Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Alla länder har väl ett mycket mindre omfattande utbrott än Sverige som är mycket lättare att hantera? Och om de inte har det så är det naturligtvis Tegnells fel.
Det finns fler länder som fattat dumma beslut. Jag vet inte vad det har med Tegnell att göra. Jag gav dig exempel på länder som fattat klokare beslut (på ett tidigt stadium) och har klarat sig bra. Det vill du tydligen inte diskutera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Afrika verkar också ha en hög nivå på sitt smittskydd! Endast 3 fall i Somalia t ex.
Ja, det skulle inte förvåna mig om till och med Somalia har bättre koll på vilka som reser in i landet än vad Sverige har. Vad jag sett, så har t.ex. länder som Ghana och Senegal screenat alla passagerare som anlänt och satt de med coronasymptom i karantän. Kan mycket väl vara därför de har färre konstaterat smittade än Sverige och färre dödsfall. Varför skulle det inte kunna vara så? Det är ju inte direkt raketforskning vi pratar om, utan att kolla folk vid gränsen och sätta dem i karantän om de är sjuka.
Ja, titta, Somalia har sedan 16/3 stoppat alla passagerare från Italien:
Citat:
SOMALIA - published 16.03.2020
Passengers arriving from China (People's Rep.), Iran, Italy or Korea (Rep.) are not allowed to enter Somalia.
https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm
Sverige har inget sådant inreseförbud. Förutsatt att du hittar ett flyg (vilket iofs blir allt svårare) så är det fullt tillåtet (från svenskt håll) att flyga från Italien till Arlanda och bara vandra rätt in i landet med vilka symptom som helst, utan att ens bli kontrollerad.