2020-03-30, 16:51
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Hur vet man att symtomfria smittar andra?

https://fortune.com/2020/03/27/coronavirus-testing-us-iceland-cdc-trump-decode-covid-19-tests/

https://cleantechnica.com/2020/03/21/iceland-is-doing-science-50-of-people-with-covid-19-not-showing-symptoms-50-have-very-moderate-cold- symptoms/
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Det där med siffrorna från Spanien och Italien verkar ju oroande.

Jag tänker då på diskrepansen mellan onormalt hög dödlighet under mars månad i relation till hur många som officiellt förklarats döda i Covid 19.

Exempel: mellan 10 och 16 mars dör i snitt 794 personer i Stormadrid om man tittar tillbaka de senaste åren.

Men detta år har under samma tid hela 1318 personer avlidit, vilket är nästan dubbelt då många. Samtidigt är det endast 192 personer som förklarats döda i Covid 19.

Om man tar 1318 personer, drar ifrån antalet döda i snitt för en normal period i mars, liksom de som officiellt dött i corona, så står vi med en differens som indikerar en för mig oförklarlig överdödlighet på 524 personer.

Vad har de dött av? Är detta coronadöda som dött hemma utan att klassas som avlidna i sjukdomen? Eller vad fan handlar det om?

Samma stora mängd oförklarligt döda finns i andra spanska regioner och på platser i Italien där man släppt statistik.

Vad betyder detta för Sverige? Är det någon här som sitter på statistik på hur många som "normalt" dör i Sverige, månad för månad? När släpps siffrorna för hur många som avlidit under januari, februari och mars för detta år? Var finns siffrorna? Någon som vet?

Den här pandemin kan vara värre äv vad vi tror.
Citera
Avslutad
36 nya dödsfall senaste dygnet i Sverige.

Har ju vart "halvlugnt" fram tills nu.

Det är nu det verkligen börjar öka i Sverige.
Citera
Medlem
Ska bli kul att se sen när det visar sig att Tegnell skött situationen bra. Alla här inne som vill mörda honom just nu kommer antagligen säga saker som "han hade bara tur" och "hans sjuka experiment hade kunnat döda halva Sverige".

Skriver detta mest så jag kan citera mig själv om en månad eller två.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det var det jag misstänkte. Uppsala län har 383 000 invånare och det är väl detsamma ur befolkningssynpunkt som "Region Uppsala" (fd landstinget)

Yes jag uppdaterade, läste för fort. Jo det är väl likhetstecken mellan dom två.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Ingår Enköping, Sala och Tierp då? De har ju sjukhus där med.

Hittat tyvärr ingen information om detta, stod bara under Uppsala i filen.
Citera
2020-03-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Tycker att det är svårt att jämföra siffror mellan länder.
Spridningen i Italien är ju väldigt koncentrerad till norra delarna, ffa Lombardiet. Mycket av de värsta skildringarna kommer därifrån.

Praktiskt är att Lombardiet och Sverige har samma folkmängd. Sverige verkar vara marginellt något större.

Ganska svårt att hitta antalet avlidna i just Lombardiet men har gjort ett försök. Använt tidningsartiklar och Google translate en del. Inte för alla dagar men flertalet. Kanske finns en sida med en snygg graf men jag har inte hittat någon.

De svenska siffrorna tog jag från c19.se. Jämför här utvecklingen från första dödsfallet i Lombardiet mot första dödsfallet i Sverige. Jag tog också siffrorna från Stockholm motsvarande dagar och multiplicerade med 4,35 (då räknar jag alltså att region Stockholm har 2,3 miljoner invånare) så att siffrorna blir jämförbara. För det är väl siffror från regionen som presenteras?

Jag kan inte garantera att det blivit helt rätt. Fipplade med mobilen mellan olika flikar och appar osv...

https://www.imageupload.net/image/Ql8yA

Var det någon som såg min jämförelse av avlidna med Lombardiet? Någon som tycker något?

https://www.imageupload.net/image/Ql8yA [/quote]
Citera
2020-03-30, 16:52
Medlem
Citat:
Vem ligger bakom denna ondsinta plan? Vilka styr det hela? Varför sker det?
Du får kanske lite leddtråd i nedanstående artikel. Varför ekonomi prioteras före människornas liv.

Globalisternas girighet och maktbegär orsakar misär – anthropocene
https://anthropocene.live/2018/08/22/globalisternas-girighet-och-maktbegar-orsakar-misar/
Citera
2020-03-30, 16:53
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja om du ser den här tråden som ett mikroStockholm, eller annan stad i Sverige. Så ser du att budskapet ej går fram.

Den frågan som ställs mest är ;
Va det underliggande sjukdomar, graviditet, grov fetma, högt blodtryck. Aha det var bara en 80 åring.

Då kanske man förstår att medborgarna behöver ledare som gör tydliga beslut åt oss under cirka 14 dagar? Ekonomin kommer garanterat främjas.

Enligt Fria Tider verkar det som vården/staten försöker dölja att många som ligger på intensiven eller dör är under 50 utan några underliggande sjukdomar eller fetma osv.

Jag har ändå svårt att förstå folk som inte förstår hur allvarlig situationen är för Sverige. Vår finansminister pratar om att förstatliga en del företag för att rädda dem liksom
Citera
Medlem
GonerStoners avatar
Vilken sida är bäst för att hålla sig uppdaterad om insjukna, döda osv.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatCow
Så folk som skippar att betala A-kassa ska nu också få det eller gäller det bara de som har betalat redan?

"Här är förslaget kring lättnader i a-kassan:

•Fler kommer att omfattas av a-kassan och fler kommer att få ut en inkomstförsäkring på 80 procent av sin lön.
• Sänkta krav kring arbetsvillkoret – sänks till 60 timmar i månaden.
• Medlemskravet föreslås sänkas till tre månader.
• Taket och grundbeloppet i a-kassan föreslås höjas tillfälligt. Grundbeloppet höjs till 510 kronor per dag för den som har jobbat heltid.
• De sex karensdagarna föreslås också slopas under en tid.
• A-kassorna får ekonomiskt stöd för handläggningen."

Det var tydligen mindre synd om mig när jag var arbetslös. Jag fick 60% av lönen i ersättning, och var tvungen att var medlem i 12 månader. Det var 7 karensdagar, och ett tak på 18500. Nu är det tydligen vänligare toner från myndigheterna.
Citera
2020-03-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ingår Enköping, Sala och Tierp då? De har ju sjukhus där med.

Enköping och Tierp är Region Uppsala. Sala ligger i Västmanland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in