2020-03-29, 20:35
Medlem
Bajjamannen87s avatar
https://www.google.com/amp/s/api.nationalgeographic.com/distribution/public/amp/history/2020/03/how-cities-flattened-curve-1918-spanish-flu-pandemic-coronavirus

En intressant artikel från Nationalgeographic som beskriver hur viktigt det är med social distancing, och siffrorna och graferna är från olika amerikanska städer under spanska sjukan 1918-1920.
Stängda skolor, kyrkor etc.
Citera
2020-03-29, 20:36
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vi får väl se helt enkelt. Ingen kan ju förutspå framtiden. Du kanske får rätt och jag fel, det är jag också medveten om. Men som det ser ut för tillfället så tror jag inte det blir något av det här. Jag tror fortfarande inte på att folk dör i Corona i t.ex. Italien, Spanien och USA. Ett dussintal om dagen kanske, men resten är inte p.g.a. Corona. Men som sagt, tiden får utvisa.

Antingen trollar du eller så är du helt väck. Vad dör de av i Italien osv då? Ångest?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag känner väl mest utav tillit till hela processen. Förberett mig mentalt på det värsta scenariot.
Sveriges sätt att hantera det hela behöver absolut inte bli det bästa det kan ju även bli det sämsta.
Jag är inte direkt någon expert på smittor, pandemier mm men det är ju Tegnell och hela hans arbetslag om man säger så. Kan aldrig tänka mig att de skulle riskera att utsätta folket för massdöd.
I början tyckte jag att de exprimenterade med oss. Utsatte oss för en fara men nu kan jag ju se efter fler veckor med föhållandesvis några döda att det skulle sett konstigt ut om vi satt i karantän och hela Sverige stannat upp. Man har istället satt riskgrupper i karantän och ber också folket att hjälpas åt och vi gör det direkt
Jag ser just nu att man agerar mer efter ett bestämt mönster. Antagligen har de redan strategier iordningställda där man undan för undan kommer att agera.
I Sverige gör man tvärtom. Börjar smått och följer sjukdomens utveckling.
I många andra länder slår man till stort från första början men ändå dör det många.
Orkanen man pratat om i fler veckor är en svag bris ännu, trots alla stormvarningar.
Vi får se när allt är över hur allt blir. Ingen vet förrens efteråt om det nu blir något efteråt än på ett tag.

Delar inte riktigt din syn. För mig är det uppenbart att man sätter samhällsekonomin före. Jag tror att regeringen har tät dialog med FHM. Man närmast säger åt dem, vilka åtgärder de ska föreslå. Sedan hänvisar de tillbaks till FHM att man bara följer deras råd. En Folkhälsomyndighet borde ju sätta hälsan först, men här vill man stänga ned så lite som möjligt.

De länder som vidtagit åtgärder av mycket strikt typ såsom Italien och Spanien ligger några veckor före oss. Andra länder har sett hur det gått för dem och följt efter. De kommer nog få det lugnare. I Sverige ökar vi dag för dag och med exponentiell tillväxt (vilket vi sett hela tiden) går det att räkna ut vart vi är på väg. Om en vecka tror jag vi har ett vårdbehov på över 1000 personer i intensivvård och så många platser finns inte. Om 2-3 veckor kommer det se ut som i Italien. Kanske låter som ett skräckscenario men jag tror dessvärre att det är precis dit vi är på väg. Kan inte se varför vi inte skulle hamna där. Det känns närmast som en tidsinställd klocka.

Jag hoppas innerligt att jag har fel.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Va? Fler och fler söker sjukvård. Att det inte läggs in fler på IVA beror snarare på att läget är ansträngt, platserna sparas in i det sista.
Det är väl knappast så att de sparar på IVA-platser.. Behöver någon IVA lär de läggas in så länge det finns platser. Älvsjö har väl heller inte börjat utnyttjas än?
Finns ju noll rim och reson i att spara en iva-plats för att någon kan behöva den i framtiden.. Blir det slut på platser så prioriterar de ju beroende på skick och möjligheter att klara sig
Citera
2020-03-29, 20:37
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Holland och Belgien verkar det inte gå sådär värst bra för. Någon som följt med hur de bägge länderna handlat under krisen och vad som gått fel?

Riktigt tättbefolkade.
Inte riktigt vakna från början?
Fått spridning på äldreboende.
Citera
2020-03-29, 20:37
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Har du något bevis på det uttalandet?

