2020-03-30, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
NA provläs till 06.58

Ang SVT-reporter (måste vara han som är förhörd i FUP)

Oj, journalisten FU har nog en hemlig dröm om att bli kommissarie. Medias SD?
www.na.se/artikel/svt-reporter-ville-intervjua-misstankte-hjarstamordaren-uppmanade-polisen-bugga-kanske-kan-uppkomma- viss-stress
Citera
2020-03-30, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Oj, journalisten FU har nog en hemlig dröm om att bli kommissarie. Medias SD?
www.na.se/artikel/svt-reporter-ville-intervjua-misstankte-hjarstamordaren-uppmanade-polisen-bugga-kanske-kan-uppkomma- viss-stress
Kanske kommer det om några år en dokumentär på SVT om mordet på LW.
Som det ser ut nu så kommer SD att få en huvudroll.

Det är ju bra att någon reporter varit med och grävt från början.
Citera
2020-03-30, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kanske kommer det om några år en dokumentär på SVT om mordet på LW.
Som det ser ut nu så kommer SD att få en huvudroll.

Det är ju bra att någon reporter varit med och grävt från början.

FU har konkurrens av den lokale SH i grävandet. Det är SH som ligger bakom artikeln och kanske han siktar på att sidsteppa FU för att få uppdraget att göra en dokumentär efter han släppt en bok om det spektakulära mordet på en f d pastor Hjärsta?
Citera
2020-03-30, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Angående förtal:

Nog är det så att när det gäller just förtal så spelar det ingen roll om det är sant eller falskt. (Jfr Josef1n Nilss0ns fd, jfr Fredr1k V1r’tanen.)
Det är förtal om man sprider ”otrevliga” saker om en människa. Det går inte att hävda att ”jamen det är sant”. Oavsett kan den utpekade få - och har fått - skadestånd.
Så har jag tolkat det.

Stämmer bra. Om syftet är att svärta ner någon, att avsiktligt (ä systematiskt) sprida illasinnade omdömen, särskilt till flera och upprepade gånger, är det förtal. Det kan vara lögn, överdrifter eller att man framhåller något som någon gjort sig skyldig till tidigare, så att personen tar skada (inte får arbete, bostad, mår dåligt). Särskilt allvarligt om det handlar om sexuella avvikelser, psykiska diagnoser, härkomst.
T ex "Han satt inne för det eller det brottet för 10 år sen, han är skum" Eller om en arbetslös: "Han vill inte arbeta" - trots att personen försöka få arbete osv. ja även om personen inte försöker få arbete, av något skäl. Personen kan vara sjuk eller inte - det är förtal.

Var gränsen går mellan socialt skvaller och förtal kan vara svårt att reda ut. Den förtalade bör själv anmäla brottet, försöka bevisa på vad sätt det sagda och spridda ligger hen till last, som jag känner till.

Sen ... är det litet grann en annan sak här inne i tråden. Här har vi tillgång till många sidor av fakta och ifrågasatt fakta - men ett brott har begåtts och vi liksom TR använder hypoteser för att fatta saken rätt.
Det här kallas diskussion och olika tankegångar möts.
Vi är inte ute på stan i den misstänktes omgivning och sprider avsiktlig elak information ..även om man kan förstå att det diskuteras även där. De måste väl prata för att skydda sig själva också.

Vi har yttrandefrihet. Den bör ju helst inte missbrukas ...
Men tycka illa om ett mord måste man väl få? Fundera på orsakerna också!
Senast redigerad av Moschata 2020-03-30 kl. 08:26.
Citera
2020-03-30, 08:07
Medlem
SVT-journalisten svarar på NA:s frågor.

Provläs på NA till 8.22
Citera
2020-03-30, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och hur mycket empati hade LW med HD
och hennes barn?

LW hade förstört livet för HD i sex år!
Varför skulle hon bry sig om det hänt
henne något?

Om inte SD nästlat sig in i deras liv har jag svårt att tro att varken LW eller HD skulle ha agerat som de gjort. Därtill hade de säkert fått behålla sin psykiska hälsa. Lägg skulden på psykopaten. Om SD inte slagit klorna i dem hade han gjort det i någon annan. Allt för att få sina behov av mat, husrum, makt och sex tillfredsställda. För fler behov än så tror jag inte att han har
Citera
2020-03-30, 08:41
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivivianne
Om inte SD nästlat sig in i deras liv har jag svårt att tro att varken LW eller HD skulle ha agerat som de gjort. Därtill hade de säkert fått behålla sin psykiska hälsa. Lägg skulden på psykopaten. Om SD inte slagit klorna i dem hade han gjort det i någon annan. Allt för att få sina behov av mat, husrum, makt och sex tillfredsställda. För fler behov än så tror jag inte att han har

Ja SD har visat sig vara någon helt annan bakom den klämkäcka fasaden, undrar om han har någon självinsikt eller känner ånger.

Intressanta förhör idag då flera fd vänner till SD ska vittna.
Citera
2020-03-30, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivivianne

Ja, SD såg ju till att LW hamnade i en roll där det var ganska omöjligt att ta hänsyn till HD och hennes barn, dvs bryta med SD.
HD och LW ställdes mot varandra.
Ändå hade LW sagt till vänner att HD kvicknat till, blivit stark och kunde arbeta igen ..inget förtal
gentemot HD som jag läst.
"Bara" andra älskare i väntan på SD!!

... Bara för att han var gift och sen umgicks med exet, måste ju inte hon också ha en eller flera andra!
I tro att hon blev mer jämställd då?
Senast redigerad av Moschata 2020-03-30 kl. 08:54.
Citera
2020-03-30, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivivianne:

Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
:
Ja SD har visat sig vara någon helt annan bakom den klämkäcka fasaden, undrar om han har någon självinsikt eller känner ånger.

Intressanta förhör idag då flera fd vänner till SD ska vittna.

Moschata:

Ja klämkäck var ett bra uttryck. Tog livet med en klackspark och garvade sig igenom alltihop.
"Livet har ändå ingen mening" - var det så han försökte tänka till sitt försvar?
Citera
2020-03-30, 08:58
Bannlyst
2020-03-30

09.00 Fre*drik Ro*os
11.15 An*ders Lind*ström
13.15 Chri*stian vo*n Ben*nigsen-Mack*iewicz
15.00 Ste*fan Albin*sson

Sorry, självklart skall namnen vara maskade.
Mitt fel, sorry.

Nu är det fixat.
Senast redigerad av Krmkr 2020-03-30 kl. 09:06.
Citera
2020-03-30, 08:59
Bannlyst
Nu på förmiddagen ska tre personer vittna om vad Lena Wesströms sagt om relationen mellan henne och den misstänkte 45-åringen.
Mot slutet av dagen kommer vi även att få höra två personer vittna om dödshot som 45-åringen ska riktat mot Lena Wesström.
Citera
2020-03-30, 09:01
Medlem
Så han mördade henne för hans otrohets affär inte skulle läckas till frugan, och vad hände nu? Jo alla fick reda på de,

Vad hände med att hon var pastor och hade vigt dem. Är det inte det hon lär ut till folk tills döden skiljer oss åt och äktenskapsbrott är förbjudet tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in