Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Absolut, det har jag inga invändningar emot, MGM är skyldig i min bok också det är åklagarnas motivbild jag ifrågasätter, den är inte logisk för fem öre med deras "våld i nära relation" och att det skulle var på grund av att BO var på väg att lämna MGM han slår ihjäl henne, han slår ihjäl henne för att han inte blev av med henne på något annat sätt.
Man får väl ge dem lite ”leash”, jag har också undrat över det. Man får ta för givet att ett självständigt rättssystem inte söker efterhandsbidrag för tematiska rättegångar eller har kvoter att hålla sig till när det gäller att uppmärksamma våld mot kvinnor i nära relationer. (Vilket förvisso kan ha sina poänger — men här är det ju ändå rätt oomtvistligt så). Eller att det finns spin-off-vinster att göra som reellt påverkar rättegångens innehåll...
En mordutredning har dock långtgående befogenheter att söka sanningen inom spelreglerna, och består av en hel del kompetent folk. Vill de kalla det svartsjuka så har de väl en tanke med det. För tidsbestämningen och fängelsevistelsen lär det inte spela så stor roll tror jag. Inte när han aldrig erkänt eller ångrat.
Sen kanske det då överensstämmer med bilden som vittnen ger o hur dessa uppfattat saken. En eskalering av relationen mellan de där två kan säkert tillryggalägga tusen mil på en eftermiddag, ett förlopp som vittnen och vänner inte behöver hinna uppfatta så mycket av. De är ihopvuxna vid höften. Den enes ev annonserade avhopp kommer kunna utlösa väldiga konvulsioner. Låt oss kalla det svartsjuka för enkelhetens skull. Så behöver man inte heller gräva mer i huvet på SD eller försöka belägga ngt ytterligare ? Svartsjuka är ett bra uttryck. Passar kanske på mycket.
Jag vet inte. Vad tror du?