2020-05-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Bullshit. Lågproduktiva människor vill helst inte jobba i Sverige eftersom bidragen är högre än vad deras faktiskt arbetsinsats motsvarar. Det är ingen skillnad på svenskar och utlänningar i inställningen alls.

Att det är mest utlänningar i "skitjobb" beror på att de är så många fler än svenskarna i den lågkvalificerade gruppen. Ffa så har vi en stor arbetskraftsinvandring av lågkvalificerade och de kan till skillnad från asylanter och svenskar inte välja att leva på bidrag istället.

Man blir så trött på din typ av rasism mot svenskar. Man kunde precis lika gärna skrivit: "Asylinvandrare är lata. Man vill inte jobba med skitgöra. Asylinvandrare vill hellre ha bidragsförsörjning och låta någon annan jobba åt dom."
Ja asylinvandrare är lata. Det motsäger ju inte att svenskar är lata.

Svenskar vill att folk ska jobba åt dom. Typiskt statskapitalism.
Citera
2020-05-06, 07:08
Medlem
Coronan bara försnabbar den oundvikliga butiks- och restaurangdöden när näthandeln växer kraftigt. Man börjar arbeta och sköta de flesta ärenden på distans, vilket många redan föredrar. Jag tror nog att världen kommer att klara det här någorlunda bra även om omstruktureringen tillfälligt kan vara svår.
Citera
2020-05-06, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hdes
Coronan bara försnabbar den oundvikliga butiks- och restaurangdöden när näthandeln växer kraftigt. Man börjar arbeta och sköta de flesta ärenden på distans, vilket många redan föredrar. Jag tror nog att världen kommer att klara det här någorlunda bra även om omstruktureringen tillfälligt kan vara svår.

+1.
Intressant blir det när det inte är riktigt hett längre för företag att ha stora lokaler i innerstan och folk inte känner sig tvingade att bo centralt för sitt arbete och vad det gör med priserna.

Svårt och se att om vi går till en remotekultur att det inte påverkar priserna ytterligare.
Vem vill då bo i en liten 1a eller 2a med lågt tak och betongvägg som utsikt om man kan få en 4a eller villa för samma pris med havsutsikt.
Citera
2020-05-06, 07:36
Medlem
SEB:s ekonomer räknar med att Sveriges BNP faller 6,5 procent i år, enligt en färsk prognos.

Arbetslösheten antas toppa på 14 procent i höst och bostadspriserna är på väg att falla med 15 procent.

För hela 2020 räknar SEB:s ekonomer med en arbetslöshet i snitt på 11 procent, en nivå som väntas hålla i sig även 2021.

“Rekordstora stimulanser från regeringar och centralbanker får effekt främst på lite längre sikt och arbetslösheten stiger under hösten till nivåer vi inte sett sedan 1930-talet”,
Citera
2020-05-06, 12:45
Medlem
Shine_s avatar
Pratade med en bekant inom it-konsultbranchen som trodde att arbetslösheten för personer inom denna sektor kommer att bli tydlig för till sommaren, på grund av att det blir en fördröjning på uppåt 4 månader innan folk blir av med jobbet; från att företagen säger upp konsulter, vilkas konsultbolag sedan säger upp personal (pga inga uppdrag). Således borde de ekonomiska effekterna bli mer påtagliga när dessa mer köpstarka grupper börjar drabbas (samma sak lär ju gälla inom andra konsultbrancher).
Citera
2020-05-06, 12:52
Avslutad
Aftonbladet ska skära rejält i personslen
Håller på bli galen på nättidningarna just nu. Det poppar upp annonser hur mycket som helst..Vill jag köpa nåt tjänst eller sak så går jag ut och letar aktivt.
Citera
2020-05-06, 13:43
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Pratade med en bekant inom it-konsultbranchen som trodde att arbetslösheten för personer inom denna sektor kommer att bli tydlig för till sommaren, på grund av att det blir en fördröjning på uppåt 4 månader innan folk blir av med jobbet; från att företagen säger upp konsulter, vilkas konsultbolag sedan säger upp personal (pga inga uppdrag). Således borde de ekonomiska effekterna bli mer påtagliga när dessa mer köpstarka grupper börjar drabbas (samma sak lär ju gälla inom andra konsultbrancher).

Vi spekulerar: De flesta knegarna har som jag fattat det en innestående månadslön så än så länge knappt märkts än mindre pengar bland domsom varslats/permitterats (däremot en hel del återhållsamhet). Vidare så tror jag en hel del av dessa varslade/permitterade tagit diverse blancolån för att gardera sig, kanske t.om sexsiffriga belopp.
Så! De ekonomiska konsekvenserna kan dröja länge innan de uppenbarar sig.

Ganska så säker profetia..
Senast redigerad av Greensky 2020-05-06 kl. 13:46.
Citera
2020-05-06, 15:47
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Bra analys jag instämmer i.
Tilläggas kan att tar man AB Volvo som exempel så är det oftast en fördröjning på nuvarande ordrar till underleverantörer och konsulter på ca 2-3 månader.
Så de arbeten som underleverantörer och konsulter arbetar med nu lades i februari. Då det har varit helt dött på AB Volvo i snart 2 månader (permittering av all personal fram till 22:e september) så kommer underlev orderböcker vara tomma i maj och juni.
Så det är hugget i sten att en gigantisk varselvåg kommer inom 4-6 veckor.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-05-06 kl. 15:52.
Citera
2020-05-06, 15:50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Vi spekulerar: De flesta knegarna har som jag fattat det en innestående månadslön så än så länge knappt märkts än mindre pengar bland domsom varslats/permitterats (däremot en hel del återhållsamhet). Vidare så tror jag en hel del av dessa varslade/permitterade tagit diverse blancolån för att gardera sig, kanske t.om sexsiffriga belopp.
Så! De ekonomiska konsekvenserna kan dröja länge innan de uppenbarar sig.

Ganska så säker profetia..

Vad tror du?
Jag gissar på total desperation bland en betydande del av befolkningen (medelklassen främst) i Sverige inom 8-10 månader.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-05-06 kl. 15:52.
Citera
2020-05-06, 16:13
Medlem
Volvo Cars sålde i april 15000 bilar i Kina, vilket är en ökning med över 20% jämfört med April 2019. En tydlig återhämtning på den kinesiska marknaden.
Citera
2020-05-06, 17:08
Medlem
Citat:
Inte helt omöjligt är själv ingenjör och jobbar som konsult, för tillfället permitterad frågan är hur länge det håller innan uppsägning. Ingen vill ju satsa på externa resurser nu.
Citera
2020-05-06, 17:50
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vad tror du?
Jag gissar på total desperation bland en betydande del av befolkningen (medelklassen främst) i Sverige inom 8-10 månader.

Ja vi tror på dina profetior. Sanningen ligger någonstans däremellan men knappast domedagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in