2020-03-29, 12:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En 2 år gammal artikel. Hur länge ska vi vänta på att "hemligheten" ska avslöjas?
Att ha åsikter om hur anhöriga ska agera, i en tragedi som denna, är så lågt så det finns inga ord.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fkroni korer%2Ffredrik-sjoshult%2Fbarnen-mordades-timmar- efter-skilsmassobeslutet%2F

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fkroni korer%2Ffredrik-sjoshult%2Fsvaren-om-barnens-dod-s ka-inte-hallas-hemliga-%2F

Den senaste artikeln som framhåller samma åsikt som de flesta av oss - att det är viktigt med mer information kring barnamord/filicid för att upptäcka varningssignaler - är bara ett par dagar gammal.
I den artikeln liksom i den tidigare framhålls Bjärredhändelsen som exempel där mer information bör komma fram.

Det står alltid överlevande anhöriga helt fritt att föranstalta om vilken begravningscremoni de önskar, eller helt låta bli.
Det finns inget som hindrar att en hedersmördad kvinna begravs tillsammans med sin mördare. Eller att en djupt troende katolik begravs med en judisk ceremoni. Eller att någon som inte vill kremeras ändå blir det eller kroppen lämnas till forskning.

Men på samma sätt som anhöriga är fria att göra som de vill står det också omgivningen fritt att höja på ögonbrynen och tycka att något kanske var mindre bra.
I de flesta civiliserade samhällen skulle man nog förfäkta samma åsikt - en icke psykisk sjuk person som planlagt och med berått mod stryper eller kväver ihjäl en annan fullt medvetande människa - bör inte ha en begravningsceremoni tillsammans med det oskyldiga offret.

Man förutsätter i allmänhet att offret aldrig skulle velat detta. Det blir då stötande och oetiskt att göra så. Det är nog något som de flesta invånare i samhället är rätt eniga om.

Det är så mycket i Bjärredsfallet som i så många avseende inte går att begripa eller förklara med normala reaktioner. Hela händelsen är absurd, mordorsaken är fullkomligt obegriplig, hur de mördades odrogade är hemskt, att ingen varningslapp satt uppsatt - som är rätt vanligt vid suicid - är rätt hänsynslöst. Testamentet utan att nämna barnen är förfärlig, den snustorra omaskade texten i avskedsbrevet är skrämmande.
Omgivningens reaktioner med älskvärda minnesord om Oskar och att ge honom en fiktiv professur postumt är skrämmande i relation till vad han gjort. Det dedikerade seminariet till hans minne liksom hans leende postumt skapade hemsida likaså.

Anhörigas tystnad liksom den nära anhörige som förbjöd sin familj att överhuvudtaget nämna Bjärredhändelsen eller de inblandade - även mordoffren - är förvånade.
Polisens följsamhet till denna tystnadskultur genom att bland annat inte klargöra vem som handgripligen begick morden eller lämna mer fakta om varningssignaler och vad omgivningen och samhället har gjort är fullkomligt fel.

I denna hög av konstiga inte normala händelser framstår en gemensam begravningsceremoni för mordoffer och deras mördare som enbart ytterligare en sak som också avviker kraftfullt från alla sunda normer.

Det som förvånar är att det i denna tråd finns runt fyra personer som är beredda att hela tiden försöka försvara allt detta sjuka som om det vore normalt och sunt.
Eller att morden på barnen kan försvaras med en bra orsaksförklaring....

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att man begraver hela familjen tillsammans, kan bero på att de vet mer än du om vad som faktiskt hände och framförallt varför. Men du begriper inte det - för du har inte den förståelsen. Så länge du inte får veta så är allt bara fel.
Senast redigerad av Solglittret 2020-03-29 kl. 12:58.
Citera
2020-03-29, 13:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan tyvärr inte bortse från din "person" eftersom jag känner till din agenda. Nej tack.

Låt Agnes och Moa vila i frid tillsammans med sina föräldrar.

