2020-03-30, 11:09
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag såg en film, den finns på Youtube. Där sa de att det är rika kineser som äter
allt möjligt "konstigt". Vanliga kineser äter normalt kött från gris, ko och andra vanliga "matdjur".

Har ingen länk men filmen går nog att hitta.

Tror att vi har sett samma film:

https://m.youtube.com/watch?feature=share&v=TPpoJGYlW54
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
En fråga till er som läst på.

Kommer SARS och MERS från fladdermöss ?
Kommer från vilda djur, ja!
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Bra pressträff idag region Stockholm. Finns på Svt play.
Citera
2020-03-30, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Sa inte FHM att man såg en ljusning i intensivvården.

Rapporten den här morgonen från Stockholm pekar mot motsatsen.
Finns en väldigt bra artikel att de flesta som jobbar på FHM bor på fina lägenheter i sthlm. De tänker bara på sin egna ekonomi.

Har du inte läst om förnekarna här? De offrar sina släktingar för att ekonomin ska rulla vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
...eftersom både Tegnell och Löfven sagt 500 000 gånger att det kan komma när de anser att det är rätt läge.

Det finns inget "rätt läge", allt man vet om epidemier indikerar att ju tidigare, desto bättre.

Dess längre dom väntar, dess fler kommer att dö, och dess längre tid tar det här, det enda skälet att vänta med åtgärder är att spara pengar.
Citera
Bannlyst
Och på nyheterna i morse och i helgen talade om det var en trend man såg nu när antal döda och inlagda minskade något.
Ingen verkar ha en aning om nånting.
Utfärda skottpengar på dumma Stockholmare som tänker åka skidor i påsk, och varför tar inte skidanläggningarna sitt ansvar och stänger skiten?
Citera
2020-03-30, 11:11
Medlem
Mad monks avatar
Första offret i Sverige var en sk. nysvensk enligt aftonhoran?
Citera
2020-03-30, 11:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Är du galen? Tror du Flashbacks skinnhissarme' vill veta det? Har du inga katastrofer att bidra med?
Stormen ökar sa han också.
Citera
2020-03-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är ofta samma människor.

Rent allmänt så är allt det här skuldbeläggandet på Kina jävligt osmakligt eftersom det är våra egna ledare som borde kritiseras för att ha släppt in det i våra länder. För dessa ledare är det en fantastiskt lämplig distraktion att få alla att prata om Kina istället. Det är därför makthavare som Trump sprider de här konspirationsteorierna.

Det är inget antingen eller, Kina är klart skyldiga till detta och har agerat väldigt fel.

Men många andra har sannolikt gjort exakt lika mycket fel om inte än mer fel, räcker att kolla på vår expertmyndighet med en statsepidemiolog som först självsäkert sa att vi inte skulle få viruset, sen att de hade full kontroll och smittans stopp skulle inträffa osv osv.
Citera
Medlem
32 nya på iva. Det var många som hävdade att peaken var nådd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Kanske det, men att det skulle behöva gå så här långt innan många fattade att han hade rätt är skandal

Det är stor skandal.

Jag är en av de naiva, passiva svenskar som låtit katastrofen ske, och jag vet precis hur det är. Uppvaknandet är i sanning brutalt.

Jag skulle inte rösta på SD under pistolhot, men någonting måste ju ske. Nu skedde något av sig självt. Mkt märklig situation.

Eller jag hoppas (för att återknyta till trådens ämne) att covid/corona kan bidra till hårda gränskontroller, ett lite mer introvert och självkritiskt klimat i Sverige, samt en grovsanering av migrationspolitiken och flera andra samhällskomponenter.

Vår medicinska kontroll av invandrare/asylsökande har väl inte heller varit klockren, gissar jag.

I övrigt så blottlägger ju covid/corona flera akuta brister i samhällsbygget.

Jag hoppas på ett sundare socialt, politiskt och ekonomiskt klimat efter krisen.

Är det tex rimligt att vi öser pengar över rika människor (bostadsklippare parlamentariker VD:ar och diverse profitörer), medan gräsrötterna inte får vård i kris? Vem är systemet till för? måste vi alla fråga oss.

Är det rimligt att Svensson har 3500 miljarder i lån och konsumerar som en galning medan vården går under?

Är det rimligt att en SSK som räddar liv tjänar under 30 000 kr?

Corona blixtbelyser allt. Vågar man hoppas att vi lär oss något?
Citera
2020-03-30, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
MERS kommer troligtvis från kameler och dromedarer.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5772

Tack !
Då tycker jag det är märkligt att inte coronaviruset (SARS CoV 2) inte smittat tidigare, därför kineser
har väl ätit fladdermöss i hur många år som helst. Kan handa att jag missat nåt, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in