2020-03-30, 09:54
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det kom väl ifrån det högsäkerhetslaboratorium i Wuhan som forskar just på farliga virus

Finns ju till och med böcker som beskrivit detta scenario och namngivit Wuhan, enda labbet i Kina eller en av ett fåtal.

Vi får ledtrådar i filmer och böcker om vad som väntar oss, gäller bara att leta. Jag postade ett klipp några sidor bak med ett par exempel.
Citera
2020-03-30, 09:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag är inte vän av Trump i ngt annat hänseende, men gode Gud låt honom ta dessa sneögda idioter till jordens ytan - och några centimetrar till helst..

Vilka grisar! De har precis smittat ner hela världen, men de kan inte ändra SINA vanor. Alla andra i resten av världen ska sitta som isoleringsfångar pga av deras "traditioner".

Om nu fladdermössoppan är potenshöjande, undrar jag hur många av dem som ligger six feet under har ståfräs för tillfället?

Det har stått i tidningarna att de har öppnat sina djurmarknader igen, i dagarna. Hund-, katt-, orm- och fladdermuskött, hela skiten! Konstigt, eftersom det har sagts tidigare att sådana marknader ska förbjudas? Snart har vi ett nytt virus i omlopp... som kan vara farligare än det här.
Citera
2020-03-30, 09:55
Medlem
Citat:
Kina åkte på coronaviruset av misstag.

När det gick upp för dom vilket helvetes kaos det blivit så gjorde dom det näst bästa, såg till att det spred sig globalt.

När dom nu kommer ut på toppen som första land så står dom på sidlinjen redo att köpa upp konkursade företag och fastigheter.

Västvärlden kommer pusha tillbaka med sanktioner mot Kina inom ett år gissar jag.

Krig står näst på tur.

Mina två cent.
Västvärlden är väl EU + USA?

EU:s framtid är extremt osäker. I Italien är man ursinniga på fr a hur Tyskland betett sig under krisen med bl a exportförbud av munskydd i det inledande, kritiska skedet. Att hjälpen man fått kommit från Kina, Ryssland, Kuba, Albanien(!), Somalia(!!) osv gör inte saken bättre. Hur snacket går i Spanien vet jag inte, men troligen är det i samma tonart ungefär.

USA... ja USA. Vad fan ska man säga? Bara att hoppas att det inte blir fullständig samhällsupplösning där, men jag skulle inte sätta många slantar på det.
Senast redigerad av Krillolero 2020-03-30 kl. 10:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Verkligen, vidrigt folkslag. Egentligen hoppas man på en boycott från resten av världen att aldrig mer göra affärer med dem. Men det är väl tyvärr ett drömscenario. Man får hoppas nästa sjukdom som sprids håller sig i Kina, gärna till de äcklen som besöker wet markets.

Ledare kanske inte vågar sig på boycot, men vi fotfolket kan rösta med fötterna. Om vi inte åter på kinesiska restauranger (vet att de är oskyldiga, men ändå som en markering), inte själva köper ngt därifrån på nätet, frågar alltid när man köper ngt i butiken och ifall expediten säger made in China - då vänder vi på klacken.. Skriver i tidningar, agiterar MOT Kina allt vad vi kan (ungefär som Kinas ambassadör agiterar mot oss svenskar) då kanske detta får vind precis som lilla miljöaktivistens skolstrejk vid världsomfattande uppmärksamhet.

Vem FAN vill göra affärer med dessa vidriga fladdermössätare?
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Tycker snarare att Sverige framstår som ett av få länder som inte totalt tappat huvudet och låtit rädslan trigga igång irrationellt beteende.

Ja det låter oerhört irrationellt att för att inte bli smittad av andra människor, undvika att träffa andra människor... (Inte)

Nån föreslog i en länk att man kan stänga ned det mesta i några veckor, sedan kan man ha mindre restriktioner en längre period tills det börjar bli fler smittade igen, då stänger man ner några veckor igen... Osv...
Citera
2020-03-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Aha.

