Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-29, 17:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det finns betydligt större frågetecken i det offentliga materialet som inte innefattar SE eller NF.
Frågetecken som dessutom radar upp sig intill mordplatsen.
För den som har ögonen på skaft.

Någon gärningsman utkristalliseras dock inte, men helhetsbilden är viktig. Man kan hålla med om Stig Edqvists kritik mot den tidigare utredningens lättsamma inställning till att de närvarande inte fick möjligheten att identifiera varandra.
Icke identifierbara personer finns beskrivna i vittnesmålen, och tydliga tecken på att det befunnit sig människor norr om mordplatsen finns.
När Lisbeth nämner mannen i beige frågar man inget om det, men i stället håller man på och tragglar om SE.

När IM håller fast vid att ett gäng passerat mordplatsen bara 10-15 sekunder innan mordet försöker man från polisens sida aktivt förflytta observationen och få det att se ut som om de passerade 4 min innan mordet.
Varför gjorde man så i en kort förhörssammanfattning i november-87?
Har IM själv kommenterat hur det gick till?
IM har både före och efter detta korta förhör med Kjellvås varit helt tydlig med vad han anser i frågan: De passerade strax innan mordet.
Man undrar om inte själva meningen med detta förhör var just att manipulera bort gänget för att slippa svåra frågeställningar.
Att manipulera bort vittnen som kan ha gjort viktiga iakttagelser i stället för att eftersöka dem är inte proffesionellt.
Om polisen jobbar på det sättet kan vi tacka fan för att de inte skapat sig en verklighetsförankrad bild av mordplatsen och människorna däromkring.

Om det är ett proffsmord vill man alltid ha "crossfire" folk som kan skjuita från båda håll och då bör det finnas personer norr-om oxå.
Citera
2020-03-29, 17:48
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Vi vet ingenting om hur NF prickar in sina sekunduppskattningar heller, och vi kan inte räkna på exakt när JÅS stoppade honom eftersom vi inte har en klar bild över exakt när han krånglat sig förbi bilarna som stod i vägen och när han kom ut och såg AB.
Vi kan inte ställa klockan efter dessa uppgifter, och när jag drog till med ”några sekunder” så kan det ha handlat om upp till minuten.
Det är just detta som jag menar är osäkerhetsfaktorerna som i sig är omöjliga att använda sig av när man bygger sina scenarier.
En miss på det ena eller andra sättet får allt att halta.
Därför ska man ta tidsuppgifterna med en näve salt, och fokusera på sinnesintrycken i första hand, men även där finns stora felkällor.
Jag tror att vi idag kan säga, att mordet inte löstes eftersom de nödvändiga rekonstruktionerna inte gjordes på brottsplatsen. Allt borde ha rekonstruerats, även skjutningarna på Sveavägen, med skarpladdad revolver.
Citera
2020-03-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Om det är ett proffsmord vill man alltid ha "crossfire" folk som kan skjuita från båda håll och då bör det finnas personer norr-om oxå.
Ja, så kan det vara. Det man kan konstatera är att mycket talar för att det fanns några individer där uppe.
Vilka det var är jag inte kompetent att gissa om, men var det de IM såg pekar det på att det bara var ett festglatt gäng.
Jag vill dock gärna veta vad de sett och varför de tycks vara okända för utredningen.
Citera
2020-03-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror att vi idag kan säga, att mordet inte löstes eftersom de nödvändiga rekonstruktionerna inte gjordes på brottsplatsen. Allt borde ha rekonstruerats, även skjutningarna på Sveavägen, med skarpladdad revolver.
I det avseendet håller jag med till hundra procent.
Även Lisbeth borde ha tagits till platsen om än med pock eftersom det inte gick med lock.
Alla borde fått möjlighet att identifiera varandra och de oidentifierade personerna hade kunnat ringas in.
De kan ju ha varit medgärningsmän och de kan ha varit vittnen som av någon anledning ville hålla sig utanför.
Intressanta i vilket fall som helst.

Skarpladdad revolver ska nog ändå undvikas i rekonstruktionen med vittnen närvarande 😀
Senast redigerad av MacMackay 2020-03-29 kl. 18:13.
Citera
2020-03-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ja, så kan det vara. Det man kan konstatera är att mycket talar för att det fanns några individer där uppe.
Vilka det var är jag inte kompetent att gissa om, men var det de IM såg pekar det på att det bara var ett festglatt gäng.
Jag vill dock gärna veta vad de sett och varför de tycks vara okända för utredningen.

