Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Tack för allt jobb du lägger ned här i tråden. Det är verkligen mycket intressant!
Det var gött att få se en graf över skillnaden mellan Frankrike och Spanien och få det verifierat, har mest haft det i huvudet innan.
Tack det var skoj att höra.
Jag tror att det verkar som Frankrike lärde sig en del av Italien. Situationen är lika på det sättet att det är en del av landet som har många fler insjukna relativt till befolkning än andra delar. I Frankrike är det ju särskilt Grand Est i nord-öst, men generellt kan man säga östra Frankrike. Se gärna kartorna i min signatur under för en illustration av det jag menar.
I Italien var/är det ju liknande, fast ännu tydligare. Det var Lombardiet och Emilia Romagna, men allmänt norra Italien. Det tog riktigt lång tid innan det blev ett större problem i södra Italien. Men Italien verkade inte förutspå konsekvensen av denna ojämna belastning.
Frankrike använder av det jag hört (saknar källa) bland annat TGV-linjen (snabbtågen) som går mellan Mulhouse och Paris och därifrån eventuellt vidare för att fördela patienter snabbt runt om i landet så inte Grand Est ska bli det nya Lombardiet.
Spanien har inte denna lyxen då mer eller mindre hela Spanien relativt snabbt fick många insjuknade, med Andalusien som ett undantag. Men även Andalusien börjar få det tufft nu.
Vet inte hur mycket detta påverkar dödssiffrorna.