Ja man kan naturligtvis inte ha några åsikter om hur människor i svåra ofattbara tragedier agerar eller inte agerar.
Samuel Rehn, som dödade sina 2 barn, fick en fin dödsannons. Det står där att han var älskad av de anhöriga. Vi övriga kan inte sätta oss in i hur det är att vara anhörig i en så hemsk situation som dessa.
Jag kommer ihåg att jag blev sur på Pigge Werkelin när han direkt skaffade ny familj efter att ha förlorat fru och barn i tsunamin. Jag tyckte det var respektlöst mot de döda och fruns anhöriga.
Men vid ett senare tillfälle berättade han att planen var att kunna gå vidare i livet med hjälp av en ny familj. Jag skämdes då över hur kritisk jag hade varit och efter det har jag aldrig några åsikter om hur anhöriga i tragedier ska göra eller inte göra.
Citera
2020-03-29, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det som är den gemensamma nämnare hos alla de personer du räknar upp - är att de ville hemlighålla saker. De var emot alla former av offentlig insyn.
När samhället så småningom fick insyn i deras handlingar föll allt som ett korthus och deras felaktiga agerande och lögner avslöjades.

Det är alltid farligt med hemlighetsmakeri. De inblandade riskerar att bli fartblinda och grupptrycket gör att de tror de agerar med ett högre bättre syfte. Att önska större hemlighetsmakeri är tvärt emot den öppenhet som kan förhindra att personer som psykologen S-Å Cr, polisen Rolf S, Kvasten och likasinnade att går över gränserna.

Just därför är det oerhört viktigt med en större öppenhet i mordfall. Den andra orsaken är att det ger samhället en större inblick i varningssignaler och vad skolan, sjukvården mm kan göra för att förebygga och varna. Antalet filicid ökar enligt den sparsamma tillgängliga statistiken.
Folk har bättre liv, är mer välutbildade, svälter inte och barnens rättigheter är större. Likafullt mördar fler föräldrar sina barn.

Det måste uppmärksammas och stoppas. Allra viktigast är att identifiera de fall där ingen psykisk bakomliggande sjukdom finns. Som Bjärred. Där är behovet och framför allt möjligheten att kunna stoppa i tid stor.

Att önska tystnad och häckla dem som vill ha mer öppenhet är fullt i klass med hur gänget du nämner har agerat.

Önska hemlighetsmakeri? Du har fått reda på att sjukvården har sekretess och att FUP där GM är död är sekretessbelagd. Att du väljer att kalla sekretess för hemlighetsmakeri är ditt eget tankehopp. Med tanke på den lagstiftning som både polis och sjukvård har att följa, har allmänheten fått väldigt mycket information i detta fall. Att just du inte tar till dig informationen som du faktiskt får, utan istället förlitar dig på fnoskiga och megalomana pianolärarinnor och agendadrivna troll, är bara ditt och inte myndigheternas ansvar.

Och återigen, de som kan använda information på ett etiskt och korrekt sätt, har redan tillgång till allt. Att du inte tillhör en av dessa tar lagen inte hänsyn till.

Och återigen två, det hjälper inte att du på Flashback ältar att du vill luckra upp sekretesslagstiftningen i världens offentligaste land. Om du vill ha en förändring i lagen tillstånd, får du söka dig till våra politiker. Fram tills du har framgång på detta område gäller lagen och inte din vilja, något de flesta lärt sig vid utträdet av trotsåldern

Att tro att ens egna faktaresistenta och vridna spekulationer utan verifikation i verkligheten, där man använt sig av megalomana charlataner som Rockkungen, Mats Reimer och Missan som starkaste bevisning, skulle vara liktydigt med sanningen, är så nära Quick- och Kevinfallets aktörers agerande man kan komma.

Så jodå, du/Elisabet passar alldeles utmärkt in på "wall of shame" av de som skadat oskyldiga, drabbade och sjuka!
Senast redigerad av Krmkr 2020-03-29 kl. 15:33.
Citera
2020-03-29, 14:59
Medlem
develis avatar
Citat:

]Det är så lätt att det lyser mellan raderna de åsikter som du och din lilla grupp av postare hela tiden haft som mer eller mindre dold agenda:

Att dessa mord egentligen är mindre förfärliga för att de var en familjeangelägenhet.
Att offentligheten egentligen inte har med saken att göra - de löste det inom familjen, det var ju egna barn de gjorde vad de ville med.
Att föräldrarna på något märkligt sätt är förlåtna för de dog ju själva.
Att ME av lobbyisterna gärna ska framhållas som ”världens värsta sjukdom” och att föräldrarna i Bjärred egentligen bara bidrog till att stärka ME-lobbyns argument.

Det är skrämmande tankar i ett land där barns rättigheter anses mest utvecklade i världen.
Det finns ingen som som anser att morden på barnen är mindre förfärliga.

Det finns ingen som anser att ME är världens värsta sjukdom.

Det finns ingen som har en dold agenda.