Om vi om ett år har mer än dubbelt så många döda som grannländerna, då kan vi alltså fundera på om det är rätt taktik att..? Vad?
Har inte statsministern uppmanat oss att förhindra smittspridning?

Rätt taktik att shoppa loss på IKEA? Jag fattar verkligen inte hur du menar.

Frågan handlar snarare om vilken taktik som funkar bäst på vilket folk. Tror du vi får fler eller färre döda med mer smittspridning?

Vi borde ha typ dubbelt med döda då de har halva befolkningen. Om deras kraftiga åtgärder ger samma resultat som de svenska mer rimliga åtgärderna är det nog deras politiker som bör fundera över vad de gjort och vad de kunnat göra annorlunda.
Citera
2020-03-30, 09:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Att Stockholm ska ha presskonferens runt 10 idag tyder väl på att det finns utmaningar nu
Var?

Länk, tack!
Citera
2020-03-30, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så utan lockdown hade de varit mindre ”rökta” ..?

Suck, man måste vara totalt ignorant om man påstår att Italien hade haft det bättre utan lockdown. Ja, visst, bättre ur scifi-perspektiv då det hade blivit rena apokalypsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om alla hade ansiktsmasker,

skulle vi kunna gå till jobbet, handla och va nästan helt som vanligt,

förr eller senare kommer de ledande på att det blir billigare att massproducera andningsmasker så de ekonomiska hjulen kan fortsätta snurra,

än att folk ska stanna hemma och ekonomin står still,

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad för sorts masker?

Eller i Tjeckien?

Usage of Masks “Flattened” Growth of Coronavirus Cases in Czech Republic
Prague Morning
BY PRAGUE MORNING
MARCH 29, 2020

https://www.praguemorning.cz/usage-of-masks-flattened-growth-of-coronavirus-cases-in-czech-republic/

Jag är inte kompetent nog på smittspridning för att förstå relevansen i artikeln,

men jag begriper rubriken och strategin.

Jag misstänker att våra myndigheter kommer att förbjuda munskydd snart.

Citat:
Det är orättvist att använda dem eftersom alla inte har råd att köpa. Dessutom så behövs de inom vården. Alla som har masker hemma måste lämna dem till närmaste sjukhus och förresten så fungerar de inte i alla fall.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Det kom väl ifrån det högsäkerhetslaboratorium i Wuhan som forskar just på farliga virus

Finns ju till och med böcker som beskrivit detta scenario och namngivit Wuhan, enda labbet i Kina eller en av ett fåtal.
En annan teori är att det härstammar från USA men nu är inte detta forumet för konspirationsteorier. Däremot är det belagt att smittan uppstod innan den kom till marknaden i Wuhan.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har stått i tidningarna att de har öppnat sina djurmarknader igen, i dagarna. Hund-, katt-, orm- och fladdermuskött, hela skiten! Konstigt, eftersom det har sagts tidigare att sådana marknader ska förbjudas? Snart har vi ett nytt virus i omlopp... som kan vara farligare än det här.
Kan vi ha ihjäl det ryktet en gång för alla i tråden:

https://www.sciencemag.org/news/2020/01/wuhan-seafood-market-may-not-be-source-novel-virus-spreading-globally
https://observers.france24.com/en/20200203-china-coronavirus-bat-soup-debunk-videos-viral-palau-indonesia
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
En annan teori är att det härstammar från USA men nu är inte detta forumet för konspirationsteorier. Däremot är det belagt att smittan uppstod innan den kom till marknaden i Wuhan.
Precis! Och man kan nog säga att det inte kommer ur ett biolab heller:
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9?sf231596998=1#Sec8
Senast redigerad av arbetet 2020-03-30 kl. 09:59.
Citera
2020-03-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var?

Länk, tack!
10:30. Expressen brukar visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto