2020-03-30, 17:02
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu hade regeringen pressträff...nu ska arbetslösa få gräddfil in i a kassan som inte varit försäkrade innan.
Hur känns detta för oss alla som har betalat både fackavgift och a kassa i alla år...dom som inte har betalat ett korvöre innan skall alltså få ta del av allt vi andra har betalt i åratal in i kassan som nu riskerar att tömmas.
Känns förbannat orättvist...
Känns som allt faller ihop.

Att du betalat fackavgift har inget med a-kassan att göra. Sedan skulle du säkert gnälla också om inget gjordes och du fick höjd inkomstskatt på grund av kommunernas ökade kostnader för försörjningsstöd när folk får slut på pengar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det är politiker som fattar beslut inte Tegnell.

Politiker gör vad djupa staten vill.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Tror ni vi har 500 döda i Sverige innan söndag?

Det kan vara på håret. 450 tror jag på.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Naturligtvis kommer glesbefolkningen och singelhushållen rädda hans skinn. Hade han opererat kring medelhavet hade han utplånat halva befolkningen.
Det klarar deras epidemiologier bra själva.
Citera
Medlem
Detta att det är betydligt fler män än kvinnor på IVA.

Kan det vara så enkelt att fruntimmer helt enkelt är bättre på att tvätta händerna, använda handsprit m.m?

Fler smittade=fler IVA
Citera
2020-03-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det där med siffrorna från Spanien och Italien verkar ju oroande.

Jag tänker då på diskrepansen mellan onormalt hög dödlighet under mars månad i relation till hur många som officiellt förklarats döda i Covid 19.

Exempel: mellan 10 och 16 mars dör i snitt 794 personer i Stormadrid om man tittar tillbaka de senaste åren.

Men detta år har under samma tid hela 1318 personer avlidit, vilket är nästan dubbelt då många. Samtidigt är det endast 192 personer som förklarats döda i Covid 19.

Om man tar 1318 personer, drar ifrån antalet döda i snitt för en normal period i mars, liksom de som officiellt dött i corona, så står vi med en differens som indikerar en för mig oförklarlig överdödlighet på 524 personer.

Vad har de dött av? Är detta coronadöda som dött hemma utan att klassas som avlidna i sjukdomen? Eller vad fan handlar det om?

Samma stora mängd oförklarligt döda finns i andra spanska regioner och på platser i Italien där man släppt statistik.

Vad betyder detta för Sverige? Är det någon här som sitter på statistik på hur många som "normalt" dör i Sverige, månad för månad? När släpps siffrorna för hur många som avlidit under januari, februari och mars för detta år? Var finns siffrorna? Någon som vet?

Den här pandemin kan vara värre äv vad vi tror.

Problemet är att det i Spanien, där Corona kommet igång på allvar, dör så många även utanför sjukvården. Många gamla dör hemma, det är svårt att ens komma till sjukhus för många äldre. Och myndigheterna kan inte räkna varje dödsfall som ett Corona-fall per automatik. Hela systemet är överbelastat och det prioriteras inte att undersöka alla dödsfall. Det skrivs om detta i spansk media. Dock är det inte fråga om att mörka något. Alla är medvetna om att dom officiella dödssiffrorna givetvis bara handlar om dom man med säkerhet känner till. Mörkertalet är betydande.

Det samma lär hända i Sverige när folk börjar dö utanför sjukvården i stora antal.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det kan vara på håret. 450 tror jag på.

Ja eller hur, kommer öka som en nyårsraket.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Du får kanske lite leddtråd i nedanstående artikel. Varför ekonomi prioteras före människornas liv.

Globalisternas girighet och maktbegär orsakar misär – anthropocene
https://anthropocene.live/2018/08/22/globalisternas-girighet-och-maktbegar-orsakar-misar/

Bra artikel. Tack för den.

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu hade regeringen pressträff...nu ska arbetslösa få gräddfil in i a kassan som inte varit försäkrade innan.
Hur känns detta för oss alla som har betalat både fackavgift och a kassa i alla år...dom som inte har betalat ett korvöre innan skall alltså få ta del av allt vi andra har betalt i åratal in i kassan som nu riskerar att tömmas.
Känns förbannat orättvist...
Känns som allt faller ihop.

Håller med.
Det är väl några "nya svenskar" de oroar sig för.
Citera
2020-03-30, 17:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Tegnell är så jävla lysande jag tror knappt det är sant. Gång på gång står han emot konspirationsteoretikerna, varenda efterbliven journalist eller SD-anhängare i den här tråden som försöker spela fotöljexpert (kan vi banna tysken från konferenserna, vad har ens Tyskland att göra på en svensk presskonferens kan man ju tycka) med barnsliga "varför gör ni inte mer" frågor sänker han som en kung med vetenskaplig information, eftertanke, strategi och ren logik.

Oavsett vad konspirationsnötterna här påstår så har Anders varenda presskonferens hittils levererat svar efter svar på journalisternas obotligt idiotiska och patetiska frågor. Jag fullkomligt älskar hur han förgör motståndet, står pall vilket skit internet - och ja, främst Flashback - kastar på honom dagligen. Mannen är en legend och oavsett om Sveriges taktik visar sig rätt eller inte i slutändan förtjänar han löneförhöjning och beröm för att han orkar. Jag är så jäkla stolt över våra myndigheter just nu för de står pall för trycket från internets mörkaste hörn.

Jag tror bestämt att du bör läsa detta inlägg:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Där ser du hur "lysande" Anders Tegnell är...

Det man kan konstatera är att han i stort sett alltid har fel. Nästan varje gång han öppnar munnen.
Citera
2020-03-30, 17:04
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Kul. Både arbetslösa och kraschad vård. Men den humanitära stormakten bör vara stolt i alla fall, den så kallade öppenheten sattes framför allt annat.

Kraschad vård vet vi inte om vi får ännu, dock vet vi att både stor arbetslöshet och kraschad vård drabbar länder som har kört "lockdown". Så vad som är rätt taktik går inte att säga i dagsläget. Nackdelen för Sverige som är så exportberoende är att viktiga exportländer stänger ner. Varslen som vi sett nu kommer vara en sommarbris när industrin börjar varsla.
Citera
2020-03-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Alla? Vår? Idiot.

Tegnell och FHM kör den taktik de tror är bäst. Jag personligen tror att alla världens epidemiologer är chanslösa.

Men jag kan tala om för dig att varenda jävla land i hela jävla världen lägger enorma resurser på att försöka rädda ekonomin samtidigt som de försöker bekämpa smittan.

Naturligtvis- varför skulle vi annars köra VÅR taktik?
Är du måhända inte solidarisk och ansvartagande?
VÅR taktik går ju ut på att det är just VÅRT ansvar att andra inte smittas.

Precis som du säger- allas ekonomier kraschar i kriget mot corona. Skillnaden är att andra försöker bekämpa smittan samtidigt! Det gör inte vi
Citera
2020-03-30, 17:05
Medlem
Jofs avatar
Vill gärna lysa upp er tillvaro med lite tips från doktorn: Mikael Nordfors. (Han spelade musik på Sergels Torg en gång). Finns en egen tråd om honom.

https://www.vaken.se/mikael-nordfors-dags-att-sluta-vara-sa-radda-for-coronaspoket/

Och obs . Mikael är begåvad och tänker vetenskapligt. Men är lite expansiv.

Själv har jag NOLL kompetens att bedöma de olika behandlingar i forskning och praktik som han går igenom. Men tror få andra har det heller.
Spännande.

På svenska.
Senast redigerad av Jof 2020-03-30 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in