2020-03-30, 09:01
Medlem
Smhfs avatar
De som ska förhöras idag

FR
AL
CvB-M
SA
Länk till vittneslistan.

https://www.docdroid.net/97XmkRK/vittneslista.pdf

Gratislänk till NA
https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false
Citera
2020-03-30, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablos
Så han mördade henne för hans otrohets affär inte skulle läckas till frugan, och vad hände nu? Jo alla fick reda på de,

Vad hände med att hon var pastor och hade vigt dem. Är det inte det hon lär ut till folk tills döden skiljer oss åt och äktenskapsbrott är förbjudet tex

Tror inte att Lena begick nåt äktenskapsbrott.
Det var nog snarare Stefan som gjorde det.

Tydligen så lärde sig inte Stefan att han INTE fick stoppa picken i nån annan efter att han hade gift sig.
Citera
2020-03-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SVT-journalisten svarar på NA:s frågor.

Provläs på NA till 8.22

Svaret blev från FU: "Jag har ingen kommentar"

NA berättar om journalisten FU som sökte upp utredningen förra sommaren. Han ville även komma i kontakt med åklagaren för att lämna mer uppgifter om sitt grävande som då hade pågått 6-8 månader.
Det finns olika sätt att fiska information från en utredning där locket ligger på och ett sätt är ju att vara "hjälpsam" och bidra med undersökningar... Jag anar att FU inte är glad på sin branschkollega SH som på ett diskret sätt ifrågasätter FU vad det gäller ansvaret att som journalist skydda källor.

Länk till betalartikel: www.na.se/artikel/svt-reporter-ville-intervjua-misstankte-hjarstamordaren-uppmanade-polisen-bugga-kanske-kan-uppkomma- viss-stress
Saxat:
"Det är ju en dubbel roll här, jag är ju journalist och det finns ju ett källskydd som ni är medvetna om. Men, jag känner ändå att det är också en pågående mordutredning", säger journalisten i förhör.

SVT-reportern uppger i polisförhöret att han planerar att intervjua 45-åringen och hans före detta fru. Han säger i förhöret att detta kan komma att stressa upp intervjupersonerna.

Reportern uppmanar sedan polisen att ta till hemlig avlyssning – som därmed indirekt skulle riskera att röja det grundlagsskyddade källskyddet.

I Sverige är källskyddet reglerat i grundlagen. Det finns där för att garantera att en person som lämnar uppgifter till en journalist ska få vara anonym.

"Om inte det redan finns tvångsmedel så kanske det finns ett skäl till att kanske ha tvångsmedel igen. För jag tänker söka upp dom här i alla fall. Dom måste ju få chansen att säga vad dom tycker, om dom inte har tagit död på Lena. Och är det så att dom har gjort det, då kanske det kan uppkomma en viss stress om jag dyker upp."

Journalistens kontakter med polisen kan strida mot SVT:s egna regler. Reportrarna ska ha ett neutralt förhållningssätt till något utan att blanda in vinklade åsikter.

Citera
2020-03-30, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Jag har jobbat som journalist i, ja 24 år
är det väl nu. Och, det har resulterat i ett antal serier och olika TV-program både
internationellt och i Sverige då. Öhh, och jag har gjmt rätt så många sådana här program om,
om domstolar och den formen av journalistik, kriminaljournalistik. Jag har gjort en serie som
heter Domstolen som går på Sveriges Television. Och vi har väl gjort 16 timmar varvid, jag
tror det är 23 rättsfall eller något sånt där. Så jag är väl rätt så van vid att vara i både rättssal
och träffa människor som har råkat illa ut, åklagare och advokater och sånt. Ähh, och så
senast så gjorde jag en serie som heter Operation Playa som går på SVT nu också"

"Jag påstår att mordet har begåtts med en isyxa"

Ishackan eller isyxan dyker upp igen i dagens NA:

Citat:
Journalisten uppger i förhöret att han jobbat på dokumentären om Hjärstamordet under sex till sju månader. Han har en teori om att mordvapnet är en ishacka.

"Ja, den här personen som jag pekar ut han borde ju, eller den personen borde ju i så fall ha en isyxa eller har haft en isyxa", säger han i förhör.
https://www.na.se/artikel/svt-reporter-ville-intervjua-misstankte-hjarstamordaren-uppmanade-polisen-bugga-kanske-kan-uppkomma- viss-stress

SVT-journalisten som vill att polisen buggar sina intervjuoffer har också kritiserats för sin tidigare insats med Operation Playa. Där utelämnades viktig information och dokumentären anklagades för att vara en partsinlaga.
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/varfor-doljer-svt-fakta-om-kokainligan/
Citera
2020-03-30, 09:15
Medlem
Från förra veckan:

"Alla får plats i säkerhetssalen idag. Vi är separerade från rätten genom en glasvägg."

Varför säkerhetssal och glasvägg? Hotbild? Corona? Vad..?
Citera
2020-03-30, 09:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
De som ska förhöras idag

FR
AL
CvB-M
SA
Länk till vittneslistan.

https://www.docdroid.net/97XmkRK/vittneslista.pdf

Gratislänk till NA
https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false

Andrahandsuppgifter från dem LW
svartmålat SD och HD inför, alltså.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-03-30 kl. 09:36.
Citera
2020-03-30, 09:18
Medlem
Smhfs avatar
Åklagaren berättar också att de kallat ett extra vittne som kommer att höras någon gång under veckan.

En av advokaterna, Chr*istoffer O*lsson, känner sig krasslig och är inte på plats.
Citera
2020-03-30, 09:23
Medlem
Citat:
Åklagaren berättar också att de kallat ett extra vittne som kommer att höras någon gång under veckan.

En av advokaterna, Chr*istoffer O*lsson, känner sig krasslig och är inte på plats.
Lät som befarad corona då domaren talade om hur vi "skyddar oss i coronatider".
Citera
2020-03-30, 09:25
Medlem
Citat:

Spännande. Vem kan det vara?
Citera
2020-03-30, 09:25
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lät som befarad corona då domaren talade om hur vi "skyddar oss i coronatider".

Inte otroligt, eller så har han tröttnat på SD:s flinande.
Citera
2020-03-30, 09:30
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Spännande. Vem kan det vara?

Det lär vi inte få veta namnet skrivs ju inte ut.
Citera
2020-03-30, 09:31
Medlem
Citat:
Det lär vi inte få veta namnet skrivs ju inte ut.
Namnet kryper förhoppningsvis fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in