2020-03-29, 21:31
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är det jag sagt i 25 års tid nu. Våra myndigheter vill oss inte väl och skiter i oss. Hoppas fler vaknar och inser detsamma

Undrar mer o mer om inte allt är ett experiment! Hur snabbt kan man förvandla ett av världen bästa länder till en soppa av misär och armod. Våra politiker och tjänstemän (oavsett färg) letar alltid upp sämsta möjliga deal för oss.

Varför skall u-länderna stoppa smittspridningen när den svenska strategin i hemlandet är något helt diametralt?

https://www.friatider.se/regeringen-lagger-100-miljoner-pa-att-stoppa-coronaspridningen-i-tredje-varlden
Citat:
Nu satsar regeringen 100 miljoner kronor på att stoppa spridningen av viruset – i u-länder.

De svenska miljonerna ska betalas ut "snabbt", lovar ministern. De ska enligt honom gå till områden som Sverige fokuserar på, såsom "hälsa och sanitet i flyktingläger, stöd till vården i de fattigaste länderna och logistik för att få fram sjukvårdsmaterial".
Citera
2020-03-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
JULA har gjort det iaf

Kanon! Inte sett på Coop eller ICA ännu. Borde gjorts dag 1.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ett dilemma, ingen tvekan om det. Jag tänker att man borde stänga ned i 4-10 veckor under mycket strikta former. Endast samhällsviktig verksamhet får hålla öppet. Folk får enbart gå ut i mindre grupper för att handla mat såsom i Tyskland. Den social distanseringen måste vara total. Hårda straff för att bryta mot reglerna. Sedan måste masstester utföras liknande dem i Sydkorea. Det handlar om att till varje pris få kontroll över smittan.

Det vi lever i nu är på ett sätt också ohållbart. Smittan kommer bara gå runt, runt. Vi kan inte ha tusentals och åter tusentals människor som vecka efter vecka, månad efter månad och närmast år efter år ligger intagna på intensivvårdsplatser inom vården. Vad kostar inte det? Vart tar tilliten i samhället vägen? Den här smittan kommer inte försvinna av sig självt.

Om jag får gissa lite tror jag vi går mot en situation som i Italien. Det sociala priset kommer bli så högt att regeringen tvingas ta till dessa drastiska åtgärder. Det tragiska är att man hade kunnat göra det redan från början och därigenom skonat tusentals liv, men nu valde man inte den vägen. Jag tror vi alla hamnar i masskarantän ändå trots allt. Det blir för magstarkt att plocka upp lik i varenda gathörn. Tänk dig vilka scener som kommer att utspelas. Jag bävar verkligen för framtiden.
Ja det vore för jävligt om det blev så men jag hoppas att det inte blir så.
Om den här sjukdomen covid-19 kommer att fortsätta att döda snabbt och skoningslöst så blir det hela jorden som drabbas. Inte bara Sverige med lik överallt utan hela världen hamnar där.
Än så länge är det riskgrupper som drabbas mest men jag ser också att unga och friska kan stryka med. Blir hundra gånger värre om alla blir en riskgrupp världen över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
JULA har gjort det iaf
Vissa Ica har oxå samma sak
Citera
2020-03-29, 21:33
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Det var hänvisningen till just en kvinnlig förebild.

Jag är ingen expert på det här med vilka influeners som är aktiva i fat-acceptence rörelsen men de jag känner till är kvinnor. Jag skulle inte kunna nämna en man som håller på med detta.

Om vi tittar på fetma kanske män är snäppet värre (både könen sköter sig dåligt dock) men när det kommer till att UPPMUNTRA fetma så tror jag att kvinnorna vinner. Det är min uppfattning iaf.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Drog jag överhuvudtaget in feminism? Nä, precis. Jag påstod att det finns uppenbara risker med fetma - Lady Dahmers ord är ett könsneutralt gift för alla som hörsammar henne. Alltför länge har de här rösterna fått förpesta debatten, nu är det förhoppningsvis slut på tramset.

Sen stämmer det att män drabbas hårdare. Ännu vet man inte varför - i Kina pekade man på rökningen, men mönstret har bestått globalt. Vissa menar att det har med Y-kromosomen att göra - kvinnor har dubbla X och klarar därför vissa sjukdomar bättre. Alla skillnader mellan könen är ju inte "sociala konstruktioner", för att ta den feministiska debatten.

