tro om det här. Vet många som tänker som mig och ställert frågan. Vad f...n är det här?
Vetenskapsmän har även de kollat på saken men det finns inga belägg för att det är en biologisk krigsföring..
När jag läste på CNN för några dagar sedan skrevs det att man kunde slå bort det. Men de visade inget hur de kommit fram till den slutsatsen.
Citera
2020-03-30, 21:06
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är mer än 18 i Sverige som återhämtat sig.
Var hittar du uppgift om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in