2020-03-29, 19:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det blir nog ett hårt uppvaknande för alla som trodde att de var osårbara, att de var så oumbärliga och kompetenta att de aldrig skulle bli av med jobbet eller behöva hjälp av a-kassa och fackföreningar.
Lite ödmjukhet hos dessa kommer ta ned dem på jorden igen.
Så tvivlar jag på att folk sett sig. Utan mer att de räknar med att inte vara så mycket arbetslösa under livet att utgifterna för akassa är större.

Att man kan bli av med jobbet är nog en realitet för de flesta.
Citera
2020-03-29, 20:27
Medlem
NemesisSwedens avatar
När det är fler svenskar som är arbetslösa än så kallade ’nysvenskar’ så kommer PK-pressen skriva ’Fler med svenskt ursprung är arbetslösa nu än nysvenskar - invandringen har varit en framgångssaga’👹👹👹
Citera
2020-03-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Varför skulle dom få uppskov med betalningar som dom själva har satt sig i? Precis som som du säger så har dom skuldsatt sig upp över öronen. Dom har själva satt sig i den situationen. Innan man köper hus eller lånar överhuvudtaget så måste man ha med i beräkningen att vad som helst kan hända och då måste man kunna klara av den situationen. Det kan vara att man blir arbetslös eller en längre tids sjukdom. Det gäller att tänka till innan man skuldsätter upp över öronen. Annars så står man där sen men då ska man inte gnälla heller.

Hos de flesta bankerna har man nu möjlighet till 6 månader amorteringsfritt på tex bolånet. Jag har inte drabbats ekonomiskt men har ändå fixat det så jag kan investera dessa pengar på börsen istället dessa 6 månader.
Citera
2020-03-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Skall du vara följdriktig borde inte heller du få välja vem du köper tjänster av i så fall om inte företagen får det. Börja med dig själv i så fall och köp av dem som producerar skit till överpriser eftersom du inte är cynisk och väljer det som är bäst för dig. Men jag gissar att du bara tycker att den regeln skall gälla andra, eller hur?

I stort sett kan jag ju inte välja vem jag köper tjänster av. det är iaf begränsat.

Jag tycker att den regeln inte ska vara helt 100 %, men däremot så ska det inte vara kompisanställningar, och hålla varandra bakom ryggen, eller dölja annonssökningar som det är idag. OCh det ska vara en hård jävla kontroll på det. De som har makt idag som missbrukas varje dag är journalister och arbetsgivare. De bägge två skapar förödande klimat i samhället när de inte spelar fairplay. Arbetsgivare i sig har alldelles för mycket påverkande makt över den lilla individen.

Så 100 % hår kontroll på dem.
Citera
2020-03-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
De här som jobbar inom flyget och får snabbutbildning inom vården. Samt de som jobbat på hotell och nu går in på (livsmedels)affärer o jobbar (samarbeten).

Är det då inte rejäla lönesänkningar och t ex inom handeln bara strötimmar? Alltså låter mycket bättre än det är.
Nån som vet?

Bra fråga, men i sådant här läge behövs undersköterskor, och det får faktiskt gälla när det är ett krisläge som detta.

En annan intressant sak jag hörde var att en del företag skapar intensivvårds utrustning med #D skrivare. är det någon som kan bekräfta detta? Har hört att en sådan skapelse dock mer eller mindre är en en gångs användnings sak. Håller max 1 vecka.

men bättre än inget.
Citera
2020-03-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Precis. Helst i morgon. Volvo Gbg kan börja.
I en restaurang kan man tex låta varannat bord stå tomt för att ha ett större avstånd mellan gästerna.
Ser att butiker med kassor har börjat ha stora plastvisir mellan kassörska i kunder, oxå en bra ide.
Finns många såna här enkla åtgärder som kan hålla smittspridningen i schack.

De länder som på sikt blir de stora förlorarna är de som isolerar och stänger.

.. samt drar ner alla andra duktiga och klartänkta länder ner i skiten, när de blir flaskhalsen i leveranskjedjan. Säg att Sverig enu (om) de klarar krisen bra, så kommer det ändå lagga efter i produktion, för att Frankrike, Spaninen, Italien inte klarar av att leverera en endaste apelsin.
Citera
2020-03-29, 21:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Hos de flesta bankerna har man nu möjlighet till 6 månader amorteringsfritt på tex bolånet. Jag har inte drabbats ekonomiskt men har ändå fixat det så jag kan investera dessa pengar på börsen istället dessa 6 månader.

Jag vet om att bankerna har erbjudit möjlighet till 6 månader amorteringsfritt. Jag själv drabbas inte heller ekonomiskt. Det jag menar är att vad som helst kan hända och corona är inget undantag. Vad gör människor om något annat händer i deras liv. Vissa är belåndade upp över öronen så dom klara inte av en kris överhuvudtaget. Om räntan t.ex skulle gå upp till 5% så är det många som skulle få lämna sina hus pga dom är överbelånade. Det gäller att räkna innan man belånar upp sig.
Citera
2020-03-29, 21:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Det är inte så enkelt när det gäller naturkatastrofer, som väl detta får sägas vara.
Vilka räknar med pandemier när dom tar lån?
Företagare får ju också uppskov och bidrag.
Själv sitter jag inte i den sitsen, men många andra riskerar göra det om det här blir långvarigt.
Det handlar också om medelklassen, och ingen regering vågar stöta sig med den alltför mycket.

Jo det är ganska enkelt att räkna innan man belånar upp sig upp över öronen. Pandemier är inget undantag vad som helst kan hända men folk räknar inte på det innan dom belånar upp sig. Vi kommer se många som får gå från husen om räntan skulle gå upp till 4-5%. Folk ser inte framåt utan dom räknar på det som gäller för tillfället. Det är det som är problemet.
Citera
2020-03-29, 22:32
Medlem
Till alla er som inte vill införa hårda restriktioner:

Tas det till hårdare restriktioner som är väldigt, väldigt kraftfulla så kan vi nog få en snabbare effekt, säger Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet.
Citera
2020-03-29, 22:32
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Intressant. Men har du tagit med i dina beräkningar att miljoner människor redan troligtvis har viruset och dödligheten således är mindre?
Det omvända gäller också. Just hur många har avlidit i typ Indonesien, Thailand, eller Filippinerna där dödsorsaken var komplikationer från COVID-19, men där man aldrig brydde sig om att utreda själva dödsorsaken.

Sanningen är att vi saknar data, eftersom man inte gör masstester varför är vi hänvisade till olika former av killgissningar.
Citera
2020-03-29, 22:50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Till alla er som inte vill införa hårda restriktioner:

Tas det till hårdare restriktioner som är väldigt, väldigt kraftfulla så kan vi nog få en snabbare effekt, säger Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet.

Nej.
Lag på ansiktsmasker för alla som går ut och karantän av sjuka och deras släktingar/sambor m m är det enda som funkar.
Inte ens under digerdöden eller spanska sjukan satte man varenda en i hemkarantän.
Citera
2020-03-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det omvända gäller också. Just hur många har avlidit i typ Indonesien, Thailand, eller Filippinerna där dödsorsaken var komplikationer från COVID-19, men där man aldrig brydde sig om att utreda själva dödsorsaken.

Sanningen är att vi saknar data, eftersom man inte gör masstester varför är vi hänvisade till olika former av killgissningar.

I dagens pyramid samhälle, man bryr sig inte om vanliga folk, men om en statsminister/kung/drottning är dödad av viruset, då börjar alla ta det på allvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in