Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Pratade med en kille idag som trodde vi skulle få 700 000 döda i Sverige
Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Jag vet inte ens hur man ska försöka börja förklara i sådana lägen..
Det är väl bara att ta fram miniräknaren. Utgå exempelvis från en mättnad runt 70% av befolkningen, räkna bakvägen, och landa då på en siffra i dödlighet på 10%. Sedan får du låta hen motivera varför dödligheten kommer hamna så högt. Där skulle jag börja i alla fall.
Att mättnaden skulle kunna ligga på 80% är nog möjligt också. Det ger ju bakvägen i såfall en dödlighet på ca 9%. Men ändrar inte jättemycket.
Då får du väl förklara varför dödligheten inte kan landa däromkring med en havererad vård som redan från början har sämst kapacitet i Europa.
När du väl lyckats med det, får du gå vidare och skatta hur många som kommer dö i helt andra sjukdomar och olyckor, som vården normalt räddar, men som inte får vård nu för att vården inte hinner med något annat.
Ja, typ så skulle jag gjort. Då kommer du troligen kunna visa att din vän har fel, och att det bara är hälften så illa, eller en fjärdedel så illa. Ingen "big deal" helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
och att samhället skulle ställa om sig till att jobba hemifrån i flera år framåt
Här kanske du missförstått din vän? Troligen menade din vän att vi
antingen får så hög dödlighet,
eller att vi måste jobba hemifrån i typ 5 år för att i lagom takt rulla igenom 1% av befolkningen genom våra 700 respiratorer.