2020-03-30, 15:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
Ego kulturen? Kolla Stockholm och andra ställen. Folk håller inga avstånd utom när de är utomhus. För övrigt har vi på ett havt dygn +36 nya döda och +51 nya intensivvårdsfall. Gå och sov nu kvinna.
Käften på dig hysteriska gubbskrutt.
Jag har mer chans att överleva den här pandemin som kvinna.Oddsen är till min fördel. Gått igenom hela sjukdomens alla symtom och lever ännu.
Ja den svenska kulturens alla yttringar har en stor fördel i den här pandemin. Vi behöver inte familjen 24/7. Vi sitter inte konstant 10-15 personer i grupp med mormor och gammelmormor bärandes på ryggen. Vi accepterar våra behov av att vara själva och ladda batterierna. Sitter hellre själva i buss och på soffor utomhus mm.
Vi är ta mig sjutton bäst i denna pandemi. Än så länge.
Vi mjukstartade det hela och kommer undan för undan att införa restrektioner. Under tiden har man tid på sig att föbereda det som komma skall. Ligger ett steg före sjukdomsutvecklingen.
I början var jag hysterisk och tyckte att alla var idioter uppe i toppen.
Vi får se hur allt artar sig och efteråt när pandemin har lugnat ner sig kommer man att ha lärt sig något utav sina misstag. Gäller det samma världen över. Så är det bara. Varken du eller jag kan stoppa sjukdomen med ord på flashback eller ute i samhället. Vi får avvakta helt enkelt.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-30 kl. 15:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
FMH har inte heller någon plan. Tegnell har gjort missbedömningar sedan mitten av januari, släppt in smittade från Italien, Österrike och Iran utan någon som helst åtgärd-de gick direkt tillbaka till jobbet och hostade ut sin smitta. Nu snackar FHM om bullshit om att Sverige är så speciellt med "samhällsgemenskap" och "förtroende" som om det fortfarande var 1970...

Tror du någon haft rätt om allt vad gäller corona? Kolla på vad som händer i Indien så har du ett exempel på vad som händer om man inför kraftiga begränsningar utan att veta vad man håller på med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vafan herreys är väl fortfarande poppis

Men jag tror ärligt talat du tillhör minoriteten av din åsikt. För sveriges modell verkar ju onekligen fungera utmärkt. Så jag är personligen väldigt glad att politikerna följer experterna.

Många av Flashbacks "läkare" kallar sig nog mest det för att de självmedicinerar med weed och joltcola. Men man får ha förståelse för oron i tråden då snittvikten oss som hänger på fb nog är allt annat än riskfri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
I denna takt med dödligheten så har Anders Tegnell löst bostadsbristen snart
Jag tror Sverige gör ett stort misstag, många många fler kommer dö i Sverige än i andra nordiska länder.

Majoriteten som dör är fortfarande äldre och har säkert bott på diverse vårdboende. Någon större påverkan på bostäder kommer detta inte ha.

Möjligtvis att köerna på äldreboende minskar.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
FHMs plan har ett tydligt mål och en bra tidsplan. De som sätter hela landet i karantän har ingen tidsplan. De har ingen aning om hur länge de behöver hålla stängt, och sannolikt kommer de behöva öppna upp länderna innan spridningen är slut och tänka om. Snacka om att inte ha någon plan.

Hur menar du?

Andra länder som stänger gör rätt. När det öppnas igen så har de redan många med immunitet och då sprider det sig långsammare omgång två.

Tegnell försöker få två flugor i en smäll, många första gången på bekostnad av liv så vi kan vissla i våg nummer två.

Jag ser dock inget roligt med att min familj ska offras för det här. Detta är docn början på slutet för sosseregeringar och skämtmyndigheter.

FHM för dolken djupare i ryggen varje dag, varje lögn.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Antal döda/1 miljon invånare:

1. San Marino: 619
2. Italien 151
3. Spanien 110
4. Andorra 39
5. Holland 32
6. Frankrike 31
7. Iran 28
8. Schweiz 27
9. Belgien 25
10. Luxemburg 24
11. Caymanöarna 15
12. Storbritannien 11
13. Sverige 10

30 mars Uppdatering Antal döda/1 miljon invånare: (Inkluderar nu enbart länder med över 1 miljon invånare)

1. Italien ca 185 (uppskattning pga ej uppdaterat)
2. Spanien 157
3. Holland 50
4. Belgien 44
5. Frankrike ca 43 (uppskattning pga ej uppdaterat)
6. Schweiz 38
7. Iran 33
8. Storbritannien 22 (uppskattning pga ej uppdaterat)
9. Sverige/Portugal 14
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Förra veckan var tydligt mer smittade och döda än veckan tidigare vecka.

Antalet döda med dagens siffra 146 ger funktionen

y=5*e^0,23, R2=0.99

Alltså en dubblering ca var 3 dag, ln2/0,23 = 3,01
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin

Tegnell sade i "efterintervjun" i SVT att t ex Danmark har mycket fler dödsfall än Sverige per 1 miljon invånare. Stämmer verkligen detta? Vad grundar han detta på?
Danmark har färre dödsfall både per miljon innevånare och per redovisade smittade fall.
Citera
2020-03-30, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Han vinglar och säger saker som inte stämmer sedan ändrar han sig. Detta upprepas hela tiden. Omöjligt att missförstå honom. De som försvarar Tegnell kan inte va så dumma att de inte märker det men så dumma att de inte förstår att vi genomskådar trots de ideliga helgonförklaringarna.

De gör det av politiska skäll. Socilaister skyddar varandra oavsett brotten. Den vaggande majskolven har ju som du sagt haft fel i nästan allt och sedan ändrar majskolven sig i efterhand.
Citera
2020-03-30, 15:01
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast rent matematiskt borde dom ju då ha 10% av dödsfallen. Men det är klart att tätbefolkningen är störst i Sthlm och borde ge staden större bekymmer än övriga Sverige. Frågan är ju hur mycket mer dock?

Är nog överrepresentat dels för att staden är mer internationell, för att arlanda ligger där och för att överklass stockholmare far på skidresor och italienresor när de borde stanna hemma
Citera
2020-03-30, 15:02
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
"Man ska inte testa personer som inte har symptom. Då ger inte testerna bra resultat." så sa Tegnell på pressträffen nyss.

Är det sant?

Om det finns ett samband mellan låg virusmängd och inga symtom, kan det väl stämma, d.v.s. vara "sant".

Testet reagerar på mängden virus och ger ett utfall (reaktion). Hur liten virusmängd testet kan reagera på beror på dess känslighet (låg virusmängd = reaktionen blir svagare och därmed inte lika tydlig [synlig]). Detta utfall ska någon sedan tolka och bedömma som antingen negativt eller positivt.
Citera
2020-03-30, 15:02
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
I denna takt med dödligheten så har Anders Tegnell löst bostadsbristen snart
Jag tror Sverige gör ett stort misstag, många många fler kommer dö i Sverige än i andra nordiska länder.

Ja då kommer han skapa en bostadskrasch också på bostadsmarknaden, många har köpt övervärderade lägenheten pga bostadsbristen, och dessa kommer rasa i pris och människor kommer gå överbelånade (amorteringsfria månader etc.) i samhället efter detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in