Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Kanske det, men att det skulle behöva gå så här långt innan många fattade att han hade rätt är skandal
Det är stor skandal.
Jag är en av de naiva, passiva svenskar som låtit katastrofen ske, och jag vet precis hur det är. Uppvaknandet är i sanning brutalt.
Jag skulle inte rösta på SD under pistolhot, men någonting måste ju ske. Nu skedde något av sig självt. Mkt märklig situation.
Eller jag hoppas (för att återknyta till trådens ämne) att covid/corona kan bidra till hårda gränskontroller, ett lite mer introvert och självkritiskt klimat i Sverige, samt en grovsanering av migrationspolitiken och flera andra samhällskomponenter.
Vår medicinska kontroll av invandrare/asylsökande har väl inte heller varit klockren, gissar jag.
I övrigt så blottlägger ju covid/corona flera akuta brister i samhällsbygget.
Jag hoppas på ett sundare socialt, politiskt och ekonomiskt klimat efter krisen.
Är det tex rimligt att vi öser pengar över rika människor (bostadsklippare parlamentariker VD:ar och diverse profitörer), medan gräsrötterna inte får vård i kris? Vem är systemet till för? måste vi alla fråga oss.
Är det rimligt att Svensson har 3500 miljarder i lån och konsumerar som en galning medan vården går under?
Är det rimligt att en SSK som räddar liv tjänar under 30 000 kr?
Corona blixtbelyser allt. Vågar man hoppas att vi lär oss något?