Det finns ingen som anser att föräldrarna är förlåtna.

Det finns ingen som påstår att det är ok att de "löste det själva inom familjen".

Du är väl antagligen desperat som levererar så undermålig argumentation.

Nej du Glitret.
Sjäkvhävdelse, halmgubbar, melodramstiska överdrifter, lögner och grov förnekelse av eget beteende är mycket mer pinsamt.

Det genomskådar folk - likt att Höglund nu får käftsmällar av sllmänheten för sina patetiska inlägg på bloggen.
Hon flög mot inrådan till Spanien som förväntades bli Europas nästa epicentrum. Resten av självhävdelse; att leka förståndig om Corona är det ingen som köper mer än en handfull följare, ett oansenligt antal som fortsatt ryggdunkar.

Förnekelse och omskrivningar, förskönande om sin egen förträfflighet - ett högmod av sällan skådat slag.
Trovärdigheten är helt underminerad.

Likt boken om Bjärred där scoop uteblev, grundad på alla skitargument från vissa i denna tråd.
EH ville bli uppmärksammad men landade som intetsägande copycat.

Jag skulle tippa att total okunskap om juridik inledningsvis ligger till grunden, där paranoia om mörkläggande kickar igång.
En smått rättshaveristisk läggning, en misstro till myndigheter.

Det fortsätter med faktaresistens i en kombination med att inte vilja inse sina egna tillkortakommanden och en inbillad heroisk insats som grusades.

Vad kom först egentligen?
Scoop och att få sättas på uppmärksamhetens karta eller äkta omsorg om flickorna ?
Fokus har trots allt varit mer på att fria en av deras mördare.
Att konstant få Hanna att framstå i bättre dager.
Senast redigerad av develi 2020-03-29 kl. 15:35.
Citera
2020-03-29, 16:35
Medlem
Citat:
Det är rent makabert det du skriver - ”låt mordoffren vila i frid tillsammans med sina mördare”.

Applicera det på andra mordoffer - Helen-mordet med den döde Ulf Olsson, Salapappan eller det nyligen skedda tragiska mordet på två 7 resp 4 åriga pojkar som brändes upp i en bil av sin far.

Även i artikeln om dessa mördade pojkar framhåller journalisten hur viktigt det är att mer information om de allt mer ökande fallen av föräldrar som mördar sina barn kommer fram. Bjärredfallet används som ett exempel.

Mord på barn får inte falla i glömska eftersom de slarvigt kallas ”familjedrama” eller ”utvidgade självmord”.
För många barn har mördats i Sverige på senare år”

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/barnen-mordades-timmar-efter-skilsmassobeslutet/

Vi kan inte mörka när barn mördas för att skydda deras avlidna mördare, inte ens om det är en förälder som mördat.
Psykisk sjuka ska vi försöka upptäcka i tid - vilket vi många gånger också gör. När mord begås planerat av någon som faktiskt inte var psykiskt sjuk utan bara livsfarlig för sina barn är det svårare och därför ännu viktigare att vi lär oss upptäcka alla varningstecken.
Psykisk sjuka identifieras oftast när de söker vård.
Friska men livsfarliga planerade mördare är betydligt svårare att upptäcka i tid - det blir enbart gemene man, omgivningen som kan hitta dem.

Just därför är Bjärredsfallet med sin enligt polisen avsaknad av psykisk bakomliggande sjukdom extra viktigt att offentliggöra.
Det är viktigt att just samhället och vi alla lär oss att se och identifiera varningstecken. Utan att dessa tidiga varningssignaler utreds och offentliggörs har ingen en chans att larma i tid nästa gång det är på väg att hända.