Du menar att du inte läst uttalandet om att det är ansträngt i Stockholm?
Citera
2020-03-29, 20:38
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Det här är effekterna av en lockdown, en lockdown som dessutom visar sig vara mindre effektiv mot viruset men helt fruktansvärt potent på människors liv på alla andra sätt. Det ekonomiska raset kommer antagligen orsaka mer lidande och död än viruset själv runt om i världen, det är därför det är viktigt med en balanserad hantering av krisen så som vi faktiskt har gjort i Sverige.

Ett Italien i fullständigt upplösningstillstånd kommer med största sannolikhet att stjälpa hela EU-projektet och effektivt avsluta den gemensamma valutan.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Va? Fler och fler söker sjukvård. Att det inte läggs in fler på IVA beror snarare på att läget är ansträngt, platserna sparas in i det sista.
Det är klart att patienter tas till IVA om behovet finns och plats finns. Varför skulle man ha tomma platser liksom? Hur tänkte du nu.
Citera
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
UKs regering har tydligen gått ut med att man skriver ner hotbilden.
Källa?
Citera
2020-03-29, 20:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Antingen trollar du eller så är du helt väck. Vad dör de av i Italien osv då? Ångest?

Snart kommer de börja dö av våld:

https://m.youtube.com/watch?v=NsNWbfatRwg&feature=youtu.be
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Att hantera alla fall utanför Kina då hade krävt internationellt samarbete på ett sätt världen inte är redo för.

- Samarbetet havererar när 1 land bestämmer sig för att ge upp, och låta viruset härja fritt. När 1 land har gett upp, så är det meningslöst för övriga Världen att försöka utrota sjukdomen.

Kina var det första landet som misslyckades, genom att dom försökte dölja epidemin. Men sedan så gjorde Kina en kraftansamling för att kväsa Covid-19, och omvärlden borde ha följt med i ansträngningarna. Vilket land var först att uppge att man ger upp ansträngningarna, efter att Kina hade bestämt sig för att försöka kväsa epidemin?

Citat:
Och en förståelse för sakens akuta natur.

- Det är statsepidemiologens uppgift.

Citat:
Och i det sammanhanget ska man komma ihåg att det blossar upp ungefär 100 virusutbrott världen över - varje år. Vilka nästan alltid är lokala och aldrig når större spridning.

- Vi kan inte ha en statsepidemiolog vars enda arbete är att sitta och hoppas att nästa epidemi blir lika ofarlig som den förra. I så fall kan vi lika gärna vara utan statsepidemiolog.

Citat:
Så.. i teorin så kanske man kan förledas att tro att tidig inkapsling och kontroll hade kunnat ändra historien. Men i realiteten så var det kört långt innan Kinesiska myndigheter ens visste att viruset fanns.

- I så fall så har vi problem. Det kommer att uppstå farligare, och lömskare, sjukdomar än Covid-19.

Citat:
Vi (världen) har varken beredskap eller system på plats för att detektera och hantera den här typen av smittsamma virus i tid.

- Detekteringen är svår. När en smittsam sjukdom har identifierats, så finns däremot ett system för att hantera epidemier: ha beredskap att snabbt stänga gränserna.

Dröjsmål att stänga gränserna kan icke accepteras. Att hålla gränserna öppna under pågående epidemi, bör betraktas som förräderi.

Citat:
Och jag tror inte att vi kommer att ha det framöver, efter Corona, heller. Oavsett vad politiker och myndigheter kommer att säga.

- Så länge som vi har politiker som vägrar att stänga gränser när det behövs, så kommer vi att drabbas av fler epidemier. Dessa politiker behöver väljarna byta ut. Jag vill se politiker och myndigheter som prioriterar folkets välbefinnande högre än öppna gränser.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Vi får väl se helt enkelt. Ingen kan ju förutspå framtiden. Du kanske får rätt och jag fel, det är jag också medveten om. Men som det ser ut för tillfället så tror jag inte det blir något av det här. Jag tror fortfarande inte på att folk dör i Corona i t.ex. Italien, Spanien och USA. Ett dussintal om dagen kanske, men resten är inte p.g.a. Corona. Men som sagt, tiden får utvisa.

Du verkar verkligen ha snappat upp nyhetsreportagen från Italien och Spanien, not.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in