Antingen så är det AB med kompisar eller om man väljer att tro IM så är det ett antal personer som befinner sig så nära mordet att de i praktiken kan bese detta från första parkett.
Onekligen en anings märkligt att de alla hållit tyst om detta i alla dessa år..kan vän av ordning tycka.

När jag läser IM så läser jag allt utom hans allra första förhör med en skopa skepsis.
Jag tror att man kommer närmast sanningen på detta sätt.
Citera
2020-03-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Antingen så är det AB med kompisar eller om man väljer att tro IM så är det ett antal personer som befinner sig så nära mordet att de i praktiken kan bese detta från första parkett.
Onekligen en anings märkligt att de alla hållit tyst om detta i alla dessa år..kan vän av ordning tycka.

När jag läser IM så läser jag allt utom hans allra första förhör med en skopa skepsis.

Om du med det första förhöret avser 1/3 så är det bara en mycket kort resumé helt utan detaljer, vilket inte utgör något underlag alls. Telefonförhör?

Det första riktiga förhöret 86 03 14 är däremot viktigt. Där är gänget 10-15 meter därifrån.
Citera
2020-03-29, 18:58
Medlem
Citat:
Om du med det första förhöret avser 1/3 så är det bara en mycket kort resumé helt utan detaljer, vilket inte utgör något underlag alls. Telefonförhör?

Det första riktiga förhöret 86 03 14 är däremot viktigt. Där är gänget 10-15 meter därifrån.

Jag avser det allra första förhöret ja.
Därefter börjar IMs utvikningar.

Jag hoppas att du själv inser det omöjliga i mycket av hans senare uppgifter.
Är det orimliga uppgifter så skall man inte tro på dem.

Det fina i kråksången är ju att var och en väljer själv.
Citera
2020-03-29, 18:59
Medlem
299792458s avatar
Det är hård kamp om NF nu i slutskedet

"Nicola F såg ”Förföljaren” 23.19,55 (beräknat) vid ”norra reklampelaren”, vilken låg 30-45 meter från stämpelklockan. Om SE var den som gick efter måste han ha stämplat ut senast 23.19,30."

källa: https://ibb.co/xYNcsGF
Citera
2020-03-29, 19:10
Medlem
Citat:
Jag avser det allra första förhöret ja.
Därefter börjar IMs utvikningar.

Jag hoppas att du själv inser det omöjliga i mycket av hans senare uppgifter.
Är det orimliga uppgifter så skall man inte tro på dem.

Det fina i kråksången är ju att var och en väljer själv.

Ja visst. Inge kom körande från Sergels torg stannat sin bil på Tunnelgatan, fästmön gick till posten, en man och en kvinna kommer gående, hörde två skott, en människa föll omkull, kvinnan skrek en taxi svängde upp, en man sprang in i gränden, på uttagskvittot stod 23.18.

Du menar på fullt allvar att uppgifter som han i övrigt lämnar inte är tillförlitliga eller ens värda att läsa?

Vi har nog lite olika syn på vittnesmål, och om det fina i kråksången är att inte läsa dem så vetefan vad vi ens diskuterar.
Citera
2020-03-29, 19:18
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Ok, men det är också där han säger exakt samma sak som AB

IM: "Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån." (FUP 356)

AB: "personerna går liksom i stort sätt i bredd" (FUP 106)

Min uppfattning är att AB märker att GM går upp bredvid LOP och därför riktar blicken mot dem
Citera
2020-03-29, 19:51
Medlem
hehehos avatar
Kan verka OT men yvonne fletchers död vid samma tid som MOP visar hur high-profile-killings från underrättelsetjänster fungerade:

https://www.youtube.com/watch?v=xfKGnhm68kU
Citera
2020-03-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ja visst. Inge kom körande från Sergels torg stannat sin bil på Tunnelgatan, fästmön gick till posten, en man och en kvinna kommer gående, hörde två skott, en människa föll omkull, kvinnan skrek en taxi svängde upp, en man sprang in i gränden, på uttagskvittot stod 23.18.

Du menar på fullt allvar att uppgifter som han i övrigt lämnar inte är tillförlitliga eller ens värda att läsa?

Vi har nog lite olika syn på vittnesmål, och om det fina i kråksången är att inte läsa dem så vetefan vad vi ens diskuterar.

Ja,lämnar IM uppgifter på ett för alla andra okänt gäng personer som finns i nära nog direkt anslutning till mordet så är det nog bäst att ifrågasätta riktigheten i dessa uppgifter.

Gör man inte det,så lär man landa i galen tunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in