2020-03-30, 00:30
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jävla piss-land Kina som öppnar sina marknader där levande djur säljs!

ÄCKEL-KINESER. Livrädda hundar och katter står och trängs med döda djur i burar.

Kina öppnar matmarknader med djur igen https://www.aftonbladet.se/a/EWM48j

Ursprungskällan är en artikel med ett svagt bevisvärde som publicerats av skräpblaskan Daily Mail. Du kan ju vara lite källkritisk åtminstone.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Fast de är ju sånt man säger. Vi kan inte ens gå samman och hålla oss hemma i sverige ens för att rädda våra anhöriga, grannar och arbetskamraters liv, hur ska vi då få alla att sluta köpa saker ifrån Kina.
De vore bra om de gick men är lönlöst.
Se som annars skriker högst för minst (aktivisterna) skulle däremot kunna gå samman globalt och göra sig hörda i Kina. Men de vågar dom kanske inte då det knappast lär va trevligt att tex fängslas där borta.
Vi skammar för lite när det är människor vi relaterar till. Människor relaterar till att åka på semestrar och ha kul mer än till grannarna och kollegornas liv. De anhöriga är liksom dem själva, odödliga. Man kan börja med att se till så det blir socialt oacceptabelt att åka runt och säga: Hej sjukdomar sprids alltid ändå jämt!

Därför jag startade en tråd där jag länkade ett Facebookinlägg. Det ska vara coolt att inte bry sig om Agda 92 eller den hjärtsjuke kvinnan i affären osv.

All aktivism måste inte innebära att man släpper ut minkar eller gör galna saker, ibland ger man hatarna 🖕 Jag screenshotade dem som försökte dreva emot mig och skulle absolut inte hindras av att lägga ut den dem svar på tal. Vilket jag inte kommer göra men jag lovar en sak, jag är otroligt kärleksfull och omtänksam, men jag vågar långt mer än många andra och mycket mer än vad kärringar tror när de kastar en blick på mig.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Men snälla du det har varit smitthärdar i Åre och andra ställen. Italien skidor, Östterrike skidor.
Så du får väl säga emot sjukvårdspersonalen då om du så önskar. Jag säger stanna hemma så är risken mindre att uppta en extremt viktig vårdplats på IVA, som Stockholm snart inte har.
Är det en smitthärd i Åre så borde naturligtvis ingen stockholmare åka dit. Då drar de ju bara med sig smitta hem till Stockholm. Fy usch för Åre. Jag trodde det var tvärtom, att Åre inte ville ha stockholmare för att de kom med smitta, men nu förstår jag. Ber om ursäkt, måste ha använt fel valla på hjärnvindlingarna i morse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Sverige har följt expertråd och Danmark har ignorerat sina och kört lite på känn för att verka handlingskraftiga i opinionen.

Vilka tror du kommer klara sig bäst?

Vilken expert syftar du på?
Citera
2020-03-30, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej de är verkligen inte eniga om detta, i Kina var det 14% som återinsjuknade redan efter ett par veckor, liknande rapporter finns över hela världen.

Har du källa på att 14% blev åter sjuka i Kina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är ju precis det länders strategier handlar om... Att hålla nere smittoutvecklingen så mycket det går för att inte överflöda sjukvården.

Det menar jag är Sveriges strategi. Tyvärr råkar vi vara sämst på vårdplatser vilket är olyckligt. Tror du menar strategier för att försöka döda smittan helt.

Det hela är ju lite krångligt. Men tänker att det gäller att hålla ner smittspridningen så att sjukvården klarar av det men inte för mycket så att nästa våg blir ett lika stort problem. Inte heller så mycket att samhället drabbas värre av åtgärderna än smittan i sig självt.

Dessutom kan man fundera på i vilken utsträckning man bidrar till smittspridning när folk hindras från att vara utomhus och man pumpas full av katastrofsignaler från media. Jag är övertygad om att det finns ett antal familjer i Italien just nu där den nära, sociala kontakten inomhus med vänner, farfar och mormor just nu har ökat, inte minskat. Folk har ett behov av att träffas. Särskilt i kristider, mycket att prata om.

Såg ett klipp på en arg italiensk borgmästare (?) som verkade skälla ut folk vid en strand för att de umgicks utomhus. Tyckte det var ganska talande. Träffas hemma!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Trump håller en pk just nu, om jag förstått honom rätt, så säger han mellan raderna att de räknar med 100k döda i USA? Om de inte gjort något hade 2,5 miljoner dött, enligt någon undersökning.

Sjuk man det där. Han twittrade förut om tittarsiffror och opinionsundersökningar då amerikaner dör på löpande band av viruset. Han drog iväg 4 tweets om tittarsiffror och jämförde sin presskonferens med finalen i Bachelor och tittarsiffror. Kanske inte direkt är en man att lita på i epidemitider direkt. Amerikaner överlag är korkade. Han skiter fullständigt om amerikanerna avlider.
Citera
2020-03-30, 00:32
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej de är verkligen inte eniga om detta, i Kina var det 14% som återinsjuknade redan efter ett par veckor, liknande rapporter finns över hela världen.

Så länge man har antikroppar kvar så har man ett försvar, men inte en immunitet. Dessa antikroppar försvinner inom några veckor eller månader.

Om alla sitter i lockdown en månad så skulle inga nya smittor uppkomma förutom inom hushållen. När dessa sjukdomsförlopp har fått gå sitt lopp så skulle viruset vara utplånat ur dessa regioner. Även i de mest gynnsamma förhållanden kan inte viruset överleva mer än 28 dagar utanför en kropp enligt de tester som finns, och i de flesta fall mycket kortare än så.

Om man gör som vi så kommer istället viruset hela tiden hitta nya värdar att frodas och mutera i, och kommer därför aldrig att hinna dö ut.

Något vaccin kan vi inte räkna med och ska vi inte räkna med. Därför är Kinas taktik något som resten borde göra för att utplåna detta virus. De som inte lyckas med att utplåna viruset kommer istället att bli portade ifrån de länder som gör det, kanske permanent.
Du tror hela världen skulle kunna utföra en lockdown a'la Wuhan?
Väldigt få, skulle jag vilja påstå.
Och smittan är långt ifrån över i Kina, bara en tidsfråga tills den får fäste igen.

Men skulle inte vaccinet fungera ska vi överväga din lösning, men allt talar just nu för vaccin och flockimmunitet.
Citera
2020-03-30, 00:32
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vilken expert syftar du på?
Folkhälsomyndigheten såklart. Samt WHO.
Citera
2020-03-30, 00:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Vet någon om det finns en sida som redovisar beläggningen just nu när det gäller IVA platser runt om i landet?

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Det verkar som om endast fem av 21 län har fungerande statistik. Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västerbotten samt Örebro. Resten har ”Ett fel har uppstått.”

SIR:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Klart att det är på riktigt. Lite svårt att låtsas som om inget händer i världen.
Tycker att det är tragiskt att det dör mellan 700- 900 om dagen i Italien och Spanien tex
Och tragiskt att människor i Sverige dött .
Ta det på allvar men inte tillåta allvaret att förlama en och göre en irrationell.
Ja men alla hänsynslösa människor som inte bryr sig om det som hotar vårt samhälle. Åsikter har de, men slåss inte för något. Allt ska komma dem gratis och smärtfritt. Man skäms å deras vägnar för den empatilöshet de visar alla som dött och kommer att dö.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Du har helt rätt i att det blir ett större problem när intensivvårdsplatserna tar slut. Sedan märker jag att du resonerar utifrån ett svenskt perspektiv. De länder som är värst drabbade stängde alldeles för sent.

Det finns mycket mer i Sverige som vi kan göra. Det går inte att lita till att varje enskild människa ska ta ansvar för en hel nation som strategin nu är. Det måste finnas någon som leder Sverige ur den här krisen och det finns det inte. FHM står och svamlar varenda dag och vaggar in svenska folket i något halvslumrande tillstånd att ”allt är ganska bra” så att när skitstormen kommer så accepterar folk sitt öde.

Jag har släktingar i fler europeiska länder och vet du vad, de klagar inte över sin karantänsituation
.

Att du har ett par släktingar ute i Europa som inte klagar är totalt ointressant.

Minst 92000 personer i Frankrike är uppenbart inte tillfreds med det tvång de utsätts för, således ett bevis på att tvång inte är effektivt.

Svt citat;

I Frankrike har närmare 92 000 personer hittills fått böter på upp till 135 euro för att ha gå ut utan giltiga skäl och i Italien har polisen kontrollerat runt en miljon människor och tiotusentals har bötfällts efter att vistas utomhus utan giltig anledning.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in