2020-03-30, 14:20
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
<klipp>

Jag har ingen bra förklaring till varför deras rekommendationer är så, den enda förklaringen jag kan komma på är orimlig och troligen inte orsaken till deras inställning?.
Den är att det inte finns tillräckligt många ansiktsmasker i lager för att ombesörja allmänheten? och/eller då kommer bristen påverka sjukvården och deras behov av ansiktsmasker?.
Jag håller med dig om att vi blir utskämda inför hela världen, ganska pinsamt faktist.

Om ansiktsmasker, som Anders Tegnell inte anser nödvändigt för befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag börjar misstänka att Tegnell är dålig på matte.

Kan också vara så att ni är efterblivna. Det är väl klart som fan att antalet döda aldrig någonsin kommer att sjunka? Det han pratar om är antalet avlidna per dag, inte totalt. Det totala antalet kommer fortsätta öka i all evighet, och förstår man inte det borde man nog gå om grundskolan.

Antalet avlidna per dag har sjunkit, även om både Johan Carlson och Anders Tegnell säger att toppen antagligen inte är nådd än.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag vet flera som kommer resa från storstäder till mindre städer i påsk även fast man går ut med en vädjan. Folk bryr sig inte.

Det är bara ett förbud som biter, tyvärr.
Ja har sagt de från början. Rekommendationer och vädjan fungerar inte för de som bara tänker på sig själv.
Ja vet också många som fortfarande tycker att de här med Corona gäller andra. För dom själva är de bara en förkylning och självklart ska dom resa som planerat. De i riskzonen får väl hålla sig hemma bara.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Sveriges dödstal är mycket intressanta att följa. Ena dan dör det 18 pers bara i sthlm sen 5 i hela landet och sedan 36

Det är spridda skurar.
Citera
2020-03-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Fast de säger ju inte att man absolut inte ska ut och resa. De kommer med rekommendationer och vädjan.
Tänk till om du måste ut och resa.
De ger gång på gång folket möjlighet att välja om de är rätt eller fel istället för att rakt bara säga Res INTE alls!
"Nej, vi arbetar inte så" sa hon direkt om förbud.
Bevisligen fungerar de inte att låta folk få tänka själva när många inte ens bryr sig utan bara måste få åka skidor över påsken.

Nej, för det finns inget lagstöd att kräva att folk inte reser.

Men att säga att MAN ABSOLUT INTE SKALL RESA OCH VI VÄDJAR TILL FOLK ATT INTE GÖRA DET, borde vara gott nog för alla med 50iq eller mer att förstå att man inte skall göra det.

Är det så jävla svårt att förstå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var väl så man tänkte då. Gjorde inte UK likadant? Han är väl inte synsk, heller?
UK gjorde likadant, men det fanns länder som inte gjorde så. Jag skrev massor av inlägg om det då, men fick måttligt med gehör. Du får väl söka i arkiven. Att det var "så man tänkte då" är för det första inte sant, för det andra en usel ursäkt. Det var uppenbart att det skulle gå åt skogen och vi har nu facit: Det gick åt skogen. Är det inte märkligt att jag förstod det, men inte vår statsepidemiolog?
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Schweiz ligger väl någon vecka före oss eftersom landet ligger nära smittans epicentrum
Dom har armén vid gränsen nu så det finns hopp för dom.

Om bara folk lyssnar på Anders tror jag vi kommer ut som nr1.
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Media går efter FHMs siffror som uppdateras en gång dagligen dvs sammanställs en gång dagligen. https://c19.se/ tar uppgifter direkt från regionerna så man får en tydligare och klarare bild.

Ah, jeg forstår. Takk!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Fast de säger ju inte att man absolut inte ska ut och resa. De kommer med rekommendationer och vädjan.
De ger gång på gång folket möjlighet att välja om de är rätt eller fel istället för att rakt bara säga Res INTE alls!
Bevisligen fungerar de inte att låta folk få tänka själva när många inte ens bryr sig utan bara måste få åka skidor över påsken.

Ja och jag tror avbeställningsskyddet skulle vara högre i juridisk mening om de förbjöd resor. Då skulle ju folk ha råd att avbeställa och stanna hemma.
Citera
2020-03-30, 14:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Egentligen inte deras fel utan regeringens.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag vet flera som kommer resa från storstäder till mindre städer i påsk även fast man går ut med en vädjan. Folk bryr sig inte.

Det är bara ett förbud som biter, tyvärr.

Massor med bilar vid Ikea och andra varuhus. Så visst kommer folk att resa.
Så länge det inte uttryckligen är förbjudet.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Hur kan inte 146 döda vara en ökning?
Du räknar väl inte med att det totala antalet döda kommer att minska? (Visst, påsk och återuppståndelse och allt det där, men ändå. )

Det handlar väl om hur kurvorna ser ut och att det finns en trend åt rätt håll som inger hopp. Klart att funktionsvärdet "totala antalet döda hittills" alltid ökar (så länge inga återuppstår eller dödsorsaker omvärderas), men det finns ett antal derivator att hålla reda på också. Antar jag.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-30 kl. 14:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
WHO går emot FHM liksom nästan alla andra europeiska länder.

WHO går inte emot Sverige uttryckligen, men bland annat testning har de ju helt olika åsikter om helt klart.

Anledningen till att WHO vill att man ska testa så mycket som möjligt är att man vill veta hur dödligt viruset är. Det kan vara så att redan nu är 30-40% av befolkningen redan smittade, det skulle isf innebära att det här viruset inte är speciellt farligt. Är det däremot så att 1% befolkningen är smittade så betyder det att viruset är dödligt som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in