Kanske kunde några av de filicid som räknas upp i artikeln ovan förhindrats om mer fakta om de tidigare filiciden offentliggjorts. Det vet vi inte, men det är ett fasligt högt pris att betala för att några släktingar vill hemlighålla något förfärligt som deras döda anhöriga gjort.
En hänsyn till släktingarna vi aldrig skulle ägnat en tanke åt om mördarna överlevt och dömts i rätten.
Förstår inte varför det är så konstigt att de anhöriga inte vill prata med pressen eller EH. Hade jag varit med om något lika traumatiskt skulle jag definitivt försökt hålla alla gamar borta.
Även om O och H inte hade någon diagnosticerad psykisk sjukdom så förutsätter jag att de var hårt psykiskt belastade. Kanske de skulle fått diagnos om de förmått söka vård? Jag är då klart inne på det spåret att de inte befann sig i något normalt sinnestillstånd. Vad som lett dem dit utöver döttrarnas sjukdom är den stora gåtan.
Om jag som anhörig bedömt att de fram till den tragiska hösten varit en kärleksfull familj där flickorna var välkomna och älskade skulle jag nog inte haft problem med att låta dem vara begravda tillsammans. Men det är ju en hypotetisk tanke.
Citera
2020-03-29, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Förstår inte varför det är så konstigt att de anhöriga inte vill prata med pressen eller EH. Hade jag varit med om något lika traumatiskt skulle jag definitivt försökt hålla alla gamar borta.
Även om O och H inte hade någon diagnosticerad psykisk sjukdom så förutsätter jag att de var hårt psykiskt belastade. Kanske de skulle fått diagnos om de förmått söka vård? Jag är då klart inne på det spåret att de inte befann sig i något normalt sinnestillstånd. Vad som lett dem dit utöver döttrarnas sjukdom är den stora gåtan.
Om jag som anhörig bedömt att de fram till den tragiska hösten varit en kärleksfull familj där flickorna var välkomna och älskade skulle jag nog inte haft problem med att låta dem vara begravda tillsammans. Men det är ju en hypotetisk tanke.

I just EHs fall, var det nog ovanligt enkelt att avvisa henne, eftersom hon via sin blogg avslöjat sin unkna agenda om scoop via en megaloman pianolärarinna som lyckades avdiagnosticera Moa för att hon träffat henne innan hon blev sjuk, Agnes för att hon sett henne i ögonvrån under 30 minuter samt att hon visste att Hanna inte var inblandad i mordet eftersom hon träffat henne några gånger nio månader innan hon mördade sina barn. En av de anhöriga uppger också just bloggen som skäl till att hen inte ville ha något med EH att göra.

Att EH inte inser att hon därmed krossat allt förtroende som hon eventuellt hade kunnat fått om hon inte mot anhörigas vilja publicerat de vänliga refuseringsbreven, är fullt i linje med hur hon senare mot FHMs och UDs rekommendation drar till Spanien bara för att bryta mot det landets regler också, för att sen klaga på att FHM har för slappa regleringar och att EH själv är ett föredöme för världen eftersom hon satt på sig ett värdelöst andningsskydd på ett felaktigt sätt.

Även här lyser den kognitiva dissonansen tydligt. Sannolikt har de som jagat familjen alldeles för tidigt efter morden, omöjliggjort ett senare försök av en klokare och mer empatisk efterforskare. Så förutom att ha kränkt och skadat djupt sörjande anhöriga, har man lyckats att få dem att dra öronen åt sig pga det okänsliga närmandet. Som elefanter i en porslinsaffär...

Att då senare ha mage att klaga på att de anhöriga inte talar ut i media, när man själv är en starkt bidragande orsak till deras tillbakadragande, är så jävla korkat och aningslöst att man baxnar!

Vet hut, kärringar!
Citera
2020-03-29, 17:58
Medlem
Kanal 5 sänder kl. 18.00 programmet "Sofias änglar", som handlar om en familj med en dotter som fått ME diagnos.
Sofia besöker även en läkare som har kännedom om diagnosen.

Mycket intressant att höra dels familjens berättelse om dotterns vardag, och även läkarens syn på unga personer som har fått denna diagnos - framför allt om tillfrisknandet för dessa unga.

Se den.
Citera
2020-03-29, 18:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Det är precis som du skriver. Sorg är privat och de har garanterat haft fullt upp med att hantera chocken och sorgen.

Det är även som kmr skriver. Vem fan skulle vilja prata förtroendefullt med EH såsom hon skriver på bloggen?
Vilket enbart är en förlängning av allt skitsnack som finns i den här tråden - ihop med uppgiften om att vilja göra scoop och få äran att minsann ha grävt fram en snaskig skandal bakom väggen av gigantisk mörkläggning och tystnadsmur.
Invävt i falsk omsorg om flickorna för att framstå som nån journalistisk hjältinna.

Som minsann genomskådat patientföreningar för ME.
Som vet att anhöriga är i maskopi med polisen.
Att överläkaren på barn satt fel diagnos och att en pianolärare vet mer.
Som minsann vet mer än alla instanser och myndigheter. Anmälan hit och dit, rättshaveristen personifierad.

Men hon har bitit sig själv i svansen och snarare låst positionerna, det är enbart ett enda gytter av konspirationer på osaklig grund.
Det kommer inte fram nåt.

