2020-03-30, 08:30
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Dödssiffran i USA stiger explosionsartat, och experterna befarar uppåt 200 000 döda amerikaner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-03-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Som du såg i artikeln jag länkade så dör det fyra gånger så många som vanligt i drabbade regioner.

Det är lite konstigt av dig att uttala dig om hela Italien baserat på en kommentar av borgmästaren i Bergamo från den 20e mars. Ge dig till tåls till Italien släpper riktiga siffror över döda. Jag utgår från att de fortfarande räknar antal döda. Har de slutat med det helt så ger jag dog gärna rätt. Då kommer Italien som stat också försvinna.
Citera
2020-03-30, 08:31
Medlem
FashionMonsters avatar
Två avlidna med relativt låg ålder (30 & 26år) utan bakomliggande sjukdomar men däremot RISKFAKTOR?
Vad menar dom med det?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns många tidigare studier på att en nysning kan sprida droppar många meter. Är inte samma sak som att den är luftburen.

Den är aerosol och om du orkar kolla på artikeln/studien visar den både vilket "moln" partiklarna skapar. Samt även hur man har hittat viruspartiklar i ventilationssystem på sjukhus.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Var det för att man ville ha en långsam smittspridning som man gick ut och sa att masker inte hjälper?

Färsk film Chris Martenson om bland annat andningsmasker och säkerhetsavstånd och hur vätskepartiklar rör sig,

https://www.youtube.com/watch?v=2w9M6K9vSUM

det är annan information än den vi hör från myndigheter,

jag reagerade själv på informationen från WHO Martenson tar upp, jag förstår inte hur det endast kan förekomma aerosol spridning inne på ett sjukhus men inte utanför sjukhuset -visst ingrepp på patienter förstår jag, men en vanlig nysning då? Men det är klart -jag är inte expert på sånt här.

According to the currently available evidence, transmission through smaller droplet nuclei (airborne transmission) that propagate through air at distances longer than 1 meter is limited to aerosol generating procedures during clinical care of COVID-19 patients.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200326-sitrep-66-covid-19.pdf?sfvrsn=81b94e61_2
Citera
2020-03-30, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
FHM taktik är att dom vill ha en långsam spridning så att sjukvården inte skall överbelastas.
Tegnell har flera gånger vid olika presskonferenser påpekat att han vill se en långsam spridning.
I veckan som gick sa han vid en av presskonferenserna att dom inte vill stoppa smittan, utan dom vill ha en samhällssmitta som sprider sig långsamt och under kontroll. Hur han ska kontrollera ett virus som sprider sig fritt i samhället berättade han inte.
Han säger det inte rakt ut men allt pekar på att det är flockimmunitet dom vill ha.(min uppfattning) Här har du en beräkning gjord av DN 2020-03-27, men dom säger inget om uppskattat antal döda.
Den uppskattade dödligheten ligger på mellan 3-4% för smittade i Covid19.

Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och 100.000 svenskar väntas söka vård. De allra flesta tros få milda symptom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram.

KÄLLA.DN.(Se länk)
https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/

Ja dessa människor som styr i Sverige är extremt envisa. De kan pladdra en massa för att lugna folket, men målen är skrivna i sten. Jag tror att Tegnell och co fortfarande är helt bestämda på linjen att smitta ner hela svenska folket, men få det att se ut som att de är den goda sidan som inte tvingar någon utan allt är frivilligt.

Själva idén med långsam spridning är helt befängd. Det är det absolut sämsta alternativet. Ju förr man får bukt med smittan desto bättre. Det bästa hade varit några veckors nedstängning, men till och med fri spridning hade varit bättre för det hade gått snabbare.

Att låta viruset spridas till alla under flera månader, eller flera års tid är ju rena tortyren, och kommer helt enkelt inte att fungera. När övriga världen har kommit förbi viruset och vi i Sverige skall gå här och försöka undvika att bli smittade i månad efter månad så kommer politikerna helt enkelt att bli tvungna att byta spår.
Citera
2020-03-30, 08:32
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Det är lite konstigt av dig att uttala dig om hela Italien baserat på en kommentar av borgmästaren i Bergamo från den 20e mars. Ge dig till tåls till Italien släpper riktiga siffror över döda. Jag utgår från att de fortfarande räknar antal döda. Har de slutat med det helt så ger jag dog gärna rätt. Då kommer Italien som stat också försvinna.
Det är väl uttalanden från borgmästare i regioner med utbredd smitta som är intressanta? Vad de säger i regioner dit Corona ännu inte tagit sig är ju ointressanta.
Citera
2020-03-30, 08:33
Medlem
Nu skriker moderaterna testa, testa, testa.

Ok, vad finns.

Tester för att se om man är smittad. Koll på om snuvan man har är corona och man man ska vara hemma. Finns tillgängliga.

Antikroppstester testar om man har haft corona. Ev är man då immun en period.

Sydkorea ligger i framkant vad gäller båda och det var kanske därför Löfven ringde till dem. Kanske landar det snart fraktflyg därifrån.

Här en blogg om frågan

https://www.ekonomism.us/entry/tvaa-tester-tvaa-syften?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2020-03-30, 08:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Fråga inte mig för jag vet inte, Tegnell är rätt man att fråga.

Som jag förstår det blir man inte skyddad mot infektion med en enkel mask, men den minskar risken för att en med lätta symtom sprider infektionen.

Ett krav på att alla som gick ut ska bära en enkel mask, som man ser i t.ex. Kina, skulle bromsa spridningen, men inte skydda den som bär den enkla masken.

Citera
2020-03-30, 08:35
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Två avlidna med relativt låg ålder (30 & 26år) utan bakomliggande sjukdomar men däremot RISKFAKTOR?
Vad menar dom med det?
Högt blodtryck, dåligt hjärta, diabetes osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Den är aerosol och om du orkar kolla på artikeln/studien visar den både vilket "moln" partiklarna skapar. Samt även hur man har hittat viruspartiklar i ventilationssystem på sjukhus.

Det är fortfarande inte definition på luftburen. Aerosoler genereras vid vissa producenter på sjukhus därav finns en rekommendation att använda andningsskydd för alla typer av luftvägsvirus vid sådana procedurer. Droppsmitta vid hostning och nysning är inte samma sak, det är utrett sedan många många år tillbaka.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
'Låter illavarslande men här måste man också vara källkritisk

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2763852?resultClick=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto