Citat:
Ursprungligen postat av
Adjektivet
Ingen säger att det är fake. Det börjar ju dock ploppa upp en hel del frågor kring hur det faktiskt hänger ihop.
Jag skall dra lite anekdoter här, ha i minnet att jag var kanske den första bekräftade i tråden som testade positivt och satt i karantön, med hela familjen.
Jag blev långdraget förkyld, tung förkylning som liksom satt kvar i bröstet, och som jag fortfarande lite känner av, placebo eller inte.
Jag hade feber en dag. Torrhostan var dock först.
Min familj blev småsjuk, mindre grejer, barnen hade förmodligen inte ens varit hemma, min fru blev dock snorig deluxe efter halsontet och hostan, vilken var mildare ön hos mig.
De testades dock aldrig positivt, vilket ingen ännu kunnat svara på. Jag har dock testats flera ggr efter att karantänen upphävdes, alltid negativ.
Vi är helt normala, kanske lite mycket hämtmat men inte feta, tränar mycket, barnen med.
Finns lite sjundomar på min frus sida , sämre social bakgrund, hon har rökt i massor av år innan hon slutade för kanske 10 år sedan.
En bekants bror, en riktigt framgångsrik kille i vad jag vet mycket god form blev "smittad". Han fick ganska omgående starka symtom och fick åka ambulans. Han hade hostat ett tag och började hosta lite blod, pga. Supetirriteradr slemhinnor.
Han fick svårt att andas, blev hämtad och ligger nu på vårdavdelning, kan ta syrgas själv när han vill. Han har inte haft någon feber. Legat inne tre dagar, får åka hem imorrn. Denna killens test har dock visat sig vara negativt, varje gång de testat (nu tre ggr). Läkaren han fått träffa tror nu att han åkt på något annat, mer standard, men fått sådan panik och dödsångest typ.
En tredje bekant, han har en höggravid fru, är konstaterat smittad av corona. Min bekanta hade ett jättefort förlopp, lit3 hosta och feber i mindre än en vecka. Hon vaknar nu varje natt, kanske en gång i halvtimman i panik, med andnöd. Sover oroligt. De har kollat barnet flera ggr men inga problem där vad det verkar. Hennes symtom när hon är vaken, är i princip helt borta, även om hon upplever det lite som mig, att förkylningsdelen dröjer sig kvar lite.
Hennes syresättning etc. Är perfekt, och de har undersökt hennes lungor o lyssnat etc.
Vad vill jag ha sagt med detta? Förmodligen ör sjukdomsförloppet så olika av en massa olika anledningar. De extreme fallen bekräftar ju snarare reglerna, men frågan är hur många som faktiskt inte pallar m3d det konstanta informationsflödet och sådär samt de facto blir sjuka av det?
Mm, nä.. Man dör faktiskt inte av inbillad andnöd, det vet jag och andra som upplevt panikångest i sin rena skäraste from. Man tror kanske det, och man kan vara rädd osv, men i slutet så dör man faktiskt inte. Och dina lungor ser heller inte ut som vulkanutbrott på röntgen. Detta vet vi att det drabbar covid-19-patienter. Det är liksom inga tvivel någonstans om det.
Det är heller ingen som säger att ens i närheten av majoriteten som drabbas behöver sjukhusvård, tvärtom, såväl WHO som varenda smittskyddsmyndighet säger att de flesta får milda symptom. Så allt de säger stämmer ju, inte sant?