2020-03-29, 20:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Det här är effekterna av en lockdown, en lockdown som dessutom visar sig vara mindre effektiv mot viruset men helt fruktansvärt potent på människors liv på alla andra sätt. Det ekonomiska raset kommer antagligen orsaka mer lidande och död än viruset själv runt om i världen, det är därför det är viktigt med en balanserad hantering av krisen så som vi faktiskt har gjort i Sverige.

Så återigen fick foliehattarna fel. Bra video att sprida, det visar precis varför våra ledare agerat som dom gjort.
Citera
2020-03-29, 20:32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp! Det handlar om personlig mognad skulle jag tro. Sedan finns det förstås en massa tjurgubbar som sätter en enorm prestige i saker och ting. Sådan är inte jag och jag hoppas att jag aldrig blir någon. Är nog en rätt ödmjuk person till naturen, även om jag förstås kan ha åsikter. Åsikter som jag försöker underbygga med fakta och livserfarenhet. Vad finns det att bevis på Flashback liksom? Här diskuterar vi olika ämnen så bra vi kan. Tycker det ska vara högt i tak.

Så är det - håller helt med! Egentligen är alla ämnen sekundära, det är hur vi bemöter ämnet i stort och varandra som är det viktiga. Jag startar ALDRIG en dispyt, tyvärr är jag dålig på att vända andra kinden till...
Citera
2020-03-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea8
Sverige är 14e rikaste landet i Världen och har ingen stats skuld som många andra länder lider av. Därför har vi råd att skänka bort 250 miljarder svenska kr årligen från skatte betalarna utan att någon bryr sig.

Sverige är det enda landet där folket fortfarande får gå utanför sin hemdörr då resten av världen hålls inne i karantän. I balkan länder straffas man med upp till 36månaders fängelse om man inte har en giltlig anledning att vistas utomhus. Något fler länder bör tänka på för att få stopp på det här kinesiska viruset.

Sverige har visst statsskuld. Ja precis och man frågar sig varför det är så? Inte ens superliberala USA beter sig som vi gör.
Citera
2020-03-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Frågan gäller antal test... Kom igen nu. Bete dig som folk.
Du har rätt, sorry. Jag läste slarvigt och postade dumheter som jag inte borde skrivit även om jag inte läst fel. Men jag triggades av din kommentar som inte syftar till annat än att underminera förtroendet för våra myndigheter.

Jag har svårt att se poängen med rapportering av antalet test dagligen då vi testar riktat mot en blandad grupp.
Citera
2020-03-29, 20:34
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du läser den isf som fan läser bibeln. ALLA, inklusive FHM med Tegnell i spetsen, sjukvården, alla, räknar med att det kommer bli betydligt värre än det är nu innan det vänder. Detta är inte peaken öht, tror man det behöver man läsa på. Rejält.

Vi får väl se helt enkelt. Ingen kan ju förutspå framtiden. Du kanske får rätt och jag fel, det är jag också medveten om. Men som det ser ut för tillfället så tror jag inte det blir något av det här. Jag tror fortfarande inte på att folk dör i Corona i t.ex. Italien, Spanien och USA. Ett dussintal om dagen kanske, men resten är inte p.g.a. Corona. Men som sagt, tiden får utvisa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Holland går åt helvete. De har 132 nya dödsfall idag, på en befolkning 1,5 gånger Sveriges. Ligger nu 3:a i världen i antal döda per capita efter Italien och Spanien.

Ja, det exploderade i Holland. Vi bor inte lika tätpackat som de.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tack för allt jobb du lägger ned här i tråden. Det är verkligen mycket intressant!
Det var gött att få se en graf över skillnaden mellan Frankrike och Spanien och få det verifierat, har mest haft det i huvudet innan.

Tack det var skoj att höra.

Jag tror att det verkar som Frankrike lärde sig en del av Italien. Situationen är lika på det sättet att det är en del av landet som har många fler insjukna relativt till befolkning än andra delar. I Frankrike är det ju särskilt Grand Est i nord-öst, men generellt kan man säga östra Frankrike. Se gärna kartorna i min signatur under för en illustration av det jag menar.

I Italien var/är det ju liknande, fast ännu tydligare. Det var Lombardiet och Emilia Romagna, men allmänt norra Italien. Det tog riktigt lång tid innan det blev ett större problem i södra Italien. Men Italien verkade inte förutspå konsekvensen av denna ojämna belastning.

Frankrike använder av det jag hört (saknar källa) bland annat TGV-linjen (snabbtågen) som går mellan Mulhouse och Paris och därifrån eventuellt vidare för att fördela patienter snabbt runt om i landet så inte Grand Est ska bli det nya Lombardiet.

Spanien har inte denna lyxen då mer eller mindre hela Spanien relativt snabbt fick många insjuknade, med Andalusien som ett undantag. Men även Andalusien börjar få det tufft nu.

Vet inte hur mycket detta påverkar dödssiffrorna.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man skulle kunna införa det system som man har i Kina där staten premierar bra beteenden och straffar dåliga. De som håller sig hemma i lägenheten på fritiden och bär munskydd ute får gratis sjukvård. De som slarvar får betala själva. Jag tror detta system är en av orsakerna till Kinas framgång med viruset.

Bra förslag. Det skulle minska smittspridningen.
Citera
Medlem
Kh4ns avatar
Holland och Belgien verkar det inte gå sådär värst bra för. Någon som följt med hur de bägge länderna handlat under krisen och vad som gått fel?
Citera
2020-03-29, 20:35
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja hur ser de siffrorna ut för Sverige?

tittar på https://www.worldometers.info/coronavirus/

3.700 diagnosticerade fall och 16 total recovered?

Testar vi om folk är friska/smittfria?

Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nej vi testar inte om folk är friska av den enkla anledningen att just nu hade det varit ett stort slöseri på resurser.

En sån apparat på varje sjukhus i storstäderna?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/nya-coronatestaren-ger-svar-inom-fem-minuter/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Sverige har visst statsskuld. Ja precis och man frågar sig varför det är så? Inte ens superliberala USA beter sig som vi gör.

https://www.statsskuld.com/

https://www.usdebtclock.org/
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Va? Fler och fler söker sjukvård. Att det inte läggs in fler på IVA beror snarare på att läget är ansträngt, platserna sparas in i det sista.

Har du något bevis på det uttalandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in