2020-03-30, 18:10
Medlem
DoktorTengeles avatar
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - klarar de sitt uppdrag?

För att förstå vilka frågor som MSB sysslat med i sin verksamhet gick skådespelaren Stefan Sauk in och sökte på myndighetens hemsida. På "jämställdhet" och "jämlikhet" fick han 5.165 träffar. På "virus" fick han 51 träffar. På "pandemi" fick han 37 träffar. På "virusskydd" fick han fyra träffar. "Beredskapslager" gav 23 träffar.
Citera
2020-03-30, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Hur märks det tydligt att grannländerna sköter det bättre? För det första sticker Sverige knappast ut och för det andra är det alldeles för tidigt att dra några slutsatser kring det.
Tegnell har ju även senast idag konstaterat att kurvan fortsatt ser plan ut och att FHM känner sig trygga med att vi kan hantera denna takt av smittspridning.

Norge har ju färre döda under hela krisen än vad Sverige rapporterar in idag. Räcker det som ett tecken?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
De kommer inte öppna om 2 veckor. De kanske sa att dom skulle ha stängt tills dess men det kommer förlängas

Även Trump sa att om två veckor är toppen nådd och det böjar bli bättre, dom vet kanske något du inte vet. Och jag är först över bron när dom öppnar, helt dött i Malmö
Citera
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
"Experter kan ibland ibland säga fel".
Menar du att de säger fel av misstag eller föa att de inte vet/förstår bättre?
Och var hittar du de 98% som förstår hans budskap?

Pröva själv att vara under den press Anders har varit de senaste veckorna. Pröva det så får vi se om du du lyckas uttala dig hela tiden utan att göra ett enda fel. Mannen ska ha eloge för hur korrekt han uttalat sig i det stora hela.

De 98% befinner sig utanför denna tråd, och i och med att ni aldrig går ut kommer du aldrig stöta på dem, så jag förstår att det i din hägerpopulistiska världsbild ser ut som att alla hatar Tegnell och subbar till Fria Tider. Som tur är finns verkligheten som sätter er i ett obetydligt perspektiv, vilket är anledningen till att de aldrig kommenterar era konspiratoriska frågeställningar. Jag menar, har du frågat dig själv varför de aldrig tar upp era frågor? För ingen bryr sig om konspirationer utanför dessa trådar. Folk lever vanliga normala hälsosamma liv, jag vet att det är svårt för er att föreställa er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Alla länder har väl ett mycket mindre omfattande utbrott än Sverige som är mycket lättare att hantera? Och om de inte har det så är det naturligtvis Tegnells fel.
Det finns fler länder som fattat dumma beslut. Jag vet inte vad det har med Tegnell att göra. Jag gav dig exempel på länder som fattat klokare beslut (på ett tidigt stadium) och har klarat sig bra. Det vill du tydligen inte diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Afrika verkar också ha en hög nivå på sitt smittskydd! Endast 3 fall i Somalia t ex.
Ja, det skulle inte förvåna mig om till och med Somalia har bättre koll på vilka som reser in i landet än vad Sverige har. Vad jag sett, så har t.ex. länder som Ghana och Senegal screenat alla passagerare som anlänt och satt de med coronasymptom i karantän. Kan mycket väl vara därför de har färre konstaterat smittade än Sverige och färre dödsfall. Varför skulle det inte kunna vara så? Det är ju inte direkt raketforskning vi pratar om, utan att kolla folk vid gränsen och sätta dem i karantän om de är sjuka.

Ja, titta, Somalia har sedan 16/3 stoppat alla passagerare från Italien:

Citat:
SOMALIA - published 16.03.2020
Passengers arriving from China (People's Rep.), Iran, Italy or Korea (Rep.) are not allowed to enter Somalia.
https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

Sverige har inget sådant inreseförbud. Förutsatt att du hittar ett flyg (vilket iofs blir allt svårare) så är det fullt tillåtet (från svenskt håll) att flyga från Italien till Arlanda och bara vandra rätt in i landet med vilka symptom som helst, utan att ens bli kontrollerad.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-03-30 kl. 18:14.
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://c19.se

Är den 100% tillförlitlig?? Vill gärna få svar från både alarmister och coronaförnekare!
Tack på förhand!

Enligt mig, ja det är den. 100% kanske är svår att svara på men jag följer den och tre andra sidor sedan en tid tillbaka och än så länge har den stämt.
Citera
2020-03-30, 18:12
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Har du någon källa på det ens? "Forskare" på Flashback brukar betyda fotöljexperter, Fria Tider-journalister och konspirationsnötter...

Återigen försöker du förgifta brunnen Duger DN?
Forskare i Sverige riktar skarp kritik mot Folkhälsomyndighetens strategi att möta coronavirusets utbrott. I ett öppet brev till regeringen kräver de striktare åtgärder.

– Det är många tunga namn inom forskarvärlden, säger Olle Kämpe som forskar inom immunologi vid Karolinska institutet.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-i-upprop-till-regeringen/
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Märks tydligt att både Danmark och Norge sköter detta bättre än oss:

Smittade, nya smittade, döda, nya döda
Danmark:
2,577 +182 77 +5

Norge:
4,436 +152 32 +6

Sverige:
4,028 +328 146 +36

Dock bör man inte glömma att Sverige har 162 döda enligt c19.se

Undrar vad Tegnell säger om detta? Och hur han låter om 1-2 veckor när det kommer vara TOTAL jävla kaos i vården i Stockholm, och när han inte kan göra ett jävla piss såvida han inte snubblar över en tidsmaskin.

Danmark har i stort sett samma antal döda per 1M som Sverige har, så på vilket vis sköter Danmark det här bättre än Sverige?

Nu ser vi också tecken på att Danmark har förstått det meningslösa med de åtgärder som Sverige inte har vidtagit.

Är du faktaresistent på något vis eller bara lite eljest?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Italien rapporterar 812 nya döda idag
- löst twitter
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
infowars.com - en av de värsta troll-folie-sajterna som finns. Bra försök
Sug på Daily Mail då om du föredrar det din pajas
residents in Wuhan claim 500 urns have been handed out to grieving families every day from seven separate funeral homes all serving the city.

This means the ashes of 3,500 people are distributed every 24 hours.

The homes - in Hankou, Wuchang and Hanyang - have told grieving families that they will receive the ashes before April 5, the date of Qing Ming festival where people tend the graves of their ancestors.

This means that 42,000 urns could be distributed in that 12-day period.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8165717/Locals-Wuhan-believe-42-000-people-died-coronavirus.html

🤡
Citera
2020-03-30, 18:13
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Norge har ju färre döda under hela krisen än vad Sverige rapporterar in idag. Räcker det som ett tecken?

Danmark har mer dödstal per capita än sverige, varför ?
Citera
2020-03-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Italien rapporterar 812 nya döda idag
- löst twitter

Dom ligger sjukt högt varje dag Såg att 12 000 sjukvårdspersonal är smittade där också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in