2020-03-30, 09:49
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
OM du hade läst frågan till socialministern så skulle du sett att man även ställde frågan om Sveriges sjukvård var tillräckligt rustad inför en pandemi!? Det du kallar för gnäll, är SD´s oro över brister i Svensk medicinhantering och den negativa påföljd det blir för svenskarna (inklusive dig).

Det som SD kommer med är inget annat än typiskt svenskt gnäll. Ingen form av kvantifiering ("så här många respiratorer har vi, alldeles för få!") eller frågor om planering ("hur håller vi personalen frisk vid en pandemi, de måste ju isoleras från sina anhöriga, så här kan vi göra"). Bara gnäll, gnäll gnäll istället för att ställa explicita frågor knytna till praktiskt problemlösning. Det är väldigt viktigt för det är så man drar ner byxorna på den värdelösa PK-eliten och den odugliga myndighetsvänstern. Gör man som SD och bara allmängnäller så blir det ett fall av han sade och hon sade och sedan är det godtyckligt vem som har rätt.

Det är precis samma sak med SDs menlösa invandringskritik. SD är ett sojaparti för bögkonservativa innerstadsboende som inte vill ge upp sin sojalatte men som ändå vill posera som antivänster. Du får helt enkelt inse att SD är en del av åttaklövern.
Citera
2020-03-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Om Kina gått segrande ur detta återstår att se. Politiskt sett har de absolut vunnit, eftersom deras enda konkurrent om världsherraväldet kommer behöva decennier för att reparera skadan av sin försumlighet. Men vad är det som säger att man verkligen har lika få dödsfall som Albanien eller Slovenien?

Redan med de mycket begränsade åtgärder som vi vidtagit är antalet konkurser i Sverige förfärande stort. Vad sker om vi stänger ner helt? Tänk dig fastighetsmarknaden som störtdyker och alla kedjereaktioner detta leder till...brrr.

Om siffrorna varit alarmerande så kunde lockdown vara en nödvändighet, men titta på den utveckling vi har. Vad finns i den som motiverar panikåtgärder?

Kina åkte på coronaviruset av misstag.

När det gick upp för dom vilket helvetes kaos det blivit så gjorde dom det näst bästa, såg till att det spred sig globalt.

När dom nu kommer ut på toppen som första land så står dom på sidlinjen redo att köpa upp konkursade företag och fastigheter.

Västvärlden kommer pusha tillbaka med sanktioner mot Kina inom ett år gissar jag.

Krig står näst på tur.

Mina två cent.
Citera
2020-03-30, 09:50
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
SARS härjade ju 2002-2003, men gick över. Låt oss hoppas på samma sak när det gäller det här viruset.

Andra alternativet var ju att det skulle stanna som någonsorts årlig influensavirus, men då läggs hoppet på vaccination om ca 1 år.

Hör Giesecke prata. Enl honom kommer liknande pandemier komma även i framtiden. Detta var lite överraskanden, men om man tänker på att Kina redan nu idag (igår) har öppnat dessa våtmarknader så borde vi inte bli överraskade om det kom ngt nytt skit därifrån de närmaste åren.

Den befolkningen och framför allt ledningen måste vara den sjukaste som finns på jordklotet.

Lova mig heligt nu allihopa: jag ska ALDRIG mer köpa en pryl från dem. Aldrig!
Det har väl i alla tider förkommit att epizoota och zoonosa åkommor har spridits i världen.
Det märkliga är att man inte har läst sig någonting utan har så in i helvete dålig beredskap samt att det förträffliga (ironi) EU inte klarade av att ha en gemensam handlingsplan för befolkningen eller de som vistas inom EU.
Kan man tänka att de vid nästa utbrott kommer att dela ut plåster
Citera
2020-03-30, 09:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Jag tror nuvarande taktik är den bästa.
Jag har inget emot egenansvar. Det enda problem jag ser är att skolorna inte är skyldiga att erbjuda hemundervisning, då avsaknaden där av förhindrar föräldrar att ta just egenansvar.

Om man lyssnar på Johan Karlsson, generaldirektör på FHM, så handlar det om att man måste vänja folk vid förändringar om de ska acceptera dessa. En karantän utan folkligt stöd kan inte upprätthållas.

Om folk inte smittbekämpar på egen hand blir det lagstiftat även här.

Vilken är "nuvarande taktik" som du är nöjd med? För ditt syfte är väl ändå inte att polarisera frågan?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Om alla hade ansiktsmasker,

skulle vi kunna gå till jobbet, handla och va nästan helt som vanligt,

förr eller senare kommer de ledande på att det blir billigare att massproducera andningsmasker så de ekonomiska hjulen kan fortsätta snurra,

än att folk ska stanna hemma och ekonomin står still,

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad för sorts masker?

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Tillräckligt bra för att inte bli smittade och smitta andra på bussar, i tunnelbanan, i affärer ...

