2020-03-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Italien och Spanien siffror idag. Någon

Väldigt fina siffror. Båda har stabiliserats.
Citera
2020-03-29, 18:48
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men vad spelar det för roll? Det finns fortfarande andra som behöver intensivvård som inte har corona.

Ja, men än så länge är det inte ett problem då det finns lediga intensivvårdsplatser. Tyvärr lär ju det ändra sig ganska snart men just nu är vi inte där.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Italien och Spanien siffror idag. Någon
Italiens och Spaniens siffror finns här. Spara länken så kan du kolla själv varje dag.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Hade räckt med att personalen sa: fan vad schysst att du bjuder på pizza.

Men att bryta ihop och börja lipa känns lite överdrivet.

iallafall schysst av Mohammed att han bjöd på pizza.

Hade Mohammed skänkt tiotusen skyddsmasker kan jag kunnat förstå om man blev lite tårögd.

Men för en sunkig pizza?

Hajar inte att man börjar böla för det.

Vad tycker ni?
Jag hör att du aldrig verkat ha jobbat dig sönder och samman och mitt i allt elände få en fin gest. Det kan få vem som helst, som redan ligger på bristningsgränsen, att bryta ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var fick du siffran 5 ifrån? FHM kanske som inte får inrapporterat alla dödsfall.

Betydligt trovärdigare siffra är 11 döda i dag just nu. https://c19.se/

Worldometer visar 5 men de har väl inte uppdaterat än. Även 11 är ok dock. Heja Sverige!

Alla svenskar oavsett om man tror på den här strategin eller inte borde be en stilla bön att vi är rätt ute.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
En helt normal kylslagen söndag i Stockholm i de kvarteren.

Du borde åkt förbi byggvaruhusen, IKEA, Elgiganten, Stockholms stora köpcentrum.
Fullproppat.

Åkte förbi ikea vid e18 idag då jag bor åt det hållet.

Parkeringen var inte ens halvfull. En vanlig söndag är den full till 120%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vi klarar oss bra då vi har typ flest singelhushåll i världen, vi bor i glesbyggd sett till andra länder. Svenskar har allmänt känt bra hygien och rent vatten i kranen. Sverige behöver nog inte vidta fler åtgärder annat än att skydda riskgrupperna. Vi är nog även världens renaste folk i Norden med tvål och vatten hemma.
Är inte alls förvånad att det dör folk i Spanien och Italien, dessa är storrökare och bor i stora familjer. Vi har även ren och fi luft i Sverige och nu i Corona tider känns luften renare än på länge då folk inte kör i onödan. Sverige kommer klara sig galant och södra Europa kommer se oss som ett framgångsland.
Jag har verkligen tvärvänt i den här frågan, men kanske inte faran är helt över ännu. Men finns inget som tyder på en katastrof i Sverige likt den i södra Europa.

Tur att regeringen och FHM inte lyssnade på alla alarmister och hysteriker i tråden.
Citera
2020-03-29, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Vad är det för lättnader Norge har gjort?

Jag kollade lte snabbt och det enda jag hittade var att regeringen bad kommunerna att inte ha strängare regler än vad regeringen beslutar om.
Citera
2020-03-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Hemska scener från Italien idag

https://www.youtube.com/watch?v=s2XHVkT7U88

Bara en uppeldad flagga. Vad har det med viruset att göra? Hur skulle EU kunna hjälpa Italien när dom har häcken full själva.
Citera
2020-03-29, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tror att Tegnell från början visste att riskgrupper skulle vara mest sårbara och såg till att alla resurser skulle finnas där från början. Under tiden bad man svenska folket att hjälpa till allt vad vi kan genom att undvika att föra smittan vidare till riskgrupperna.
Vi lyssnar och undviker situationer som skapar mass-smittning.
Jag tror mest utav allt att det svenska folket likt ett immunförsvar tillsammans kämpar mot viruset utan att för den delen vara en arme.
Endera har Tegnell rätt. Han verkar helt övertygad om att det här är det absolut bästa sättet att fightas mot pandemin.
Vi får se framöver om det ökar drastiskt eller stannar på den här nivån.
Jag märker att många av de övriga ländernas agerande tycks vara helt verkningslösa.
Viruset trivs inte i Sverige😂
Eller också har svensken ett sjujävla immunförsvar.
Tror mest utav allt att vi är ett följsamt folk som också uppfostrar varandra. Va f..n hostar du. Hem med dig för f...n.
Och att vi redan innan hade en stor håll dig borta från mig yta som blivit en meter längre nu. Sitter det en person längst bak i bussen sätter du dig längs fram i stället.
Håller inte på och slickar varandra i ansiktet. Puss tre ggr på varje kind osv
De äldre trivs att vara själv i sina lägenheter, inte alla men många. Även där behövs inte så mycket kom inte hit med era bakterier predikan.

Bra synpukter ifrån dig. Men vi får se när hela skiten är över, om det någonsin går över. Jag tror att hemtjänsten är en svag punkt och kanske måste hemtjänsten sätta in vikarier som bär smittan. Då går det illa. Men facit kanske kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Bara en uppeldad flagga. Vad har det med viruset att göra? Hur skulle EU kunna hjälpa Italien när dom har häcken full själva.

Och varför ska Sydeuropa ha hjälp hela jävla tiden?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Olika åtgärder behövs för olika områden/länder.

Tex man kan inte rekommendera till Bulgarer/Italienare att hålla sig hemma, jobba hemifrån, eller belöna med karensdag för det har de inte. Medan Skandinavien redan tillämpat social distancing när man jämför med sydeuropeer, Asien tex har ansiktsmasker och alla förväntar sig det lika mycket som svenskar förväntat sig att en okänd inte sätter sig bredvid en i kollektivtrafik. Befolkningstätheten är inte likadan heller.

Åtgärd som funkar för ett land, kan bli total katastrof för ett annat land, angående efterföljande av lagar och effekter på ekonomin.

Att tro att samma lagar/åtgärder skulle gälla för alla länder är ju löjligt typiskt självutnämnda epidemiologer som lärt sig det ordet för 20 dagar sedan.

Nu stämmer ju inte den där bilden som svenska styrande försöker sprida, att alla länder gör olika. Istället gör, som också WHO rekommenderar alla andra länder runt om i världen rätt lika. Alla utom just lilla Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in