2020-03-30, 16:54
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Harvard Business Review om Italiens strategi och fel som gjorts:

https://hbr.org/2020/03/lessons-from-italys-response-to-coronavirus

Detta stycke kan vara intressant:

Avoid partial solutions. A second lesson that can be drawn from the Italian experience is the importance of systematic approaches and the perils of partial solutions. The Italian government dealt with the Covid-19 pandemic by issuing a series of decrees that gradually increased restrictions within lockdown areas (“red zones”), which were then expanded until they ultimately applied to the entire country.

In normal times, this approach would probably be considered prudent and perhaps even wise. In this situation, it backfired for two reasons. First, it was inconsistent with the rapid exponential spread of the virus. The “facts on the ground” at any point in time were simply not predictive of what the situation would be just a few days later. As a result, Italy followed the spread of the virus rather than prevented it. Second, the selective approach might have inadvertently facilitated the spread of the virus. Consider the decision to initially lock down some regions but not others. When the decree announcing the closing of northern Italy became public, it touched off a massive exodus to southern Italy, undoubtedly spreading the virus to regions where it had not been present.

Så vi gör exakt som Italien har gjort då med andra ord?
Citera
2020-03-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"– Just nu är det 26 procent öppet arbetslösa och vi kommer att få räkna med en ännu högre arbetslöshet, säger Per Bolund. "

Hahahah alla som hyllar Tegnell och Sveriges strategi- se hit!
Som jag sagt gång på gång- vilket alternativ vi ÄN väljer så kommer ekonomin krascha fullständigt.

Tegnell hålls nu inte bara ansvarig för varje dödsfall i Sverige utan även för situationen på arbetsmarknaden. Haha!
Citera
2020-03-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartpixlad
På 90-talet fanns det ca 1300st intensivvårdsplatser med respirator och militären hade ca 900st.
Fanns även 2100st respiratorer i reserv.

Sedan kom stora nedskärningar/reduktioner och 2018 fanns < 600st respiratorer totalt.

Takk for info!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
36 nya dödsfall senaste dygnet i Sverige.

Har ju vart "halvlugnt" fram tills nu.

Det är nu det verkligen börjar öka i Sverige.

Ja. Vi är väl precis i början på kurvan så känns helt förväntat att det kommer dra iväg nu uppåt i några veckor.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"– Just nu är det 26 procent öppet arbetslösa och vi kommer att få räkna med en ännu högre arbetslöshet, säger Per Bolund. "

Hahahah alla som hyllar Tegnell och Sveriges strategi- se hit!
Som jag sagt gång på gång- vilket alternativ vi ÄN väljer så kommer ekonomin krascha fullständigt.

Såklart. Sverige är beroende av export och nu är omvärlden stängd.

Det var ett enormt misstag att vi inte passade på att stänga när det gjorde minst skada. Nu kanske vi blir tvungna att göra det när alla andra länder är på gång tillbaka.

FHM och rövarligan.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Var det någon som såg min jämförelse av avlidna med Lombardiet? Någon som tycker något?

https://www.imageupload.net/image/Ql8yA
[/quote]
Mycket bra graf. Vad står y-axeln för? Är det antalet dagar in i krisen?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ska bli kul att se sen när det visar sig att Tegnell skött situationen bra. Alla här inne som vill mörda honom just nu kommer antagligen säga saker som "han hade bara tur" och "hans sjuka experiment hade kunnat döda halva Sverige".

Skriver detta mest så jag kan citera mig själv om en månad eller två.

Det mest sjuka av allt är att i media verkar det som dom lagt allt detta på Anders Tegnell skrivbord, och sagt lös detta nu! Sverige är skadat. Har vi bara en "expert" som får utrymme i media? I makt galna diktatur Sverige är nyckelpersonerna nogrannt utvalda sedan innan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nej, en del skulle åka i alla fall.

Det är precis det jag också menar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tegnell hålls nu inte bara ansvarig för varje dödsfall i Sverige utan även för situationen på arbetsmarknaden. Haha!

Alla stryker under på att vi kör vår taktik för att rädda ekonomin. Ska du förneka det eller?
Citera
2020-03-30, 16:56
Medlem
Nu hade regeringen pressträff...nu ska arbetslösa få gräddfil in i a kassan som inte varit försäkrade innan.
Hur känns detta för oss alla som har betalat både fackavgift och a kassa i alla år...dom som inte har betalat ett korvöre innan skall alltså få ta del av allt vi andra har betalt i åratal in i kassan som nu riskerar att tömmas.
Känns förbannat orättvist...
Känns som allt faller ihop.
Citera
2020-03-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Tegnell är så jävla lysande jag tror knappt det är sant. Gång på gång står han emot konspirationsteoretikerna, varenda efterbliven journalist eller SD-anhängare i den här tråden som försöker spela fotöljexpert (kan vi banna tysken från konferenserna, vad har ens Tyskland att göra på en svensk presskonferens kan man ju tycka) med barnsliga "varför gör ni inte mer" frågor sänker han som en kung med vetenskaplig information, eftertanke, strategi och ren logik.

Oavsett vad konspirationsnötterna här påstår så har Anders varenda presskonferens hittils levererat svar efter svar på journalisternas obotligt idiotiska och patetiska frågor. Jag fullkomligt älskar hur han förgör motståndet, står pall vilket skit internet - och ja, främst Flashback - kastar på honom dagligen. Mannen är en legend och oavsett om Sveriges taktik visar sig rätt eller inte i slutändan förtjänar han löneförhöjning och beröm för att han orkar. Jag är så jäkla stolt över våra myndigheter just nu för de står pall för trycket från internets mörkaste hörn.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Mycket bra.
Citera
2020-03-30, 16:57
Avslutad
Tror ni vi har 500 döda i Sverige innan söndag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in