.. För att det inte finns nåt bakom det som normalt folk vet är en vägg av sekretess och normal reaktion vid sorg.
För att skydda anhöriga och även flickorna mot exploatering.
För att det inte finns nån jävla ME-lobby heller.
Senast redigerad av develi 2020-03-29 kl. 18:06.
Citera
2020-03-29, 23:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Kanal 5 sänder kl. 18.00 programmet "Sofias änglar", som handlar om en familj med en dotter som fått ME diagnos.
Sofia besöker även en läkare som har kännedom om diagnosen.

Mycket intressant att höra dels familjens berättelse om dotterns vardag, och även läkarens syn på unga personer som har fått denna diagnos - framför allt om tillfrisknandet för dessa unga.

Se den.

Tack för program-tipset. Såg det ikväll.

Precis som du skriver var det ett mycket intressant uttalande från en av Sveriges ledande ME-forskare Jonas Bergquist, professor i analytisk kemi och neurokemi och ny chef för ME/CFS centret i Uppsala som öppnade våren 2019.

Jonas Bergqvist svarar på frågan om prognosen vid ME. (ca 22 minuter in i programmet)

Hos unga personer är prognosen god och ca 60-70% blir betydligt friskare eller helt återställda. Detta har den senaste stora studien med 850 deltagare visat. Det här är färska rön som kommit under de senaste 3-4-5 åren”.

Det är just det här som jag och flera andra försökt förklara många gånger i den här tråden.
Detta är aktuell uppdaterad kunskap som man kände till redan i januari 2018.
Akademiskt skolade och bevandrade föräldrar som Oskar och Hanna som sökte med ljus och lykta efter bot och sannolikt fakta om ME hos barn - kan helt enkelt inte missat att barnens prognos var så god. Det är helt enkelt inte möjligt att de inte hade detta klart för sig.

Därför framstår den efterlämnade påstådda barn-ME förklaringen till familjens död hel enkelt inte som trovärdig.

Det hela kanske inte hade med de sjuka barnen att göra alls?
Därför ”glömdes de också bort” när man tog lugnande? Som de också glömdes bort i testamentet. Kanske var det Oskar och/eller Hanna som inte orkade med sina liv.
Barnen gled även här med som två oviktiga bihang.
Kanske därför vi inte hittar någon omaskad text om barnens ME-sjukdom i avskedsbrevet??
Senast redigerad av Solglittret 2020-03-29 kl. 23:22.
Citera
2020-03-29, 23:26
Bannlyst
Citat:

Precis som du skriver var det ett mycket intressant uttalande från en av Sveriges ledande ME-forskare Jonas Bergquist, professor i analytisk kemi och neurokemi och ny chef för ME/CFS centret i Uppsala som öppnade våren 2019.

Jonas Bergqvist svarar på frågan om prognosen vid ME. (ca 22 minuter in i programmet)

Hos unga personer är prognosen god och ca 60-70% blir betydligt friskare eller helt återställda. Detta har den senaste stora studien med 850 deltagare visat. Det här är färska rön som kommit under de senaste 3-4-5 åren”.

Det år just det här som jag och flera andra försökt förklara många gånger i den här tråden.
Akademiskt skolade och bevandrade föräldrar som Oskar och Hanna som sökte med ljus och lykta efter bot och sannolikt fakta om ME hos barn - kan helt enkelt inte missat att barnens prognos var så god. Det är helt enkelt inte möjligt att de inte hade detta klart för sig.

Därför framstår den efterlämnade påstådda förklaringen till familjens död hel enkelt inte som trovärdig.

Därför ”glömdes de också bort” när man tog lugnande? Som de också glömdes bort i testamentet. Kanske var det Oskar och/eller Hanna som inte orkade med sina liv.
Kanske därför vi inte hittar någon omaskad text om barnens ME-sjukdom i avskedsbrevet??

Du är helt sanslös! Det råder konsensus i tråden sedan länge om att det inte var barnens sjukdomar som resulterade i det gemensamma familjemordet utan föräldrarnas tillkortakommanden. Ändå låter du påskina att detta skulle vara något som du precis klurade ut, nu när du äntligen accepterat att barnen faktiskt var sjuka. Du lurar ingen här längre med dina förmenta och taffliga manipulationer. Alla vet vid det här laget att du driver en unken agenda. Pinsamt att du inte förstår hur illa du framstår och hur låg din trovärdighet är.