Jag för ingen feministisk debatt utan lutar mig mot fakta. Det handlar sannolikt om vissa receptorer som män har fler av vad avser covid 19. Personligen är jag oroad för äldre manliga släktingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Norden med alla "vikingar" har klarat sig förhållandesvis bättre än övriga länder.
Gillar inte att klappa mig själv på magen och säga. Vi är bäst, men i det här fallet måste jag få säga att Norden ligger mycket bra till, än så länge.
Stämmer bra. Ser man till antalet dödsoffer i förh. till folkmängd ser det ut såhär:

117,2 Iberiska Halvön
41,4 Benelux
22,1 Alpländerna
17,9 Brittiska öarna
8,7 Centraleuropa
8,1 Norden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vågar vi sammanfatta söndagen som en relativt bra dag?

Blandade känslor.

Tyvärr ser det ganska tufft ut på våra intensivvårdsavdelningar i Stockholm. Antalet IVA-platser har mer än fördubblats på Karolinska i Solna/Huddinge – från 38 till 80 på några dagar – men ingen avdelning har mer än några enstaka sängar lediga. Vi klarar inte en sådan anstormning särskilt mycket längre till.

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Men det är väldigt positivt att dödssiffrorna inte stuckit iväg som befarat.

Edit: glömde länken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vilket skulle det vara då?
Vad nu det har med smittspridning att göra.

Vadå ”Vad skulle det vara då” ?

Vad frågar du?
Citera
2020-03-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
En del guldkorn i Giesekes intervju.

1. Man är inte säker på att barn får symtom.

2. Man kan bara sprida viruset om man nyser eller hostar.

3. Tegnell sitter i telefon med utländsk journalist som säger "Sweden are mavericks" varpå Tegnell gapar "No, EVERYONE ELSE IS!".

4. Gieseke planerar att resa till fjällen i påsk. Efter intervjun stänger dock skidorten.

5. Om alla stannar hemma i några veckor så försvinner viruset. Samtidigt är karantän helt verkningslöst?

Är mannen dement, ett troll eller sitter han på unik info?
Dement troll är väl det troligaste. Han må vara som han är, det är iofs ointressant, det intressanta är att SVT/PS har honom som ständig gäst/expert. Men en som överläkare Anders Jansson är i princip bannlyst
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är upp till politikerna, så det gäller att rösta rätt.

Sen håller nog Kina på med stark lobbing att behålla det som "det är". Gratis sjukvårdsartiklar ges som samtidigt man kan ta tiofalt pris för annat som världen lider nöd utav.

När det akuta är över, så håll ögonen öppna för vänliga artiklar om Kina, skrivna av korrupta journalister som vill "hålla som det är".

Kineserna har ju t.o.m. öppnat sina äckliga djurplågeri, smittspridande matmarknader.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8163761/Chinese-markets-selling-bats.html

Igen. Trodde faktiskt att de skulle sluta med det för gott den här gången.

Tyvärr är det omöjligt att helt låta bli kinesiska varor om man vill leva ett normalt liv.
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ett dilemma, ingen tvekan om det. Jag tänker att man borde stänga ned i 4-10 veckor under mycket strikta former. Endast samhällsviktig verksamhet får hålla öppet. Folk får enbart gå ut i mindre grupper för att handla mat såsom i Tyskland. Den social distanseringen måste vara total. Hårda straff för att bryta mot reglerna. Sedan måste masstester utföras liknande dem i Sydkorea. Det handlar om att till varje pris få kontroll över smittan.

Det vi lever i nu är på ett sätt också ohållbart. Smittan kommer bara gå runt, runt. Vi kan inte ha tusentals och åter tusentals människor som vecka efter vecka, månad efter månad och närmast år efter år ligger intagna på intensivvårdsplatser inom vården. Vad kostar inte det? Vart tar tilliten i samhället vägen? Den här smittan kommer inte försvinna av sig självt.

Om jag får gissa lite tror jag vi går mot en situation som i Italien. Det sociala priset kommer bli så högt att regeringen tvingas ta till dessa drastiska åtgärder. Det tragiska är att man hade kunnat göra det redan från början och därigenom skonat tusentals liv, men nu valde man inte den vägen. Jag tror vi alla hamnar i masskarantän ändå trots allt. Det blir för magstarkt att plocka upp lik i varenda gathörn. Tänk dig vilka scener som kommer att utspelas. Jag bävar verkligen för framtiden.

Smittan försvinner när vi får flockimmunitet. Om du däremot kör karantänmetoden kommer du få ha karantän för all framtid, då blir då aldrig av med skiten.

Att stänga ner hela samhället som du föreslår tar inte död på smittan, däremot tar det död på ekonomin. Helt i onödan för du har exponentiell spridning igen så for du upphör med karantänen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in