.. va vet jag -jag är inte maskexpert, men det finns många som är.

Edit: vad använder befolkningen i Sydkorea?

Eller i Tjeckien?

Usage of Masks “Flattened” Growth of Coronavirus Cases in Czech Republic
Prague Morning
BY PRAGUE MORNING
MARCH 29, 2020

https://www.praguemorning.cz/usage-of-masks-flattened-growth-of-coronavirus-cases-in-czech-republic/

Jag är inte kompetent nog på smittspridning för att förstå relevansen i artikeln,

men jag begriper rubriken och strategin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det går även uppåt för de andra. Lutningen på kurvan för antalet avlidna som Sverige är lägre vid epidemistart än de flesta andra länder.

SE: fördubbling var 2,7 dag
DE: fördubbling var 2,45 dag
IT: fördubbling var 2,26 dag.
Precis då går inte att säga att det går ner i Sverige som vissa påstår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag hör dig, och försöker leva så, sen minst 5 år tillbaka. Inte lätt, fann en dammsugare som var gjord i tjekia, resten var Cina. Att köpa över nätet är hopplöst, man ser knappt "Made in" märkningar.

-Trött på att de tar jobben, och politikerna rycker på axlarna..
-Trött på att de skitar ner jorden, och politikerna rycker på axlarna..
-Trött på att de slipper undan, och vi betalar !

Jag är inte vän av Trump i ngt annat hänseende, men gode Gud låt honom ta dessa sneögda idioter till jordens ytan - och några centimetrar till helst..

Vilka grisar! De har precis smittat ner hela världen, men de kan inte ändra SINA vanor. Alla andra i resten av världen ska sitta som isoleringsfångar pga av deras "traditioner".

Om nu fladdermössoppan är potenshöjande, undrar jag hur många av dem som ligger six feet under har ståfräs för tillfället?
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jodå. Ni försöker med att detta var Trumps gärningar som gick åt skogen kan gå och lägga er igen..
Läs på din idiot och få in det i din tröga hjärna att smittan spårats till en annan tid och plats.
Coronavirus: China’s first confirmed Covid-19 case traced back to November 17

Government records suggest first person infected with new disease may have been a Hubei resident aged 55, but ‘patient zero’ has yet to be confirmed
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3074991/coronavirus-chinas-first-confirmed-covid-19-case-traced-back
Citera
2020-03-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är precis samma sak med SDs menlösa invandringskritik. SD är ett sojaparti för bögkonservativa innerstadsboende som inte vill ge upp sin sojalatte men som ändå vill posera som antivänster. Du får helt enkelt inse att SD är en del av åttaklövern.

Nu är det väl precis det SD inte är

Dom "sojalatte drickande bögarna" röstar ju vänster om mitten och SD är störst ute i landet, inte i storstäderna och framförallt inte i Stockholm.
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Fast nedmonteringen av sjukvården är inte bara borgerlighetens fel. Här bär Persson och sossarna stort ansvar.
Helt sant, G.P var såklart bara ytterligare en superbra kapitalist i ett redan förlorat parti. Dock har situationen förvärras mångdubbelt under neoliberal regim, detta måste stoppas nu. Skola och vård drivs av stat och ska i ett modernt och högtstående land vara på topp. I såväl tillgängliga platser, preventivt arbete som i spetskompetens. Idag har vi tyvärr en så nedgången och sliten organisation att de som kan ( inom vård ) gömma sig på kontoret i landstingets korridorer hellre gör det än jobbar kliniskt.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
...

En sak har Tegnell helt rätt i, full lockdown funkar inte för det räcker ju med att titta på Italien för att förstå att dom är helt rökta.

...
Så utan lockdown hade de varit mindre ”rökta” ..?
Citera
2020-03-30, 09:54
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Om Kina gått segrande ur detta återstår att se. Politiskt sett har de absolut vunnit, eftersom deras enda konkurrent om världsherraväldet kommer behöva decennier för att reparera skadan av sin försumlighet. Men vad är det som säger att man verkligen har lika få dödsfall som Albanien eller Slovenien?

Redan med de mycket begränsade åtgärder som vi vidtagit är antalet konkurser i Sverige förfärande stort. Vad sker om vi stänger ner helt? Tänk dig fastighetsmarknaden som störtdyker och alla kedjereaktioner detta leder till...brrr.

Om siffrorna varit alarmerande så kunde lockdown vara en nödvändighet, men titta på den utveckling vi har. Vad finns i den som motiverar panikåtgärder?

Sluta skyll i från dig. Vi har inte gjort ett skit. Till och med länder som Tanzania hade feberskannrar tidigt. Till och med U länder har skött detta bättre än oss. Det är som att ledningen ville ha detta.

Vi kan inte se utvecklingen för de kommer inte ge oss siffrorna.

Du kan tänka dig när folk börjar droppa av i utanskapsområderna. Det blir lynchstämmning på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in