Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
Ja det är också det jag eftersöker, tills dess är min åsikt att man inte kan lita på myndigheter. FHM förklaringsmodell fungerar inte. Man har ju uppdrag för självmordsprevention, HBTQ frågor, att ta med i sina beräkningar för virusbekämpning.
Han sa faktiskt precis att de har inte grottat ner sig i varför det är så många män överrepresenterade på intensiven. Man skulle kunna kräva att han åtminstone hade någon form av uppfattning, osäker men ändå, vad detta beror på. Om man handlar med smittskydd. De som ligger på intensiven och är män, är ju definitivt inte +80 år.
Ja, det är ju väldigt intressant ur smittskyddssynpunkt, att ta reda på varför män är så överrepresenterade. För om det är något genetiskt, så kan vi inte göra något åt det, men är det en livsstilsfaktor så kan alla - både män och kvinnor - försöka undvika den faktorn de här månaderna. Det borde man verkligen forska på, och snabbt!
Det är svårt att gissa, när man inte får några detaljer om patienterna. Om det är många invandrarmän som drar upp statistiken, så kan det vara
rökningen. Detta gäller inte bland svenskar, för svenska kvinnor röker mer än svenska män (som i stället snusar mycket mer än kvinnor, men det är rökningen som skadar lungorna - inte snuset).
Fetma är det nog inte, för så vitt jag vet är det jämnt spritt över båda könen.
Tidigare kunde det ha varit att män
stressar mer, och även var ute i samhället mer och på så sätt fick i sig fler smittämnen - på den tiden då de flesta kvinnor hade en relativt skyddad tillvaro som hemmafruar. Men det stämmer inte heller idag. Kvinnor som grupp stressar förmodligen mera med dubbelarbete än män. (Få män är ensamstående pappor, och även när ett föräldrapar bor ihop brukar kvinnorna arbeta mer i hemmet och med barnen, även om de också har heltidsarbete ute.)