Inte blir den bättre heller av att du falsifierar citatet från Bergqvist. Han berättar om en ny studie gjord i Australien och säger ingalunda "Det här är färska rön som kommit under de senaste 3-4-5 åren" som du falskt påstår. Han säger att intresset för ME har ökat de senaste 3-5 åren och dina tolkningar utifrån din lögn är således rent nys. Du är en mycket obehaglig och bedräglig människa och det enda man kan glädja sig åt är att du är så förbannat dålig på det.
Senast redigerad av Krmkr 2020-03-29 kl. 23:45.
Citera
2020-03-29, 23:38
Medlem
Citat:

Det är just det här som jag och flera andra försökt förklara många gånger i den här tråden.

Därför framstår den efterlämnade påstådda barn-ME förklaringen till familjens död hel enkelt inte som trovärdig.

Tänkte speciellt på dig när jag lyssnade på läkaren, som berättade exakt det du flera gånger skrivit om i tråden.

Den äldre brodern hade flyttat från norra Sverige (Umeå?) för att vara hos lillasystern, som enligt mamman behövde tillsyn hela tiden.
Agnes och Moa hade endast lärarna som tittade till dem dagtid då föräldrarna var på sina arbeten. Mycket anmärkningsvärt. Var inte döttrarna värda mer omsorg?

Ja, det är mycket som är anmärkningsvärt i det här fallet.
Citera
2020-03-30, 00:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tänkte speciellt på dig när jag lyssnade på läkaren, som berättade exakt det du flera gånger skrivit om i tråden.

Den äldre brodern hade flyttat från norra Sverige (Umeå?) för att vara hos lillasystern, som enligt mamman behövde tillsyn hela tiden.
Agnes och Moa hade endast lärarna som tittade till dem dagtid då föräldrarna var på sina arbeten. Mycket anmärkningsvärt. Var inte döttrarna värda mer omsorg?

Ja, det är mycket som är anmärkningsvärt i det här fallet.

Tack för din tanke på mig!

Ja det gladde mig också att prof Bergqvist var så tveklöst tydlig om den så pass goda prognosen vid barn-ME. 60-70% blir betydligt friskare eller helt återställda inom några år efter sjukdomsdebut, han nämnde (som jag minns det) inom fem år.

Ibland har det känts som man slagits med väderkvarnar när man hävdat dessa fakta om prognosen vid barn-ME. Jag lämnade kilometervis med citerade studiereferat under 2019 i denna tråd och tjatade mig blå om att ” majoriteten av barnen blir betydligt friskare eller helt återställda och kan leva normala liv som unga vuxna med studier, familj och jobb.”

Men om man inte inser denna goda prognos vid ME hos barn blir det ju väldigt svårt att - som jag ville - diskutera det orimliga i påståendet att barnen i Bjärred mördades för att de hade diagnostiserats med barn-ME. I stället fastnade tyvärr diskussion i att den goda prognosen nog inte var sann.

Polisen S Svensson uppgav på pressträffen dec-18 att barn-ME som mord/suicidorsak ska stå i föräldrarnas avskedsbrev, men den texten framkommer överhuvudtaget inte i utlämnat FUP.

Denna påstådda mord/familicid förklaring är faktiskt också helt orimlig.
Barn-ME är inte ett ”trovärdigt skäl” att mörda barnen och utplåna en hel familj. Det är lika orimligt som om mördaren/ren uppgett benbrott, närsynthet eller dövhet hos barnen som skäl. Något som säkert skulle fått både polisen och allmänheten att bli mycket upprörda.

Att psykiskt friska föräldrar som mördar sina barn har ”tillkortakommanden” eller grövre utryckt ”har tappat det” eller är ”helknäppa” råder det ingen tvekan om.

Men man har från olika håll uttryckt förståelse för föräldrarnas förtvivlan pga barnens ME och satt detta i relation till morden som en ”rimlig och begriplig” orsak.
En förklaringsmodell som helt enkelt inte håller. Inte hos dessa pålästa uppdaterade föräldrar.

Det kan helt enkelt inte varit barnens ME-diagnoser som gjorde att föräldrarna som det stod i avskedsbrevet ”inte kan se något framtida liv i egentlig mening” .
Det måste finnas något annat som gjorde framtiden så mörk. Någon som kanske enbart handlade om de vuxna? Något som möjligen står under maskningen i avskedsbrevet.

I övrigt i FUP finns ingenstans minsta antydan till att morden berodde på barnens ME. Det är enbart polisens muntliga förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in