2020-03-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koivu
Håller helt med. Jag bor i ett av våra grannländer där man lite på ett lite hånfullt sätt ser på Sveriges
agerande, både bland vanligt folk men även bland myndighetspersoner. De verkar lite rädda för att Sveriges väg är den rätta och många önskar det skall gå åt helvete fast man inte säger dertrent ut.

Tror du Italien önskar att de hade gjort som man gör här?

Då hade det varit ännu värre där. Föreställ dig det scenariot istället..

Dessutom verkar deras dödstal kraftigt underrapporterade, och då är det inte bra alls om det stämmer när skiten träffar skiten här.
Citera
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Import av varer og mottak av pakker fra områder med utbredt spredning
Per i dag er det ikke noe som tilsier at det er risiko knyttet til kjøp av varer og mottak av pakker fra områder med utbredt spredning. Sannsynligheten for at en smittet person forurenser en vare er lav, og risikoen er lav for å bli smittet av viruset som forårsaker covid-19 fra en pakke som har vært eksponert for ulike temperaturer og andre forhold under transport."
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-og-informajon-til-befolkningen-om-nytt-koronavirus-coronavirus-2019-nco/

Jeg mener å ha lest på en av de offentlige helse-råd-sidene at det var null risiko for å bli smittet gjennom slike pakker. MEN kan vi være sikker på det? (Og I denne artikkelen snakkes det om lav sannsynlighet og lav risiko).

Coronaviruset kan være aktivt og smitte etter mange dager på ulike materialer, så hvorfor skulle det ikke kunne smitte gjennom en slik forsendelse? Hvis den som produserte varen eller pakket varen hostet eller nøs på varen feks?

Hva mener FHI med det de skriver om ulike temperaturer (fetad tekst)? Mener de at pakker som sendes fra Kina, Italia og Spania feks blir oppvarmet til en så høy varme at varmen dreper coronaviruset?
Hvor høy temperatur skal til for å uskadeliggjøre corona-viruset?

Jeg er skeptisk.
Best å legge pakker i noen ukers karantene?

Såg någon rapport igår på att man högst kan spåra viruset i 3 dagar som mest på material, tror plast var värst.. Det vanliga var dock 1 dag i princip max.. Så tror paket från typ kina är relativt safe då dom legat på en båt i 4 veckor innan dom ens kommer hit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
vet inte hur stor del kärringen har i deras sjukvård iof. Tyskland har alltid varit disciplinerade och organiserade. Det är väl snarare så att kärringen genom årtal av ansvarslös politik fått Tyskland att i vissa avseenden avvika från den traditionella banan som dom är så kända för.

Men varför låter man henne hållas? Det enda dom skriker om i dag är ge sjukvården 5000 i coronatillägg. Vem bryr sig om pengar om man riskerar sin egen hälsa och måste arbeta utan skyddskläder? Dom tror dom kan köpa allt. Begriper inte vilken illa skött sjukvård dom har i hufvudstaden.

Ok du talar om Merkel och jag om Svenonius.
Citera
2020-03-30, 19:35
Medlem
Vilka län har mest lediga IVA-platser i nuläget? Kalmar, Kronoberg, Halland och Gotland lär ha en del?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Trams. Vår personal har bra skydd mot en smitta som inte är mycket värre än en vanlig influensa.

Varför ljuger du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Se så investerad man kan vara i den förda politiken. All kritik är hat...
Efter "förnekelse" kom..."ilska"?

Man ska absolut kritisera regeringen, och man ska vara deltagande i allt som påverkar en själv och samhället i stort. Det är skillnad på att vara kritisk och att använda kriser för att vara en riktig skit människa. Jag blir arg över att folk pekar på de människor i lägre stående samhällsskikt, som invandrare och olika etniska grupper... när det i själva fallet är den övre klassens stollar som sprider det dödliga viruset, för att de känner att står över det. Det är sånt som skapar riktig oro och konflikter i samhället.
Citera
2020-03-30, 19:36
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sveriges ökningstakt är aningen högre än Italiens på motsvarande del av kurvan.

Italien hade ca 28% ökning av antalet döda per dag då kurvan hade nått upp till samma antal döda som vi har nu (sett till befolkningens storlek). Sverige ligger på ca 30% ökning per dag.

Det är nog inte många dagar kvar innan man slutar att rapporera siffror från Sverige, och förbjuder rapportering angående situationen på våra sjukhus. Allt för att skydda rikets stabilitet.

Precis, på Aftonbladets sida har man gjort om graferna idag, nu ser ut som om Italiens utveckling är avsevärt mycket högre än Sveriges. Tidigare så låg dom i samma tidslinje men så dök det upp massa döda i Sverige och då fick dom hitta på nya grafer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Aftonbladet bluffar med siffrorna.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Jag sa bara att behandlingen inte var någon myt. Jag har aldrig påstått att det skulle vara någon mirakelkur.

När en 80-åring kommer in på akuten och inte kan andas tror jag att de medicinerna har begränsad effekt på utgången. Tyvärr.
Citera
Medlem
Linkolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldo77
För att c19 uppdaterar kontinuerligt under dagen medan FHM uppdaterar en gång om dagen kl 14.00

Spämnande att en fristående site är mer exakt än myndigheterna.
Citera
2020-03-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fram till idag så har 8358 vårdanställda i Italien bekräftats vara smittade.

Många har drabbats av svår sjukdom (vilket man tror har att göra med virusnivåerna vårdanställda exponeras för) och hela 63 läkare har avlidit. Nästan en fördubbling på en vecka.

Ser inte ljust ut för svensk vårdpersonal som nu jobbar med bristfällig skyddsutrustning.

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/30/news/coronavirus_in_italia_contagi_news_situazione-252663862/?ref=RHPPTP-BH-I252711716-C8-P1-S4.4-T1
"Medici" är väl alla slags sjukvårdare inte bara läkare?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Att läkare avlider har jag läst många gånger. Men finns inget liknande om att övrig vårdpersonal dött? Verkar lite skevt.

Jodå, men av nån anledning så särredovisar man bara läkare. Några gånger har jag sett vårdpersonal generellt nämnas och då utgjorde läkare en minoritet av de som avlidit. Men det är ju självklart som så att det också dör en massa sjuksköterskor.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fram till idag så har 8358 vårdanställda i Italien bekräftats vara smittade.

Många har drabbats av svår sjukdom (vilket man tror har att göra med virusnivåerna vårdanställda exponeras för) och hela 63 läkare har avlidit. Nästan en fördubbling på en vecka.

Ser inte så ljust ut för svensk vårdpersonal som nu jobbar med bristfällig skyddsutrustning.

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/30/news/coronavirus_in_italia_contagi_news_situazione-252663862/?ref=RHPPTP-BH-I252711716-C8-P1-S4.4-T1

Då är det mycket värre än jag skrev i min förra post, länkarna var bara ett par dagar gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in