2020-03-29, 23:16
Medlem
Amfomss avatar
Volvo rasade från 198 kr till 96 kr över natt.
Nu ligger den på ca 102 kr. Fyndpris.
Citera
2020-03-29, 23:21
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amfoms

Det finns ju en stor anledning till att den rasade. Det är nog det du får kolla på först innan du kallar det en fynd. Det är ju trots allt saker som påverkar en akties värde mer än bara kursen.

Om jag säljer ett paket till dig som innehåller ett PS4, 2 handkontroller och 15 spel till dig för 4000 kronor först, men du säger nej det är för dyrt. Är det då ett fynd om jag plockar bort allt utan två handkontroller och säljer det till dig för 2000?
Senast redigerad av RobertoSaviano 2020-03-29 kl. 23:24.
Citera
2020-03-29, 23:23
Medlem
Spalkins avatar
Citat:

Inte direkt, kursen låg på liknande nivå i början på 2019 med betydligt bättre utsikter. Stängda fabriker, trasiga leverantörskedjor och minskade ordrar i följd av corona är att vänta och detta reflekteras i priset så klart.
Citera
2020-03-29, 23:25
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Förklara gärna varför du tycker det är ett fyndpris. De har ju inga intäkter och blöder pengar genom att bland annat betala för permitterad personal. Ingen vet hur efterfrågan på nya motorfordon kommer se ut efter pandemin eller ens hur lång tid den varar - MEN det kan bli en period med mycket låg efterfrågan p.g.a. massarbetslöshet och deprission.

Tycker att volvo har ett ganska högt pris i förhållande till risken och ser inte kursen som något fynd. Vet du något som vi inte gör?
Citera
2020-03-29, 23:33
Medlem
Vilka aktier är ni sugna på att köpa under denna period och vid vilken kurs kommer ni isåfall slå till?

Jag är sugen på pepsiCo, Exxon, Visa och Indutrade bland annat men avvaktar ett tag till.
Citera
2020-03-29, 23:42
Medlem
Aston-Martins avatar
Börsen kommer öppna på runt -3%

/AM
Citera
2020-03-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Förklara gärna varför du tycker det är ett fyndpris. De har ju inga intäkter och blöder pengar genom att bland annat betala för permitterad personal. Ingen vet hur efterfrågan på nya motorfordon kommer se ut efter pandemin eller ens hur lång tid den varar - MEN det kan bli en period med mycket låg efterfrågan p.g.a. massarbetslöshet och deprission.

Tycker att volvo har ett ganska högt pris i förhållande till risken och ser inte kursen som något fynd. Vet du något som vi inte gör?

Själv har jag ingen åsikt om Volvo men Simon Blecher uttalade sig nyligen positivt om Volvo:
Hur stort blir fallet?
”Vem vet? Många akter är redan ned 50-60 procent. Vissa bolag ska säkert ned mer, men det är inte säkert att OMX ska ned mer. Men man måste vara ödmjuk. Ta Volvo, en av våra favoriter, som toppade på 170 i februari och nu handlas kring 95. Visst är det tvärstopp i världen, men Volvo ger en direktavkastning på 6 procent, trots att man drog tillbaka sin extrautdelning om 7,50 kronor per aktie. Vi kan också jämföra med 2008 då Volvo åkte ned till 28 kronor, men då hade bolaget 50 miljarder kronor i skuld. I dag har Volvo i stället 60 miljarder i kassa plus att de ställt in extrautdelningen. Tittar man EV/Sales så är Volvo faktiskt lägre värderat nu än efter kraschen 2008. Och bolaget är alltså i ett mycket starkare skick.”

”Vår filosofi, att investera i lågt skuldsatta bolag – value – kommer visa sig rätt i längden. Kursrörelserna nu är helt galna. Volatiliteten måste ned, precis som vid tidigare krascher. Efter ett tag lugnar det sig.”

https://www.carnegiefonder.se/det-ar-superrea-pa-vissa-bolag/
Citera
2020-03-29, 23:43
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Vilka aktier är ni sugna på att köpa under denna period och vid vilken kurs kommer ni isåfall slå till?

Jag är sugen på pepsiCo, Exxon, Visa och Indutrade bland annat men avvaktar ett tag till.
Jag har faktiskt gått omkring och varit sugen på SAS senaste veckan. Tror att kursen antingen nått botten eller ligger nära sin botten. Ser dock inte att tiokronan spräcks på bra länge så har inte bråttom att kliva på. Är fina nivåer för SAS nu om man tänker 10 år framåt. Marknaden räknar kallt med att Svenska och Danska staten kommer rädda bolaget från konkurs.

Men för att svara på din fråga, om SAS skulle dumpas till 7 KR kommer jag köpa bara för att.
Citera
2020-03-29, 23:45
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:

NetEnt är väl den enda jag är sugen på just nu annars har jag köpt alla. Skulle köpa den runt 21.20 ungefär, beroende på hur börsen rör sig.
Citera
2020-03-29, 23:45
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Börsen kommer öppna på runt -3%

/AM

spågumman tror alltså -3.

vi får se om en kvart i australien.
det blir nog lite minus
Citera
2020-03-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Jag har faktiskt gått omkring och varit sugen på SAS senaste veckan. Tror att kursen antingen nått botten eller ligger nära sin botten. Ser dock inte att tiokronan spräcks på bra länge så har inte bråttom att kliva på. Är fina nivåer för SAS nu om man tänker 10 år framåt. Marknaden räknar kallt med att Svenska och Danska staten kommer rädda bolaget från konkurs.

Men för att svara på din fråga, om SAS skulle dumpas till 7 KR kommer jag köpa bara för att.

Är också sugen på något/några flygbolag!
Citera
2020-03-29, 23:58
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Är också sugen på något/några flygbolag!

jag läste i nån tidning att det håller på att gå ännu mer åt helvete för sas.
hoppas dem klarar krisen

det är ett under att aktien har hållit konstant vid runt 8.50 dessa veckor.
den kommer säkert rasa till 4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in