2020-03-29, 17:32
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har du någon källa på det där?

https://www.sll.se/
Citera
2020-03-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det är inte möjligt. Tegnell säger i dagens intervju att antalet inlagda minskar...
När ska han sluta svamla?
Ska man vara snäll så menade han kanske antalet (ny)inlagda per dag?

Rent allmänt verkar det råda förvirring i kommunikationen om det är "per dag" eller "totalt" som avses när saker sägs.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag vet, men dödsfallet är oavsett vilket en offentlig handling och det kommer inte vara svårt för gemene man att ta reda på vem det är som har avlidit i corona även om vården håller tyst.

Generellt så tycker jag nog därmed att vården borde vara mer transparent när det gäller ålder, dödsorsak och vilka de bakomliggande orsakerna var. Vården har inte till uppgift att lämna ut vem det är, men eftersom som många av uppgifterna blir offentliga, så finns det ingen anledning att vara vag.

Jag relaterar bara till de förhållningsregler som de sagts från FHM och sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Alla kurvor "hackar" sig fram, variationer för några enstaka dagar finns det ingen anledning att göra prognos på. Men så har Tegnell jobbat hela tiden, han griper vad som passar ur luften.
Varför skulle inte folk skrivas ut från intensivvård?
Hur är definitionen på "närmast minskat"? Det normala torde vara att det är nära minska men minskar inte.
Ingen skulle bli gladare än jag om Tegnellen har rätt men det finns alla anledning att inte ropa hej ...

I torsdags vårdades 144 st på IVA.
I dag är siffran 202 st.

I torsdags hade 176 personer fått IVA-vård.
I dag har 269 personer fått IVA-vård.

Jag vet inte vad dåren röker.
Citera
2020-03-29, 17:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag försöker vara positiv och inte sprida panik som er domedagsprofeter

Men du gör dig bara löjlig, inser du inte det. Panikdämpningen sköts av FHM låt dem fortsätta med det.
Citera
2020-03-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det är inte möjligt. Tegnell säger i dagens intervju att antalet inlagda minskar...
När ska han sluta svamla?

Det Tegnell syftar på är nyinlagda IVA. Det du hänvisar till är totala IVA.
Citera
2020-03-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte studerat läget men det känns i nuläget ändå som om Mörkrets Furste Tegnell först jabbade och sedan drämde han in knockoutslaget på alla regimens motståndare. Många feta och fula flugor i en smäll, snart är vi nere på 0 döda per dygn och denne Tegnell kommer att utropas till ÅRETS MAN.

Vad är det som händer, hur kunde han ha rätt och alla andra länder fel? Vad är det som är så speciellt med Sverige som gör att vi producerar dom största genierna i världen. Eller har jag vaknat på fel sida idag?
Det är för att våra politiker är så prestigelösa här i Sverige och inte behöver visa sig på styva linan.
Övriga regeringar överreagerar för att visa att de är handlingskraftiga, resultatet av detta röstfiske blir tyvärr att deras länder kommer krascha fullständigt.
Dessutom är svenskar ett lydigt folk som lyssnar på vad myndigheter och regering.
En tredje avgörande faktor är att vi inte bor i generationsboenden och glest.
Sveriges taktik kommer funka klockrent, därmed inte sagt att det skulle göra det i så många andra länder.
Citera
2020-03-29, 17:35
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Håller med, det kommer bli värre innan det blir bättre.
Men det är samtidigt en ursäkt enligt alla domedagsprofeter när siffrorna inte är så höga som dom förutspått.
Hur länge ska dom få hålla på att säga så, utan att stå till svars?

Men är det inte bara så att vi lyckats bra med att distansera oss och tvätta händerna i sverige? Siffrorna kommer att stiga även om det går långsamt just nu. Det här kommer att bli långt och utdraget är jag rädd för.
Citera
2020-03-29, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50gJ26/smittskyddslakaren-laget-i-varden-ar-anstrangt

Enligt smittskyddsläkare Per Follin i Stockholm är den generella trenden att de ser en fortsatt ökning. Han menar att det är inte konstigt att siffrorna ser olika ut olika dagar och innebär att de räknar med att ännu fler personer kommer att behöva sjukhusvård framöver.

Stämmer alltså inte riktigt med Anders prognos d.v.s. att fallen redan minskat och att vi börjar se det mönstret.
I normala fall (innan corona) dör 90.000 personer per år i Sverige. Det är i snitt 246 per dag.
För Italien med 60 miljoner invånare bör motsvarande vara 540.000/år och 1480/dag.

Sverige fick första dödsfallet i corona den 11 mars. 19 dygn senare var vi uppe i 110 dödsfall. Det är i snitt 5,8 per dag. Vilket då innebär att vårt snitt på 246 döda per dag har ökat till 252/dag pga corona.

Jämfört med Italien som legat på 700-1000 döda per dag i corona utöver de normala 1500/dag får man nog ändå säga att det fog för att prata om en väldigt mycket plattare kurva i Sverige, samt att det tycks finnas stöd för tesen att Sveriges relativa restriktivitet med antibiotika (jämfört med Italien/Spanien där penicillin har strösslats som receptfritt lösgodis över befolkningen i decennier) gör en stor skillnad.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
En sak som jag också reflekterar kring är vår totalt avvikande beteende mot WHOs rekommendationer och allmänna riktlinjer. Det går naturligtvis att kritisera WHO men, i ordinär Svensk anda, borde det inte vara av större betydelse?

Förre statsepidemiolog Johan Giesecke, numera rådgivare åt just WHO, förklarade det hela med att WHO ger råd till hela världen. De måste sålunda ge väldigt svepande allmänna råd som passar de flesta någorlunda, men inte någon perfekt.

I själva verket befinner sig alla länder i olika tidsmässiga faser av pandemin. Kina, Italien, USA och Indien kan anföras som exempel. Rimligtvis måste dessa länder ta sig an smittan på olika sätt. WHO kan dock knappast ge en massa olika råd till enskilda länder, råd som riskerar att blandas samman. De måste tala med en röst.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det Tegnell syftar på är nyinlagda IVA. Det du hänvisar till är totala IVA.

Men problemet är att det heller inte stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har du någon källa på det där?

Bra, tack den kom inte med. Redigerade nu och la till källa https://www.sll.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto